- Wiadomości
Nowe radary dla 50-letnich bombowców
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych rozpoczęły przygotowania do modernizacji i wymiany radaru pokładowego na bombowcach strategicznych B 52H. Oznacza to, że Amerykanie nadal chcą być przygotowani do prowadzenia klasycznych działań lądowych, natomiast B-52 będzie najdłużej wykorzystywanym operacyjnie samolotem bombowym.

Modernizacja radarów na bombowcach B-52H była już zapowiadana przed czterema laty (myślano wtedy o zastosowaniu radaru z elektronicznym sterowaniem wiązką AESA), ale „stare” samoloty nie były priorytetem w ciągle redukowanym budżecie amerykańskich sił zbrojnych. Sprawa stała się jednak pilna, ponieważ planowana do wymiany pokładowa stacja radiolokacyjna AN/APQ-166 została wyprodukowana przez koncern Northrop Grumman w latach pięćdziesiątych i zmodernizowana w latach osiemdziesiątych (pozostawiono m.in. starą antenę i kopułę).
Rozesłane właśnie zapytanie o informację ma na celu pozyskanie danych o sposobie modernizacji radarów pokładowych B-52H oraz ich wymiany po 2020 r. w ramach programu SRR (strategic radar replacement). Dużą rolę w propozycjach odegra z założenia czynnik ekonomiczny, związany z opłacalnością i ryzykiem całego przedsięwzięcia.
Jak na razie wiadomo że przyszły radar ma pozwalać na: tworzenie obrazu sytuacji powietrznej, unikanie przeszkód terenowych w trakcie lotu na małych wysokościach, określenie sytuacji pogodowej, nawigację oraz wskazywanie celów (w tym poruszających się) podczas nalotów konwencjonalnych i z wykorzystaniem broni jądrowej.
Zakłada się zmodernizowanie w sumie 76 bombowców B-52H z częstością od 17 do 24 samolotów rocznie.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu