• Wiadomości

Maszyny inżynieryjne dla Ukrainy. Wzmocnią granicę?

Jak poinformował ukraiński państwowy koncern Ukroboronprom, zakończono prace nad remontami kapitalnymi maszyn inżynieryjno-drogowych BAT-2 w celu przywrócenia ich pełnej sprawności. Partia tych wozów została przekazana w ręce ukraińskich saperów.

BAT-2
Maszyna inżynieryjno-drogowa BAT-2
Autor. Ukroboronprom

Wspomniane remonty wykonała ukraińska państwowa spółka Charkowskie Zakłady Samochodowe. Zakres przeprowadzonych prac obejmował przegląd oraz ewentualne naprawy różnego rodzaju podzespołów tych pojazdów takich jak podwozie, systemy hydrauliczne, urządzenia inżynieryjne i wiele innych. Po ich zakończeniu pod koniec ub.r. sprzęt ten po kompleksowym sprawdzeniu wszystkich parametrów taktyczno-technicznych został przekazany do pododdziałów wojsk inżynieryjnych ukraińskich wojsk lądowych.

BAT-2 to maszyna inżynieryjno-drogowa oparta na podwoziu ciężkiego transportera gąsienicowego MT-T, który z kolei opiera się na podwoziu czołgu podstawowego T-64. Konstrukcja ta została zaprojektowana jako następca gąsienicowej spycharki szybkobieżnej BAT-M. Głównym zadaniem tego pojazdu jest do wykonywania szerokiego spektrum zadań związanych z zabezpieczeniem inżynieryjnym wojsk pancerno-zmechanizowanych w zróżnicowanych warunkach terenowych. Wśród zadań, które można wykonywać wymienić można wykonywanie umocnień polowych, wykonywanie przejść w różnego rodzaju przeszkodach, a także do ewakuację innych wozów bojowych.

W skład wyposażenia specjalistycznego wchodzi wysuwany do przodu lemiesz spycharki w przedniej części kadłuba, którego szerokość i pozycja jest regulowana w zależności od wykonywanych zadań. Uzupełnia go wysuwany i ruchomy żuraw o udźwigu 2 ton i maksymalnym zasięgu wysięgnika do 7,3 m, a także wyciągarkę o udźwigu 25 ton z łańcuchem o długości 100 metrów. Dwuosobowa załoga (kierowca-mechanik i dowódca-operator sprzętu specjalistycznego) zajmują stanowiska w opancerzonej i zamkniętym przedziale w przedniej części załogi. W wozie znajdują się także miejsca dla ośmioosobowej drużyny saperów. Wóz nie jest jednakże uzbrojony.

Ukraińskie wojska lądowe według dostępnych informacji mają mieć na swoim wyposażeniu łącznie 53 egzemplarze maszyn inżynieryjno-drogowych BAT-2. Uzupełnia je zbliżona liczba czołgów saperskich IMR bazującego na podwoziu czołgu T-55 i IMR-2 bazującego na podwoziu czołgu T-72. Pojazdy te stanowią uzbrojenie ciężkich pododdziałów inżynieryjnych, które wspierają jednostki pancerno-zmechanizowane ukraińskiej armii. Od kilku lat realizowany jest program remontów kapitalnych całego parku maszynowego ukraińskich wojsk lądowych w celu przywrócenia im pełnej sprawności technicznej po latach zaniedbań oraz zużycia, uszkodzeń i strat poniesionych w wyniku walk w Donbasie.

WIDEO: Norweskie F-35 i polskie F-16 w Krzesinach