Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach na wystawie Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych prezentowany jest zmodyfikowany egzemplarz czołgu saperskiego MID (Maszyna Inżynieryjno-Drogowa). Wprowadzone w nim zmiany zaprojektował i wykonał producent tej konstrukcji — Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM z Gliwic.
Wspomniany pojazd jest jednym z pięciu MID-ów, których modyfikację połączoną z remontami głównymi i pakietem szkolenia załóg 4. Regionalna Baza Logistyczna z Wrocława zakontraktowała w lipcu 2019 roku. Łączna wartość tego zlecenia wyniosła ok. 30,1 mln zł, a termin realizacji został wyznaczony na koniec br. Pierwszy zmodyfikowany egzemplarz został dostarczony w lutym br., a kolejne już wkrótce mają wrócić do służby liniowej.
Zakres wprowadzonych zmian jest zbliżony do eksportowej i bardziej zaawansowanej wersji tego wozu oznaczonej jako MID-M. Została ona przygotowana z myślą o Malezji i sprzedana tam w liczbie trzech egzemplarzy. Co warte podkreślenia malezyjska wersja bazuje jednak na WZT-4, który z kolei jest oparty na podwoziu PT-91M "Malaj", a polska na WZT-3 opartym z kolei na T-72M/M1. Obecnie jednak oba modele tego pojazdu są zbliżone, po dokonanej modyfikacji polskich MID-ów.
Czytaj też: Kroton w warszawskiej brygadzie
Modyfikacja układu napędowego i jezdnego objęła odpowiednio podniesienie mocy napędu głównego z 780 do 850 KM oraz instalację nowego typu amortyzatorów ciernych wraz z układem pneumatycznym regulującym sztywność zawieszenia. Zamontowano także pomocniczą jednostkę napędową o mocy 5kW do zasilania urządzeń elektrycznych, w tym klimatyzacji przy wyłączonym silniku. Z kolei samą instalację elektryczną wymieniono na nową, podobnie jak dotychczasowe oświetlenie na LEDowe oraz tablice kierowcy na nową ze wskaźnikami cyfrowymi.
Do wyposażenia specjalistycznego dodano wiertnicę zamontowanej na lemieszu, która umożliwia wykonywanie otworów na głębokość do 2,5 metra w nawierzchniach drogowych typu asfalt, beton czy kostka brukowa. Ponadto zainstalowano też układ pozycjonowania lemiesza i kamerę na wysięgniku w celu usprawnienia pracy jego operatora oraz dzienno-nocną kamerę cofania kierowcy. Wprowadzono także nowe systemy łączności takie jak Fonet i PR4G. Dotychczasowe nieosłonięte stanowisko z wielkokalibrowym karabinem maszynowym WKM-B kal. 12,7 mm zastąpiono obrotową, załogową wieżyczką.
Czytaj też: Niemcy kupują czołgi saperskie
Czołg saperski MID przeznaczony jest do realizacji zadań związanych z zabezpieczeniem inżynieryjnym pododdziałów pancerno-zmechanizowanych takimi jak: zabezpieczenie ruchu, prace ziemne, przedsięwzięcia ratunkowo-ewakuacyjne, mechanizacja prac przeładunkowych oraz wyciąganie i holowanie ciężkich wozów bojowych. Dzięki wykorzystaniu podwozia czołgu podstawowego wóz ten jest zdolny do prowadzenia szerokiego zakresu wyżej wymienionych działań w bezpośredniej strefie działań bojowych, oraz trudnych warunkach terenowych. W służbie jest zaledwie kilka tego typu pojazdów, choć zapewniane przez nie zdolności są bardzo potrzebne do wsparcia Wojsk Pancernych.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie