Siły zbrojne
Niderlandy: następca Herculesów z Brazylii

Autor. J. Sabak
Ministerstwo Obrony Niderlandów wybrało samoloty Embraer C-390M Millenium na następcę floty wyeksploatowanych maszyn C-130H Hercules. Jest to ogromny sukces brazylijskiego producenta, który wygrał dzięki wyższej gotowości operacyjnej C-390M ale też szybkiej dostawie. Pierwszy samolot ma zostać dostarczony już w 2026 roku.
Sekretarz stanu Christophe van der Maat poinformował Niderlandzką Izbę Reprezentantów o podjętej decyzji 16 czerwca. Podkreślił też, że ze względu na złożoną sytuację w zakresie bezpieczeństwa, oraz doświadczenia płynące np. z ewakuacji z Afganistanu, zwiększono zakup z 4 do 5 maszyn. Wiąże się to ze zwiększeniem wymaganego nalotu z 2400 do 4000 godzin. Zgodnie z informacjami C-390M okazał się znacznie lepszy pod względem wymagań obsługowych i poziomu gotowości operacyjnej niż konkurencyjny C-130J Super Hercules. Do wypełnienia rocznego zapotrzebowania 2400 godzin lotu rocznie potrzebna jest flota 5 maszyn C-130J lub 4 C390M. Dodanie kolejne maszyny zapewnia gotowość na poziomie 4000 godzin rocznie.
Ponieważ maszyny mają wylatać więcej godzin, szacowane koszty również wzrosną. Jak informuje ministerstwo obrony Niderlandów, maksymalna wartość umowy wraz z obsługą i szkoleniem może wzrosnąć z 1 mld euro do 2,5 mld euro. Wiąże się to również z przyspieszoną dostawą. O ile w najbliższych miesiącach uda się podpisać umowę, to pierwszy C-390M pojawi się w Europie już w 2026 roku. Jest to o tyle istotne, że ze względu na zużycie C-130H Hercules nie mogą służyć zgodnie z pierwotnym planem do 2031 roku i proces ich wycofywania zacznie się już w roku 2025.
Decyzja o wyborze brazylijskiej maszyny przez rząd w Amsterdamie, i to zamiast C-130J firmy Lockheed Martin, jest sporym zaskoczeniem i jednocześnie ogromnym sukcesem koncernu Embraer. Może to skłonić kolejnych klientów do podobnych decyzji. Dotąd jedynie Portugalia kupiła 5 samolotów, a Węgry kolejne 2, ale Argentyna, Chile, Kolumbia oraz Czechy podpisały listy intencyjne w kwestii możliwości pozyskania C-390M Millenium.
Embraer C-390M Millenium to średni, dwusilnikowy górnopłat o konstrukcji metalowo-kompozytowej, przeznaczony do wykonywania zadań transportu lotniczego, ale też misji ratowniczych czy pożarniczych. Maszyna jest zdolna do korzystania z nieutwardzonych lotnisk i zabiera do 23,5 ton ładunku. Może to być m.in.: sześć palet ładunkowych 463L, transporter opancerzony taki jak LAV-25 czy AMV, 80 pasażerów lub 64 spadochroniarzy. Napęd C-390M stanowią silniki turbowentylatorowe International Aero Engines V2500-E5, stosowane m. in. w samolocie Airbus-321-200. Brazylijska maszyna osiąga dzięki nim prędkość maksymalną 850 km/h i zasięg ponad 6 tys. km.
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!