Reklama

Siły zbrojne

Nordyckie K9 ze wspólnym zapleczem logistycznym

Norweska armatohaubica samobieżna K9 VIDAR strzela na poligonie.
Norweska armatohaubica samobieżna K9 VIDAR strzela na poligonie.
Autor. Forsvaret

Norwegia, Finlandia oraz Republika Korei podpisały porozumienie dotyczące systemu dzielenia się częściami zamiennymi do haubic samobieżnych K9 Thunder, które posiadają siły zbrojne Finlandii i Norwegii.

Reklama

Podpisane porozumienie znacząco ułatwi proces wymiany części zamiennych do systemów artyleryjskich K9 Thunder w służbie fińskiej i norweskiej. Dotychczas było to mocno utrudnione ze względu na mnogość i złożoność procedur biurokratycznych, które każdorazowo wymagały uzyskania zgody z kraju producenta. Teraz nie będzie to konieczne, co wraz z eliminacją innych przeszkód natury proceduralnej zdecydowanie zredukuje komplikacje przy wymianie podzespołów między tymi krajami. To przełoży się na podwyższenie poziomu gotowości do walki artylerii samobieżnej w Siłach Obronnych Finlandii (fin. Puolustusvoimat, szw. Försvarsmakten) oraz Siłach Zbrojnych Norwegii (nor. Forsvaret). Ponadto, podpisany dokument jeszcze bardziej zacieśnia stosunki w sferze obronnej pomiędzy tymi nordyckimi krajami.

Reklama

Obecnie Norwegowie posiadają 24 haubice samobieżne K9 oraz 6 artyleryjskich wozów amunicyjnych K10. W przyszłości flota ta zostanie rozszerzona o kolejne pojazdy: 4 haubice i 8 wozów amunicyjnych. Norweskie Siły Zbrojne będą więc posiadały 28 AHS oraz 14 AWA. Także Finlandia zdecydowała się na zwiększenie liczby K9 - ostatnie zamówienie opiewa na 38 sztuk (lokalnie określanych jako 155 PsH 17). Pod względem liczby posiadanych AHS (docelowo 96 egzemplarzy) Helsinki będą drugim (po Polsce) największym użytkownikiem systemu K9 oraz jego pochodnych w Europie.

Czytaj też

K9 Thunder to armatohaubica samobieżna zaprojektowana przez koncern Samsung Techwin (dziś Hanwha Aerospace) na potrzeby Sił Zbrojnych Republiki Korei. Załoga składa się z pięciu osób: dowódcy, działonowego, ładowniczego, pomocnika ładowniczego i kierowcy. Zespół napędowy stanowi produkowany na licencji silnik wysokoprężny MTU MT 881 Ka-500 o mocy 1000 KM sprzężony z przekładnią hydrokinetyczną Allison X1100-5A3. Przy masie 47 ton zapewnia to prędkość maksymalną 67 km/h i zasięg 480 km.

Reklama

Uzbrojenie główne stanowi haubica kalibru 155 mm z lufą o długości 52 kalibrów, którą umieszczono w obrotowej wieży. Przy wykorzystaniu pocisku z gazogeneratorem dennym donośność wynosi 40 km, podczas gdy z amunicją specjalną wartość ta może wynieść ponad 50 km. Zapas amunicji wynosi 48 kompletów pocisków i ładunków miotających.

Czytaj też

Fińska armatohaubica samobieżna K9FIN Moukari.
Fińska armatohaubica samobieżna K9FIN Moukari.
Autor. Maavoimat
Reklama

Komentarze (4)

  1. Pitbull

    @Future to samo pisze juz od roku. Te zakupy K9 w dodatku w starej wersji innaczej niz korupcja nie da sie wytlumacyc,

  2. Norman

    U nas zamiast zamawiać qdy amincyjne k10 z automatem ładowania kupuje się jak w I wojnie ciężarówki z skrzyniami na amunicje i ręczne ładowanie.

    1. Future

      Od kraba wymaga się automatu a jednocześnie w tym samym czasie podpisuje się kontrakt na droższe i słabsze jakościowo od Krab. Cóż nie popisał się Błaszczak, przypuszczalnie kontrakt dla nagrody

  3. Szczupak

    A my takiej zgody od Korei nie mamy choć mamy mieć największą ilość ich uzbrojenia.

    1. MiP

      Podziękuj za to dla nieudolnego rządu który całe szczęście już przestał rządzić

    2. staryPolak

      Skandynawowie prowadzą taką polityke obronną. Po prostu konsolidują swoje siły. wymiana części z magazynów to nic wobec chociażby polityki wspólnych sił lotniczych. Z kim my mielibyśmy mieć tę wymianę części do remontu? No chyba tylko K9 z Krabem. Ale .... ostrożnie z zyczeniami bo się moga spelnić i bedziemy mieli takie wymiany z Niemcami dla PZH2000

  4. Książę niosący na plecach białego konia

    Co się stało z planem firmy Hanwha Company dotyczącym produkcji K9 i okrętów podwodnych w Warszawie poprzez połączenie ogromnej pożyczki rządu koreańskiego z najnowocześniejszą polską technologią i eksportu ich do Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, krajów bałtyckich, Bliskiego Wschodu, Egiptu i Azji Południowo-Wschodniej?

Reklama