Reklama
  • Wiadomości

Niemcy prezentują następcę Wiesela

Jak poinformowała niemiecka spółka Industrieanlagen - Betriebsgesellschaft mbH (IABG), niemiecki resort obrony oficjalnie zaprezentował obecny stanu prac badawczo-rozwojowych nad nowym aeromobilnym nosicielem uzbrojenia GSD LuWa (Luftbeweglichen Waffenträger). Wóz ten ma być docelowym następcą obecnie eksploatowanych lekkich wozów bojowych z rodziny Wiesel.

Fot. IABG Industrieanlagen- Betriebsgesellschaft mbH
Fot. IABG Industrieanlagen- Betriebsgesellschaft mbH

Wszystko to miało miejsce na terenie zakładów głównego wykonawcy tego programu w Lichtenau którym jest wspomniana firma IABG. Głównymi gośćmi prezentacji byli dowódca grupy K5 Federalny Urząd ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Technicznego Bundeswehry (BAAINBw), szefowie działów uzbrojenia i planowania Ministerstwa Obrony Republiki Federalnej Niemiec oraz słoweński attaché obronny. Przy tej okazji zaprezentowano prototyp tego wozu, oraz dokonano demonstracji możliwości terenowych, próbnych strzelań i testów odporności przeciwminowej kadłuba.

Ukończenie finalnej wersji prototypu i jego gotowość do obycia serii wojskowych badań i testów stanowią kamień milowy tego programu, który rozpoczął się w 2016 roku. BAAINBw we współpracy z IABG, który od początku był głównym partnerem przemysłowym projektu w latach 2017-2018 roku opracowała wymagania taktyczno-techniczne wobec tej konstrukcji, a w marcu 2019 roku zaprezentowano koncepcje samego pojazdu. W kwietniu ub.r. do projektu dołączyli kolejni partnerzy w postaci niemieckich spółek ACS Armoured Car Systems (kadłub i napęd) i FFG Flensburger Fahrzeugbau (układ jezdny) oraz słoweńska Valhalla Turrets (wieża).

Dzięki bliskiej kooperacji na linii wojsko-przemysł demonstrator technologii GSD LuWa został zaprezentowany w ciągu zaledwie 14 miesięcy w sierpniu br., a po upływie kolejnego kwartału uzyskano funkcjonalny prototyp. Wynik ten jest bez wątpienia imponujący, szczególnie biorąc pod uwagę poziom skomplikowania konstrukcji i innowacyjność zastosowanych w niej rozwiązań.  Wśród nich wymienić można armatę automatyczną Mauser BK27 kal. 27 mm (stosowaną dotąd tylko w niemieckim lotnictwie), hybrydowy napęd elektryczno-spalinowy czy układ jezdny złożony z czterech par osobnych gąsienic z zawieszeniem hydropneumatycznym. 

Tak nietypowy układ konstrukcyjny jest podyktowany jednym z kluczowych wymogów niemieckiej armii jakim jest aeromobilność. Wóz ten ma mieć możliwość transportu drogą powietrzną nie tylko na pokładzie wojskowych samolotów transportowych ale także średnich i ciężkich śmigłowców transportowych takich jak CH-53G. Z tego powodu pojazd ten musi cechować się maksymalnie niską masą oraz rozmiarami. Ponadto zastosowany układ jezdny pozwala na uzyskanie większej manewrowości pomimo zachowania trakcji gąsienicowej oraz zwiększenia odporności przeciwminowej. Uzbrojenie główne pozwala z kolei na zachowanie siły ognia zbliżonej do klasycznego BWP.

Po pozytywnym przejściu prób armijnych wozy te miały by w założeniu trafić do niemieckich pododdziałów lekkiej piechoty takich jak spadochroniarze, strzelcy górscy czy lekka piechota zmechanizowana. Pododdziały te dotąd wykorzystywały bardzo popularne i używane od wielu lat wspomniane już pojazdy z rodziny Wiesel. Konstrukcja ta jednak pomimo modernizacji jest już jednak mocno przestarzała i w perspektywie najbliższych lat będzie wymagał wycofania ze służby liniowej i zastąpienia nową.

image
Reklama

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama