Fregata USS Congress zamówiona

26 maja 2021, 11:41
Zrzut ekranu 2021-05-26 o 12.33.24
Rys. U.S. Navy
Reklama

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych zamówiła drugą fregatę typu Constellation, będącą konstrukcją opartą na francusko-włoskich fregatach typu FREMM. Okręt ma nosić nazwę USS Congress. Podobnie jak zamówiona rok wcześniej jednostka nowy okręt będzie więc nawiązywał do pierwszych sześciu fregat żaglowych zbudowanych przez USA ponad 200 lat temu.

USS Congress będzie kosztował 554 mln USD, a kontrakt został przyznany 20 maja stoczni Fincantieri Marinette Marine w Wisconsin. W tych samych zakładach zamówiona została USS Constellation, do której produkcji trwają już przygotowania. Zapowiedziano także zamówienie trzeciego okrętu – USS Chesapeake, który prawdopodobnie zostanie zakontraktowany jeszcze w tym roku. Plany przewidują bowiem zamawianie w latach 2021-2029 po dwa okręty rocznie.

US Navy planuje pozyskanie łącznie około 20 jednostek tego typu, chociaż zamówiono dopiero drugą, a bardziej skonkretyzowane plany, na które przewidziano już budżet, dotyczą na razie łącznie 10 jednostek za 5,5 mld USD. Plan maksimum pozyskiwania fregat jest jednak znacznie większy i może oznaczać zakup nawet 60 jednostek. Warto tutaj dodać, że około 550 mln USD to wartość kontraktu zamawianego w stoczni, a wraz z wyposażeniem i uzbrojeniem oddzielnie kontraktowanym przez rząd (Government Furnished Equipment), koszt fregat szacowany jest na 1,1 mld USD, zgodnie z informacjami serwisu Breaking Defense.

Wszystko w ramach zwiększania zdolności US Navy jako część wielkiego programu budowy jej możliwości. Jednostki zamawiane w Fincantieri (swoją drogą zwycięstwo w przetargu tej firmy to wielki sukces europejskiego przemysłu zbrojeniowego) mają być jednostkami wielozadaniowymi zdolnymi do zwalczania zagrożeń powietrznych, na- i podwodnych. Mają być też zdolne do prowadzenia walki elektronicznej. 

Reklama
Reklama

Jednostki te mają wypierać ponad 7200 ton. I być uzbrojone w 32 uniwersalne pionowe wyrzutnie VLS Mk 41, 16 wyrzutni pocisków NSM, wyrzutnie torped oraz 57 mm armatę automatyczną MK 110. Mają też przenosić śmigłowiec Seahawk i bezzałogowy MQ-8C FireScout.

Co warte podkreślenia, okręty Constallation wybrane w programie FFG(X), są określane w US Navy jako "mały okręt nawodny". Biorąc pod uwagę, że jednostka taka w wielu marynarkach wojennych na świecie stanowiłaby ich dumę na nawet okręt flagowy, widać skalę wielkości floty amerykańskiej. Jednocześnie wskazuje się, że zakup sprawdzonych fregat zagranicznego projektu „z półki” jest pokłosiem nieudanego programu okrętów klasy Littoral Combat Ship (LCS).

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 55
Reklama
Er
czwartek, 27 maja 2021, 14:57

Takie Zumwalty to dla ruskich Kosmos, a w/w fregaty to Everest, do zdobycia za 15 lat może, o ile Rosja będzie jeszcze istnieć:))))

Ech
czwartek, 27 maja 2021, 12:06

My kupujemy fregaty by walczyć w amerykańskich wojnach. Szkoda.

Gdy
czwartek, 27 maja 2021, 11:59

7200 to niszczyciel. Tak samo niektóre niszczyciele powinni klasyfikować jako krazowniki

Ramius
czwartek, 27 maja 2021, 13:16

Wstawili armatke 50mm zeby wygladala na fregate

bropata
czwartek, 27 maja 2021, 09:00

"Co warte podkreślenia, okręty Constallation wybrane w programie FFG(X), są określane w US Navy jako "mały okręt nawodny"." Pewnie dlatego, że w planach jest budowa nowych okrętów klasy fregata/niszczyciel o wyporności 10000 - 30000 ton.

Davien
sobota, 29 maja 2021, 14:35

Weż pod uwagę ze rozpatrywane też były takei MEKO A-200.

Boczek
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:35

Za małe dla nich.

JSM
środa, 26 maja 2021, 23:45

Constallation i LCS to 2 zupełnie różne założenia o przeznaczenia. Nic tutaj nie wynika z programu LCS.

hihi
środa, 26 maja 2021, 21:36

Wyglada jak Slazak tyle ze ma uzbrojenie i smiglowiec :D

Ryszard 56
środa, 2 czerwca 2021, 14:50

Ślązak miał być Korweta i 5 jeszcze innych teraz trzeba dozbroic i zbudować następne takie jak Saar6

R
środa, 26 maja 2021, 16:45

7200t, sporo wiecej niz nowe japonskie fregaty a prawie to samo uzbrojenie/wyposazenie.

