Siły zbrojne
Nowa Zelandia z pierwszym P-8A Poseidon
Boeing poinformował, że przekazał pierwszy z czterech zamówionych dla Królewskich Sił Powietrznych Nowej Zelandii samolot P-8A Poseidon. Kolejne dostawy są spodziewane w 2023 roku – poinformowały siły powietrzne Nowej Zelandii.
Firma Boeing oficjalnie przekazała pierwszy z czterech samolotów P-8A Poseidon Królewskim Siłom Powietrznym Nowej Zelandii. Miejsce przekazania miało miejsce 7 grudnia w Museum of Flight w Seattle w USA. Samolot P-8A Poseidon będzie stacjonował w Bazie Królewskich Sił Powietrznych Nowej Zelandii w Ohakea w Manawatu w Nowej Zelandii. Jak przypomina Simple Flying Eskadra nr 5, która będzie obsługiwać samolot będzie działać w nowych hangarach specjalnie wybudowanych dla tych samolotów. W 2022 roku piloci nowozelandzcy odbyli w USA na Florydzie w Jacksonville szkolenie z obsługi tych maszyn.
The first of our four P-8A Poseidon aircraft is currently on its 11,265 kilometre journey across the Pacific to Base Ohakea.
— Royal NZ Air Force (@NZAirForce) December 8, 2022
The maritime patrol aircraft will be making its next stop in Nadi, Fiji before heading home to Aotearoa New Zealand.#NZAirForce pic.twitter.com/8VsHZ1f9Qd
Heading home! 🇳🇿
— Boeing Defense (@BoeingDefense) December 8, 2022
Our first of four #P8 Poseidon maritime patrol aircraft for the @NZAirForce is officially on its 7,000-mile (11,265-kilometer) journey across the Pacific. 🛫 pic.twitter.com/EPqDnNxp0r
Zamówione samoloty w liczbie czterech sztuk mają zastąpić używanych do tej pory sześć morskich samolotów patrolowych P-3K2 Orion. Wartość kontraktu na cztery samoloty opiewała w 1,5 mld dolarów. Nowa Zelandia w komunikacie zapewniła, że samoloty będą także pomagać sąsiadom z Południowego Pacyfiku przy działaniach poszukiwawczych i ratowniczych. Nowa Zelandia formalnie zwróciła się o zakup P-8A i sprzedaż została zatwierdzona w kwietniu 2017 roku, a cztery samoloty zostały zamówione jako część większego zamówienia w marcu 2020 roku. Kolejne samoloty mają być dostarczone Nowej Zelandii najprawdopodobniej w 2023 roku są w zaawansowanej fazie produkcji jak pisze Boeing.
Welcome to the #P8 family, @NZAirForce! 🎉
— Boeing Defense (@BoeingDefense) December 7, 2022
We've officially handed over @NZDefenceForce's first P-8A Poseidon aircraft. This multi-mission maritime patrol aircraft will improve surveillance of New Zealand and adjacent waters. Check out its production journey. pic.twitter.com/vHjlOKGw60
P-8 jest obecnie eksploatowany przez USA, Indie, Australię, Wielką Brytanię, Norwegię a Republika Korei i Niemcy je zamówiły. Samolot jest oparty na maszynie Boeing 737-800, ale wyposażony w skrzydła z Boeing 737-900ER.
W lutym Boeing dostarczył ostatni samolot P-8I do Indii w ramach umowy z 2009 roku i przedłużonej w 2016 roku. Również w lutym Boeing powiedział, że zamierza zaoferować P-8A dla kanadyjskiego planu wymiany obecnej starzejącej się floty morskich samolotów patrolowych dalekiego zasięgu CP-140 Aurora. Kanada modernizuje obecną flotę samolotów, aby przedłużyć ich żywotność do 2030 roku, ale szuka zastępstwa, które pojawi się po tym czasie.
Boeing P-8 Poseidon to maszyna do prowadzenia rozpoznania, w szczególności wyszukiwania jednostek nawodnych i podwodnych wroga. Jest także zdolna do ich zwalczania torpedami i pociskami Harpoon. W powietrzu, korzystając z paliwa z własnych zbiorników P-8 może przebywać ponad 10 godzin, przelatując dystans do 7500 kilometrów.
rukma.vimana
5 sztuk dla Polski poproszę.
AdSumus
Raczej nie. Nam wystarczą mniejsze i tańsze. Ale żeby było ich kilka.
rukma.vimana
@AdSumus - "biednych nie stać na tanie rzeczy". Polska powinna kupować TYLKO najlepszy sprzęt. Jeśli skrajnie pacyfistyczne Niemcy czy kilkumilionowa Norwegia zamówiły po 5 sztuk, Polska również powinna je kupić - ze 4 sztuki przynajmniej.
rukma.vimana
@AdSumus - a NDR niech dalej strzela na 40km...
Filemon19
Podsumowując 170 $ mln późnej można bronić Antarktydy przed pingwinami