Reklama

Siły zbrojne

Nowe kraje zainteresowane KC-390 od Embraera

Fot. Embraer
Fot. Embraer

Szwecja i Kolumbia wyraziły wstępne zainteresowanie zakupem wojskowych samolotów transportowych KC-390 firmy Embraer poinformował Brazylijski minister obrony Jose Mucio w czasie targów LAAD – przekazał Reuters.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Brazylijski minister obrony Jose Mucio w czasie targów obronnych LAAD, przekazał, że niektóre kraje wyraziły zainteresowanie zakupem samolotów KC-390. Wśród krajów zainteresowanych jest Szwecja, Kolumbia, a nawet Austria. Jak podał Reuters negocjacje między Embraerem a rządem austriackim w sprawie ewentualnego zamówienia na KC-390 Millennium posuwają się do przodu.

Czytaj też

Na początku kwietnia rzecznik austriackiego ministerstwa obrony Michael Bauer ujawnił na Twitterze, że rząd wystosował zapytanie na dostarczenie samolotu o ładowności 20 ton, który mógłby wykonywać tankowanie z powietrza. Oczekuje się, że austriackie siły powietrzne zamówią od czterech do pięciu samolotów, które zastąpią ich starzejące się C-130K Hercules. Spekuluje się, że na celowniku zainteresowania jest C-130J i właśnie KC-390 Millenium.

Reklama

Czytaj też

Siły Powietrzne Szwecji na swoim wyposażeniu mają obecnie KC-130H - 1; C-130H - 5; Saab 340 - 1. Z kolei Siły Powietrzne Kolumbii mają dużą liczbę mniejszych i większych samolotów transportowych do których można zaliczyć: C-130B/H - 8; C-390 - 12 (zamówionych); C212 - 4; C295/CN235 - 7; Cessna 208 - 10; King Air 90/350 - 8 i wiele innych pojedynczych maszyn. Z kolei Austria posiada w swoich siłach powietrznych: 3 - C-130K oraz 8 niewielkich PC-6

Dotychczas brazylijskie siły powietrzne zamówiły u Embraera 19 samolotów. Oprócz Brazylii nabyły je już Portugalia i Węgry, a Holandia w ubiegłym roku wytypowała samolot do zakupu.

Czytaj też

Embraer KC-390 został po raz pierwszy zaprezentowany w październiku 2014 roku. Głównym celem opracowania KC-390 było zbudowanie maszyny mogącej zastąpić popularny, amerykański samolot transportowy C-130 Hercules. Brazylijski transportowiec miał być jednak konstrukcją przewyższającą pod względem parametrów najnowszą generację Herculesa m.in. dzięki zastosowaniu silników odrzutowych. Technologie użyte do budowy maszyny częściowo bazują na tych, które udało się pozyskać w programie budowy regionalnych odrzutowców z rodziny E-jets.

Przedstawiciele Embraera wyraźnie podkreślają jednak przy tym, że KC-390 - największy samolot w ofercie brazylijskiej spółki - to zupełnie nowa konstrukcja nie mająca wiele wspólnego z maszynami pasażerskimi. Został on skonstruowany od razu z myślą o używaniu go także jako samolotu tankowania powietrznego dzięki zamontowaniu instalacji paliwowej oraz wyposażenia pozwalającego na przekazywanie paliwa w locie przy wykorzystaniu giętkich przewodów. Wersje pozbawione systemu tankowania mają powstać głównie z myślą o użytkownikach cywilnych.

Czytaj też

Maszyna jest zdolna do korzystania z nieutwardzonych lotnisk i zabiera do 23,5 ton ładunku. Może to być m.in.: sześć palet ładunkowych 463L, transporter opancerzony taki jak LAV-25 czy AMV, 80 pasażerów lub 64 spadochroniarzy. Napęd C-390M stanowią silniki turbowentylatorowe International Aero Engines V2500-E5, stosowane m. in. w samolocie Airbus-321-200. Brazylijska maszyna osiąga dzięki nim prędkość maksymalną 850 km/h i zasięg ponad 6 tys. km.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Orthodoks

    A kiedy i nas, do jasnej anielki, powietrzne tankowce i rozpoznania iWRE.,, Największą armia Europy" z ultranowoczesnym sprzętem, a bez tego typu samolotów to wstyd i żenada.

    1. Chyżwar

      A pewnie, że powinniśmy mieć. Tylko byłbym ostrożny z tym producentem. Co prawda samolot jest bardzo ciekawy, ale Brazylia zaczyna kombinować z rosją i Chinami.

Reklama