Siły zbrojne
Nowa Zelandia odbiera drugi samolot patrolowy P-8A Poseidon
Nowa Zelandia odebrała swój drugi samolot patrolowy P-8A Poseidon. Samolot przyleciał do bazy Ohakea w Manawatu – informują Królewskie Nowozelandzkie Siły Powietrzne. Tym samym Nowa Zelandia wymienia powoli swoją flotę leciwych sześć P-3K2 Orions.
Królewskie Nowozelandzkie Siły Powietrzne (Royal New Zealand Air Force – RNZAF) poinformowały na Twitterze, że odebrały w bazie Ohakea w Manawatu swój drugi samolot morsko-patrolowy P-8A Poseidon.
Exciting news! Keep an eye out this afternoon for the arrival of our next P-8A Poseidon aircraft. It left Seattle last week and will arrive at about 3pm today.
— Royal NZ Air Force (@NZAirForce) March 19, 2023
Learn about the P-8A Poseidon aircraft: https://t.co/nhf4s7BiSE
🎥: @Boeing #NZAirForce #Force4NZ pic.twitter.com/aDK9bnCWXo
Na Defence24 opisywaliśmy w grudniu odbiór pierwszego samolotu P-8A Poseidon, który ma zastąpić leciwe sześć P-3K2 Orions będących w służbie od lat 60., a których wycofanie jest przewidziane całkowicie w 2025 roku.
Czytaj też
Nowa Zelandia wycofała już trzy P-3K2 Oriony w styczniu, przez co posiada obecnie lukę w zdolnościach, ale już dwa P-8A Poseidon mogą te lukę załatać. Jak się oczekuje P-8A ma osiągnąć wstępną zdolność do lotu dopiero w czerwcu. A dostawa dwóch pozostałych samolotów Poseidon ma się zakończyć jeszcze w tym roku. Kiedy P-8A Poseidon nie będą jeszcze gotowe Siły zbrojne Nowej Zelandii będą wykorzystywać inne samoloty jakie posiadają oraz korzystać z pomocy sojuszników. Według pozyskanych informacji Australian Defence część zadań związanych z poszukiwaniem i ratownictwem będzie wykonywana za pomocą samolotu transportowego C-130H, który może wykonywać misje na morzu, a mniejsze operacje i zadania mogą być wykonywane przez samolot King Air 350.
Czytaj też
Nowa Zelandia formalnie zwróciła się o zakup P-8A i sprzedaż została zatwierdzona w kwietniu 2017 roku, a cztery samoloty zostały zamówione jako część większego zamówienia w marcu 2020 roku. Kolejne samoloty mają być dostarczone Nowej Zelandii najprawdopodobniej w 2023 roku są w zaawansowanej fazie produkcji. Nowa Zelandia zamówiła cztery P-8A Poseidon za szacowaną kwotę około 1.5 mld dolarów. Samoloty P-8A Poseidon będą stacjonował w Bazie Królewskich Sił Powietrznych Nowej Zelandii w Ohakea w Manawatu w Nowej Zelandii. W 2022 roku piloci nowozelandzcy odbyli w USA na Florydzie w Jacksonville szkolenie z obsługi tych maszyn.
Czytaj też
Nowa Zelandia sukcesywnie unowocześnia swoją flotę. W marcu bieżącego roku, informowaliśmy o tym, że Nowa Zelandia rozpoczęła proces wycofywania swoich starych samolotów transportowych C-130H Hercules. Flota ma zostać zastąpiona przez nowocześniejszy wariant C-130J-30 Super Hercules.
Czytaj też
P-8 jest obecnie eksploatowany przez USA, Indie, Australię, Wielką Brytanię, Norwegię a Republika Korei i Niemcy je zamówiły. Samolot jest oparty na maszynie Boeing 737-800, ale wyposażony w skrzydła z Boeing 737-900ER. Boeing P-8 Poseidon to maszyna do prowadzenia rozpoznania, w szczególności wyszukiwania jednostek nawodnych i podwodnych wroga. Jest także zdolna do ich zwalczania torpedami i pociskami Harpoon. W powietrzu, korzystając z paliwa z własnych zbiorników P-8 może przebywać ponad 10 godzin, przelatując dystans do 7500 kilometrów.