Davien
środa, 26 maja 2021, 21:15

Panie R,klasa Mogami ma dwa razy mniej VLS, dwa razy mniej pocisków pokr zupełnie inne sensory, nie ma systemu AEGIS więc jak widać wpadłeś po uszy:)

BUBA
środa, 26 maja 2021, 16:43

USS Congress będzie kosztował 554 mln USD - a ile bedzie kosztowal jeden Miecznik ...

Tomek pl
środa, 26 maja 2021, 18:29

Napewno drożej i to co proponują Brytyjczycy typ31 to fregata pomocnicza A nie pierwszoliniowa

Monkey
środa, 26 maja 2021, 16:24

Congress z Europy:-))) Tak, @GB, post poniżej; zamontują swoje uzbrojenie na kadłubach europejskiego projektu, bo własnego nie udało im się stworzyć. I gdyby nie zakupili licencji to by nic nie mieli. Z czego by odpalali to swoje uzbrojenie? Z nieudanych LCS czy z „białych słoni” Zumwalt? Z tych drugich pewnie tak, ale mają aż trzy jednostki. A LCS to szrot którego nawet PMW nie chce, o czym traktował co najmniej jeden artykuł w polskiej specjalistycznej prasie.

Rejtan
środa, 26 maja 2021, 21:22

66 sztuk Burków wystarczy na Chiny i Rosję, może zabraknie gdyby dołączył Iran i Korea Pn, ale wtedy mamy Japońskie, tajwańskie, koreańskie i brytyjskie . W sumie wg Jane's Dence 2021 stosunek sił morskich to 1,75:1 nie licząc przewagi w nowoczesnej broni.

R
czwartek, 27 maja 2021, 11:49

Ekspert na miano Daviena, 66 Burkow to tylko wylacznie na papierze, 1/3 na przegladach i remontach a pozostale podzielone na pare flot takze np. na Pacyfiku zostaje Ci dotepnych pare, z Atlantyku nie przezuca bo nie moga.

czytelnik D24
czwartek, 27 maja 2021, 14:49

Ty "ekspercie" wyżej popisałeś się wiedzą nt japońskich fregat - a raczej jej kompletnym brakiem.

GB
czwartek, 27 maja 2021, 13:31

Oczywiście flota chińska i rosyjska nie potrzebuje remontów... Taki Nachimow jest biedaku w stoczni remontowej od 1999 roku i końca jego remontu nie widać.

R
czwartek, 27 maja 2021, 15:10

A ty po co tutaj? Napisalem o Burkach prawde co nie? taka sama jak o kazdych innych okretach o czym kolego Rejtan nie wiedzial.

GB
czwartek, 27 maja 2021, 19:34

To że jak masz prawie 100 okrętów AEGIS (krążowniki T i niszczyciele AB) to 1/3 może być w remoncie itp. Tzn. że około 70 masz do dyspozycji. Nawet dzieląc na Atlantyk i Pacyfik masz około 30 paru okrętów te tych dwóch typów do dyspozycji, a to znaczy że możesz spokojnie sformować 3 grupy uderzeniowe z lotniskowcami. Zważywszy że rosyjska Flota Północna jest słabiutka to na nią wystarczą okręty NATO, a to już jest 1-2 lotniskowce dostępne z eskortą. A to znaczy że US Navy może mieć na Pacyfiku do 5 lotniskowców z eskortą. Wymieniać dalej?

bolo
czwartek, 27 maja 2021, 10:51

Jaki był stosunek sił w 2010? Jaki będzie w 2030? Chyba nadchodzi zmiana hegemona światowego.

GB
czwartek, 27 maja 2021, 12:06

Flota ZSRR była liczniejsza od amerykańskiej przykładowo w liczbie okrętów. Ale i tak nie miała szans z amerykańską. Liczba jest ważna, ale nie najważniejsza.

Monkey
czwartek, 27 maja 2021, 00:04

@Rejtan: Jeśli Chiny i Rosja połączą swoje siły to będzie najgorszy z mozliwych scenariuszy. A zapomniałeś o Indiach. gdzie oni staną?I czy w ogóle?

GB
czwartek, 27 maja 2021, 08:32

Indie są prawie że w stanie wojny z Chinami, więc staną po stronie USA. Marynarka chińska nie wyjdzie poza swoje wody, a marynarka Rosji jest w stanie upadku i też podzielona na 4 obszary operacyjne. To floty: NATO, Japonia, Korea Południowa, Australia panują na oceanach. Jedyne co to użycie broni atomowej może jakoś wyrównać szanse, ale i tu większą siłę i tak mają państwa NATO.

