Reklama
Reklama
  • WIADOMOŚCI

Kolejne rosyjskie bombowce dostarczone

Rosyjski konglomerat lotniczy United Aircraft Corporation dostarczył kolejną partę bombowców frontowych Su-34M – poinformowała agencja TASS.

Suchoj rozpoczął dostawy samolotów Su-34 w ramach zamówienia, zgodnie z którym dostarczonych zostanie 92 maszyn tego typu. Łącznie siły powietrzne Rosji będą docelowo mieć na wyposażeniu ponad 120 samolotów Su-34. Fot. Suchoj.
Suchoj rozpoczął dostawy samolotów Su-34 w ramach zamówienia, zgodnie z którym dostarczonych zostanie 92 maszyn tego typu. Łącznie siły powietrzne Rosji będą docelowo mieć na wyposażeniu ponad 120 samolotów Su-34. Fot. Suchoj.

Informacja na ten temat została opublikowana 10 grudnia br. Jak zwykle nie podano, ile maszyn zostało przekazanych, jednak towarzyszący przekazaniu materiał fotograficzny pokazuje maksymalnie dwa samoloty jednocześnie i wydaje się, że rosyjski przemysł tradycyjnie przekazał Siłom Powietrznym Federacji Rosyjskiej właśnie taką liczbę Su-34M.

Reklama

Su-34 to relatywnie nowoczesne maszyny, która obecnie jest koniem roboczym rosyjskich sił powietrznych i jest bardzo intensywnie wykorzystywana do atakowania wojsk ukraińskich i ich zaplecza, przy pomocy bomb szybujących. Z tego powodu widać, że Rosjanie stawiają obecnie na produkcję przede wszystkim właśnie tych samolotów oraz najlepiej sprawdzających się w tej wojnie myśliwców Su-35.

To siódma dostawa Su-34M w tym roku. Można na tej podstawie domniemywać, że łącznie przekazano więc 14 bombowców tego typu. Dla porównania, w tym roku rosyjskie siły powietrzne utraciły co najmniej cztery Su-34. Co najmniej dwie maszyny zostały utracone w zaatakowanej dronami bazie w czerwcu, w lipcu jedna z maszyn została utracona w wypadku (awaria podwozia i katapultacja załogi), a we wrześniu jeden Su-34 został zestrzelony przez ukraińskie naziemne systemy obrony powietrznej.

Oprócz tego w pierwszej połowie grudnia pojawiła się informacja, że rosyjski bombowiec w wyniku awarii katapultował swoją dwuosobową załogę w hangarze. Doprowadziło to do śmierci pilotów i uszkodzenia samolotu, którym mógł być także Su-34M.

Poza Su-34M w tym roku do rosyjskich sił powietrznych były dostarczane jeszcze samoloty Su-35S, których było sześć dostaw, a zatem prawdopodobnie 12 samolotów. Rosyjska produkcja samolotów na ten rok zamyka się więc prawdopodobnie w 26 egzemplarzach samolotów bojowych. Bez nowych Su-57 (choć wiemy, że co najmniej kilka sztuk jest produkowanych dla Algierii, a pierwsze zostały jej podobno nawet dostarczone) i bez Su-30SM2 (chociaż produkcja trwa na eksport i wiemy o co najmniej czterech dostarczonych Białorusi).

Jednocześnie wiadomo, że rosyjskie bezpowrotne straty samolotów bojowych to w tym roku co najmniej 29 maszyn, w tym 11 bombowców strategicznych i 18 samolotów lotnictwa taktycznego. Rosja utraciła też co najmniej 3 samoloty transportowe, łódź latającą oraz dwa samoloty specjalne na bazie transportowych Iłów-76.

Komunikatowi producenta towarzyszyło zadowolenie z utrzymującego się wysokiego tempa produkcji samolotów bojowych. Rzeczywiście, wliczając maszyny eksportowe, w całej Rosji wyprodukowano ponad 30 maszyn bojowych wszystkich typów. To tyle, ile w przyszłym roku Francja wyprodukuje samolotów Rafale i 20 proc. rocznej produkcji amerykańskich F-35…

Reklama
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama
Reklama