Reklama

Siły zbrojne

Niderlandy: następca Herculesów z Brazylii

C-390M Millenium
Embraer C-390M brazylijskich sił powietrznych prezentowany w Wielkiej Brytanii.
Autor. J. Sabak

Ministerstwo Obrony Niderlandów wybrało samoloty Embraer C-390M Millenium na następcę floty wyeksploatowanych maszyn C-130H Hercules. Jest to ogromny sukces brazylijskiego producenta, który wygrał dzięki wyższej gotowości operacyjnej C-390M ale też szybkiej dostawie. Pierwszy samolot ma zostać dostarczony już w 2026 roku.

Reklama

Sekretarz stanu Christophe van der Maat poinformował Niderlandzką Izbę Reprezentantów o podjętej decyzji 16 czerwca. Podkreślił też, że ze względu na złożoną sytuację w zakresie bezpieczeństwa, oraz doświadczenia płynące np. z ewakuacji z Afganistanu, zwiększono zakup z 4 do 5 maszyn. Wiąże się to ze zwiększeniem wymaganego nalotu z 2400 do 4000 godzin. Zgodnie z informacjami C-390M okazał się znacznie lepszy pod względem wymagań obsługowych i poziomu gotowości operacyjnej niż konkurencyjny C-130J Super Hercules. Do wypełnienia rocznego zapotrzebowania 2400 godzin lotu rocznie potrzebna jest flota 5 maszyn C-130J lub 4 C390M. Dodanie kolejne maszyny zapewnia gotowość na poziomie 4000 godzin rocznie.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Ponieważ maszyny mają wylatać więcej godzin, szacowane koszty również wzrosną. Jak informuje ministerstwo obrony Niderlandów, maksymalna wartość umowy wraz z obsługą i szkoleniem może wzrosnąć z 1 mld euro do 2,5 mld euro. Wiąże się to również z przyspieszoną dostawą. O ile w najbliższych miesiącach uda się podpisać umowę, to pierwszy C-390M pojawi się w Europie już w 2026 roku. Jest to o tyle istotne, że ze względu na zużycie C-130H Hercules nie mogą służyć zgodnie z pierwotnym planem do 2031 roku i proces ich wycofywania zacznie się już w roku 2025.

Decyzja o wyborze brazylijskiej maszyny przez rząd w Amsterdamie, i to zamiast C-130J firmy Lockheed Martin, jest sporym zaskoczeniem i jednocześnie ogromnym sukcesem koncernu Embraer. Może to skłonić kolejnych klientów do podobnych decyzji. Dotąd jedynie Portugalia kupiła 5 samolotów, a Węgry kolejne 2, ale Argentyna, Chile, Kolumbia oraz Czechy podpisały listy intencyjne w kwestii możliwości pozyskania C-390M Millenium.

Czytaj też

Embraer C-390M Millenium to średni, dwusilnikowy górnopłat o konstrukcji metalowo-kompozytowej, przeznaczony do wykonywania zadań transportu lotniczego, ale też misji ratowniczych czy pożarniczych. Maszyna jest zdolna do korzystania z nieutwardzonych lotnisk i zabiera do 23,5 ton ładunku. Może to być m.in.: sześć palet ładunkowych 463L, transporter opancerzony taki jak LAV-25 czy AMV, 80 pasażerów lub 64 spadochroniarzy. Napęd C-390M stanowią silniki turbowentylatorowe International Aero Engines V2500-E5, stosowane m. in. w samolocie Airbus-321-200. Brazylijska maszyna osiąga dzięki nim prędkość maksymalną 850 km/h i zasięg ponad 6 tys. km.

Reklama
Reklama

Komentarze