GB
środa, 26 maja 2021, 20:30

W USA zaprojektowali jak dotychczas najlepsze kadłuby okrętów wielkości duża fregata/niszczyciel - patrz niszczyciele AB. Tak więc spokojnie w USA to potrafią. Chodzi raczej o czas. Europejskie fregaty już są więc nic nie trzeba projektować odnośnie kadłubów tylko przeproektować je pod swoje uzbrojenie i wyposażenie. Zumvalty zaś pod względem kadłubów są bardzo dobre co już wiadomo.

Monkey
środa, 26 maja 2021, 23:59

Tak, wszyscy wiemy jak dobre są okręty typu Zumwalt. chyba aż za dobre, dlatego poprzestano na produkcji 3 sztuk żeby dac reszcie świata czas na dogonienie.

Davien
czwartek, 27 maja 2021, 08:43

Tak, są za dobre na dzisiejsze czasy i do tego za drogie, tak więc US Navy zdecydowała ię na Arleigh Burke Flight III i tak lepsze od wszystkiego co pływa po morzach i oceanach.

GB
czwartek, 27 maja 2021, 07:53

Ale co masz do kadłubów Zumvaltów, bo do nich pijesz? Poza tym systemy elektroniczne Zumvaltów wyprzedzają wszystko co w takiej Rosji i Chinach wyprodukują w ciągu następnych 30 lat, albo i dłużej. Rosja do dziś nie ma tak zaawansowanego systemu jak AEGIS, który wszedł do służby w US Navy w latach 80 XX wieku. Maszynownia zaś Zumvaltów jest perspektywiczna pod nowe systemy uzbrojenia które będą wymagały dużej energii. W waszej Rosji nie potraficie zbudować dobrych maszyn dla okrętu wielkości fregata i gdyby nie eksport z Ukrainy to do dziś żadna nowa fregata nie weszłaby do służby. A Gołowko to jeszcze nawet prób nie przeszedł więc też nic nie wiadomo o jakości jego rosyjskich maszyn. Nawet do swoich małych okrętów musicie importować silniki diesla, a gdy weszły sankcje to takie silniki musieliście importować z Chin, ale nawet dla was były nieudane. Stąd musieliście zamontować jakieś stare diesle i te nowe małe okręty nie mają zakładanych osiągów (takich jakie miały być z niemieckimi dieslami MANa). Jeszcze coś?

Oo
czwartek, 27 maja 2021, 12:04

Jesteś z USA.?

Monkey
czwartek, 27 maja 2021, 11:31

@GB: Tylko jedna rzecz. Jestem Polakiem zamieszkałym w UK. Co do reszty twojego postu to czas pokaże jakie perspektywiczne będą Zumwalty. Zgadzam się co do stanu WMF, nie są w stanie wyprodukować czegoś w stylu AEGIS czy większego okrętu niż fregata. Nie mówiąc już o AIP dla swoich konwencjonalnych OP. Ale to akurat działa na naszą korzyść.

Monkey
środa, 26 maja 2021, 23:58

@GB: Tak, wszyscy wiemy jak dobre są okręty typu Zumwalt.

Gts
środa, 26 maja 2021, 19:48

Nie, nie potrafia zaprojketowac, tylko potrzeba szybko sprawdzonego projektu tej klasy. Na tym polega roznica.

Monkey
czwartek, 27 maja 2021, 00:01

@Gts: Ale dlaczego szybko? Przecież maja całe trzy okręty klasy Zumwalt i kilkanaście LCS. Gdzie tu się śpieszyc? Chińska wielka armada im pod portami stoi?

Tani
środa, 26 maja 2021, 19:28

Tylko Chinczycy w zeszlym roku zbudowali 15 okretow tej klasy. I tu lezy problem. Hegemon kona to nie zadyszka tylko prawdziwy koniec hegemonii USA na morzu. Jak i te F-35B USA na brytyjskim lotniskowcu. Ja to czarno widze.... I chcialbym sie mylic,przy faktycznym sojuszu Chin i Rosji to nie ma z tym gdzie pojsc.

Bat
środa, 26 maja 2021, 22:20

Koniec hegemona z faszystowskiej Rosji? Przeciw Rosji o Chinom stanie NATO plus kilka krajów którym na odcisk weszli Chińczycy. Japonia, Tajwan, Wietnam, Filipiny, Indie, Korea płd, Australia. Ja bym się nie licytował. .

