Reklama
  • Wiadomości

Niemiecka "szpica" pojedzie Mercedesami

Federalny Urząd ds. Wyposażenia Bundeswehry (BAAINBw — Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr), wraz z Departamentem Wyposażenia Federalnego Ministerstwa Obrony (Abteilung Ausrüstung des Bundesministeriums der Verteidigung), wydały decyzję dotyczącą realizacji dostaw pojazdów Mercedes-Benz G-Klasse Greeenliner (klasyfikowane jako ciężarówki — Lastkraftwagen). Od września wojska lądowe (Heer) zaczną otrzymywać pojazdy Mercedesa, w sumie 700 szt., wraz z pełnym pakiet serwisowym. Podstawą dla realizacji tych dostaw jest udzielona wcześniej zgoda na ich użytkowanie w Bundeswehrze.

Mercedes-Benz G300 CDI w wersji Greenliner 2010. Fot. Bundeswehr
Mercedes-Benz G300 CDI w wersji Greenliner 2010. Fot. Bundeswehr

Dostawy Greenlinerów mają pozwolić na uzupełnienie floty nieopancerzonych pojazdów przeznaczonych do transportu ludzi i materiałów. Mercedesy mają też być wykorzystywane w charakterze wozów dowodzenia, dzięki zainstalowanemu systemowi łączności. Proces zamówienia pojazdów Greenliner został zainicjowany w sierpniu 2019 r. i już na początku założono, że co najmniej 300 pojazdów zostanie przekazanych żołnierzom w 2020 r. Pierwsza partia 300 Mercedesów ma przede wszystkim zaspokoić pilne potrzeby jednostek wchodzących w skład sił szybkiego reagowania VJTF (Very High Readiness Joint Task Force) 2023.

Wszechstronnie testowane

Za dostosowanie pojazdów do aktualnych wymagań stawianych tej kategorii samochodom przez BAAINBw wraz z Centrum Motoryzacyjnym Bundeswehry BwFPS (Zentrum für Kraftfahrwesen der Bundeswehr), poza producentem – Mercedes-Benz AG, odpowiadała również firma Knapp Service GmbH z Koblencji. Wyprodukowane w zakładach Mercedes-Benz GmbH w Grazu w Austrii Greenlinery będą „militaryzowane” w Koblencji. Zakres tych prac obejmuje m.in. malowanie pojazdów w wymagany schemat kamuflażu, jak i instalację specjalnego wyposażenia, w tym instalacji zestawu Funk Fu 2 dla radiostacji KF i UKF.

image
Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w środki łączności w postaci radiostacji KF i UKF. Fot. BAAINBw

W sierpniu 2019 r. ustalony został harmonogram prac, którego celem było przygotowanie pierwszego egzemplarza produkcyjnego i przeprowadzenie niezbędnych testów. Planowano m.in.  przeprowadzić serie testów, takich jak badanie zgodności elektromagnetycznej (kompatybilności elektromagnetycznej EMC), certyfikację nowego wzoru opon oraz pomiary hałasu.

Pierwszy produkcyjny Greenliner 2020 został zamówiony w listopadzie 2019 r. Na krótko przed świętami samochód trafił Grazu do Koblencji, gdzie uzupełniono jego malowanie i wyposażenie. W styczniu i lutym br. Pojazd przeszedł serię zaplanowanych testów. W lutym odbyło się również ostatnie spotkanie projektowe przedstawicieli producenta oraz wojska, na którym zakończono przygotowywanie dokumentacji potrzebnej do zatwierdzenia tej konstrukcji do użytku w armii. Na tej podstawie BwFPS wydał pozwolenie na przekazanie pojazdów do użytku wojskowego od września 2020 r., co stanowiło podstawę do wydania przez Federalny Urząd ds. Wyposażenia Bundeswehry zgody na realizację dostaw.

Czterech żołnierzy z wyposażeniem

Mercedes-Benz G-Klasse Greenliner 2020 bazuje na wersji W463 300 CDI wyposażonej w 6-cylindrową jednostkę napędową diesla w układzie V o pojemności 2.987 cm3, osiągającą moc maks. 135 kW (184 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Silnik współpracuje z 5-biegową przekładnią automatyczną, oraz 2-biegową skrzynią rozdzielczą, za której pośrednictwem przekazywany jest stały napęd na oba sztywne mosty. Zarówno centralny, jak i mechanizmy różnicowe w osiach wyposażone są w blokady. Taka konfiguracja układu napędowego zapewnia wysoką mobilność oraz bezpieczeństwo niezależnie od warunków terenowych, jak i pogodowych. W celu sprostania różnym warunkom klimatycznym Mercedesy wyposażone są w układ klimatyzacji oraz niezależne ogrzewanie postojowe.

image
Militarne W461 posiadają klasyczne przyrządy. Fot. Bundeswehr

Podstawowa konfiguracja kabiny Greenlinera oferuje miejsce dla czterech żołnierzy i ich wyposażenia. W skład konfiguracji militarnych Mercedesów G wchodzą m.in. mocowania na broń oraz wyposażenie indywidualne, oświetlenia kamuflowanego/zaciemnionego (lampy typu Notek), przeciwodblaskowych powłok na oknach, reflektorach i lusterkach, gniazda rozruchowego, instalacji 24-voltowej oraz zestawu instalacyjnego dla systemów łączności Funk Fu 2.

Nazwa Greenliner pojawiła się w niemieckiej armii w 2006 roku, kiedy spółka BundeswehrFuhrparkService GmbH (BwFPS) nabyła pierwszą flotę samochodów spełniających nowe normy emisji spalin (ekologicznych). Nazwa ta przyjęła się również w przypadku nabytych w 2008 roku nowych militarnych Mercedesów Geländewagen, choć wcześniej wojskowe G-klasy nosiły kryptonim Wolf.

image
Niemiecka armia posiada również opancerzone wersje G-klasy, jak LAPV 5.4 "Enok". Na zdjęciu egzemplarz wykorzystany przez niemiecką żandarmerię (Feldjäger). Fot. Boevaya mashina/CC BY-SA 4.0

Siły Zbrojne Niemiec do tej pory odebrały ponad 12000 Geländewagenów w ponad 50 wersjach.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama