- Wiadomości
Malezja pozyska kolejne rosyjskie samoloty?
Trwają rozmowy nad pozyskaniem przez Malezję rosyjskich samolotów MiG-35 i Jak-130.

Rosyjski minister handlu i przemysłu, Denis Manturow, potwierdził, że prowadzone są w tej chwili rozmowy, nie skomentował jednak ich stanu zaawansowania. Podkreślił jednakże, że "Bardzo duże znaczenie, ma fakt, że Malezja eksploatuje już rosyjskie samoloty MiG-29 i Su-30MKM i ma w tej dziedzinie duże doświadczenie".
Czytaj też: Indie chcą pilnie zakupić MiGi-29
Przypomnijmy, że Malezja ma na wyposażeniu swoich sił zbrojnych (także sił powietrznych) wyposażenie z różnych krajów. Przykładowo, siłę uderzeniową Królewskich Malezyjskich Sił Powietrznych tworzy 18 samolotów Su-30MKM, 8 samolotów F/A-18D Hornet oraz 13 BAE Hawk, a do tego należy doliczyć "czynną rezerwę" 13 MiG-ów-29 . Równie szeroki zakres dostawców obserwujemy w lotnictwie transportowym, gdzie w zależności od potrzeb wykorzystuje się 7 maszyn Casa CN-235, 9 egzemplarzy C-130H Hercules lub 4 samoloty A400M "Atlas". Malezja nie planuje też zmieniać tego stanu rzeczy, czego dowodem jest m.in. spodziewany zakup chińskich okrętów desantowych.
Czytaj też: Chińskie okręty zdobywają rynki zagraniczne
Samolot Mig-35 jest daleko posuniętą modyfikacją maszyn MiG-29K/KUB i MiG-29M/M2, określaną przez producenta - UAC (United Aircraft Corporation) jako samolot "generacji 4++" (podobnie jak Su-35), co ma podkreślać jego zdolność do operowania w środowisku sieciocentrycznym i zdolność do współdziałania z samolotami 5. generacji (w domyśle: Su-57). Samolot ma maksymalną masę startową 24500 kg, napędzany jest dwoma silnikami Kilimow RD-33MK, które pozwalają mu na osiągnięcie prędkości maksymalnej 2 Ma na wysokości 5000 m i 1,17 Ma na poziomie morza oraz maksymalnej wysokości 16 tys. metrów. Zasięg samolotu wynosi standardowo 2400 km (lub 1000 km z podwieszonym uzbrojeniem), może jednak ulec wydłużeniu do 3100 km (dzięki podwieszanym zbiornikom paliwa) lub 6000 km (dzięki tankowaniu w powietrzu). Samolot dysponuje dziewięcioma węzłami podwieszeń, trójkanałowym systemem fly-by-wire oraz ma - jak to ujął producent - "znacznie zredukowaną" sygnaturę radarową. Choć został zaprojektowany jako odpowiedź na potrzeby Indii, to obecnie jest użytkowany przez siły powietrzne Federacji Rosyjskiej (pojedyncze egzemplarze), a wkrótce trafi na wyposażenie sił powietrznych Egiptu.

Jak-130 to z kolei dwuosobowy samolot przeznaczony, w zamyśle, do szkolenia podstawowego i zaawansowanego "przyszłych pilotów samolotów generacji 4++ i 5" - pozwala mu na to m.in. nowoczesna kabina pozwalająca na naukę korzystania z wyświetlaczy wielofunkcyjnych (samolot ma trzy o wymiarze 15x20 cm) czy wyświetlacza przeziernego. Wspomniana awionika oraz zewnętrzne węzły do podwieszenia wyposażenia (w liczbie siedmiu lub dziewięciu) pozwalają mu też spełniać zadania lekkiego samolotu bojowego. Maksymalna masa startowa Jaka-130 to 10 290 kg, napęd samolotu zapewniają dwa dwuprzepływowe silniki AI-222-25 pozwalające osiągnąć prędkość maksymalną 0,93 Ma, maksymalny pułap lotu 12,5 tys. metrów.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]