Siły zbrojne

MSPO 2021: Polski czołg saperski po modyfikacji

Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach na wystawie Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych prezentowany jest zmodyfikowany egzemplarz czołgu saperskiego MID (Maszyna Inżynieryjno-Drogowa). Wprowadzone w nim zmiany zaprojektował i wykonał producent tej konstrukcji — Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM z Gliwic.

Wspomniany pojazd jest jednym z pięciu MID-ów, których modyfikację połączoną z remontami głównymi i pakietem szkolenia załóg 4. Regionalna Baza Logistyczna z Wrocława zakontraktowała w lipcu 2019 roku. Łączna wartość tego zlecenia wyniosła ok. 30,1 mln zł, a termin realizacji został wyznaczony na koniec br. Pierwszy zmodyfikowany egzemplarz został dostarczony w lutym br., a kolejne już wkrótce mają wrócić do służby liniowej.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Zakres wprowadzonych zmian jest zbliżony do eksportowej i bardziej zaawansowanej wersji tego wozu oznaczonej jako MID-M. Została ona przygotowana z myślą o Malezji i sprzedana tam w liczbie trzech egzemplarzy. Co warte podkreślenia malezyjska wersja bazuje jednak na WZT-4, który z kolei jest oparty na podwoziu PT-91M "Malaj", a polska na WZT-3 opartym z kolei na T-72M/M1. Obecnie jednak oba modele tego pojazdu są zbliżone, po dokonanej modyfikacji polskich MID-ów.

Modyfikacja układu napędowego i jezdnego objęła odpowiednio podniesienie mocy napędu głównego z 780 do 850 KM oraz instalację nowego typu amortyzatorów ciernych wraz z układem pneumatycznym regulującym sztywność zawieszenia. Zamontowano także pomocniczą jednostkę napędową o mocy 5kW do zasilania urządzeń elektrycznych, w tym klimatyzacji przy wyłączonym silniku. Z kolei samą instalację elektryczną wymieniono na nową, podobnie jak dotychczasowe oświetlenie na LEDowe oraz tablice kierowcy na nową ze wskaźnikami cyfrowymi.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Do wyposażenia specjalistycznego dodano wiertnicę zamontowanej na lemieszu, która umożliwia wykonywanie otworów na głębokość do 2,5 metra w nawierzchniach drogowych typu asfalt, beton czy kostka brukowa. Ponadto zainstalowano też układ pozycjonowania lemiesza i kamerę na wysięgniku w celu usprawnienia pracy jego operatora oraz dzienno-nocną kamerę cofania kierowcy. Wprowadzono także nowe systemy łączności takie jak Fonet i PR4G. Dotychczasowe nieosłonięte stanowisko z wielkokalibrowym karabinem maszynowym WKM-B kal. 12,7 mm zastąpiono obrotową, załogową wieżyczką.

Czołg saperski MID przeznaczony jest do realizacji zadań związanych z zabezpieczeniem inżynieryjnym pododdziałów pancerno-zmechanizowanych takimi jak: zabezpieczenie ruchu, prace ziemne, przedsięwzięcia ratunkowo-ewakuacyjne, mechanizacja prac przeładunkowych oraz wyciąganie i holowanie ciężkich wozów bojowych. Dzięki wykorzystaniu podwozia czołgu podstawowego wóz ten jest zdolny do prowadzenia szerokiego zakresu wyżej wymienionych działań w bezpośredniej strefie działań bojowych, oraz trudnych warunkach terenowych. W służbie jest zaledwie kilka tego typu pojazdów, choć zapewniane przez nie zdolności są bardzo potrzebne do wsparcia Wojsk Pancernych.

image
Reklama

Komentarze