Tani
czwartek, 27 maja 2021, 13:33

Te kraje napadna na Rosje i Chiny? Bo na nich trzeba napasc. Stanie NATO? Niemcy?Wlochy?czy Grecja? Chlopak nikt nie stanie bo nikt atomem nie chce dostac. Prezydent Chin oficjalnie powiedzial ze koalicji Chin z Rosja nikt sie nie przeciwstawi. Putin nie zaprzeczyl. A wspolne loty bombowcow strategicznych sa. Tajwan? A jakim cudem i z czym do ludzi. Z m-48 i m-60 co nasze teciaki to gwiazdy smierci przy nich. Dzisiaj kazdy ratuje sie jak moze bo hegemon pada a wraz z nim tzw pax americana. Kiedy hegemon pada na ulicy panosza sie chlopcy z bejzbolami. Czyli tacy dwaj co ukradli ksiezyc. Jak ogladniesz film to bedziesz wiedzial kto. Na pewno nie Jaro.

GB
czwartek, 27 maja 2021, 14:27

Po co napadać? I jak na razie to Rosja napada na sąsiednie państwa, a Chiny próbują opanować Tajwan. Wszystkie kraje sąsiednie wiedzą że mogą być następne. Stąd się robi koalicja. A że NATO, Indie, Australia, Japonia, Korea Południowa, Tajwan, itd. to jednak silne ekonomicznie i militarnie państwa to koalicja chińsko-rosyjska nie ma wielkich szans. No i poza ty to Rosja i Chiny historycznie to także przeciwnicy. Jeszcze w czasach Zimnej Wojny walczyły ze sobą zbrojnie - konflikt nad Ussuri. To Rosja także zagarnęła ziemie chińskie w Azji.

Monkey
czwartek, 27 maja 2021, 00:02

@Bat: Ja też, ale z innego powodu. Jak się byli niewolnicy Czyngisydów połączą, to miękkiej gry nie będzie.

Davien
czwartek, 27 maja 2021, 08:45

Jak się połacza to Rosja przestanie istnieć, będzie chińska prowincja Moskwa.

Monkey
czwartek, 27 maja 2021, 14:51

@Davien: To jeszcze gorzej dla nas i dla świata. Lepiej mieć dwa mocarstwa niż jedno superimperium.

Davien
sobota, 29 maja 2021, 01:06

Ale to ty piszesz o jakims połączeniu, wiec ci pokaząłem jak to bedzie wygladać. A wtedy masz dalej dwa mocarstwa czyli USA i Chiny.

Marek
środa, 26 maja 2021, 17:57

Podobno Grecja je kupuje...

asd
środa, 26 maja 2021, 15:28

Czekamy na USS Enterprise

jaszczomb
czwartek, 27 maja 2021, 11:37

To, że ORP Orzeł jeszcze pływa, można nazwać cudem" - piszą marynarze z załogi okrętu podwodnego Marynarki Wojennej w liście otwartym, przekazanym redakcji "Gazety Wyborczej". Winą za sytuację obarczają premiera Mateusza Morawieckiego i ministra obrony Mariusza Błaszczaka. Jak przekazała "Wyborcza", list jest anonimowy. Na sformułowane w nim zarzuty odpowiedział rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Davien
czwartek, 27 maja 2021, 08:46

No popatrz juz był, zdąrzyli go wycofac a na swiecie dalej nie ma okrętu który by USS Enterprise dorównał.

BUBA
środa, 26 maja 2021, 20:27

Nic nie bedzie. Marynarze piszac list otwarty do prasy pratycznie wyja juz z "bolu w wielkim patriotyzmie" chca ginac za Polske ale nie za tych picusiow a opozycja-gow.... e - Dali sie sprzedacza 30 srebrnikow bo Polak potrafi

GB
środa, 26 maja 2021, 13:50

Znaczy z pułki to jest sam kadłub i maszynownia. Zaś najważniejsze systemy uzbrojenia i wyposażenia to są amerykańskie lub norweskie. A norweskich to nie było na włoskich protoplastach. W zasadzie to jest nowy projekt okrętu.

Tani
czwartek, 27 maja 2021, 13:35

To jest okret modulowy,wszystko wsadzisz s-400 tez.

GB
czwartek, 27 maja 2021, 19:35

S-400, a po co Amerykanom taki złom? SM-3 jest znacznie lepszy.

R
czwartek, 27 maja 2021, 11:46

Nie, nie jest, to jest skladak.

GB
czwartek, 27 maja 2021, 13:34

Co to jest składak jeśli chodzi o okręt?

R
piątek, 28 maja 2021, 13:08

Sam napisales u gory.

Tani
czwartek, 27 maja 2021, 21:11

Wyposazasz go tak jak chcesz lub jaka masz kase. Pierwszym takim byly niszczyciele klasy Spruance w USA. Dzisiaj to standart. Producent wyposazenia moduluje je a nie konstruktor okretu dostosowuje projekt do uzbrojenia tak jak bylo wczesniej.

GB
piątek, 28 maja 2021, 07:56

No widzisz, to standard... A R ma z tym problem.

Tweets Defence24