Reklama

Siły zbrojne

Korea kupuje Chinooki

Chinook Republiki Korei
Chinook Republiki Korei
Autor. Republic of Korea Ministry of National Defense/Facebook

Republika Korei zakupi nieokreśloną liczbę śmigłowców CH-47F Chinook – informuje Yonhap News Agency. Powodem jest zastąpienie starzejącej się floty tych śmigłowców, które już są w posiadaniu Korei.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Południowokoreańska agencja DAPA (agencja zamówień obronnych) przekazała, że Republika Korei zatwierdzała projekt dotyczący zakupu nieokreślonej liczby śmigłowców CH-47F Chinook, aby zastąpić starzejącą się flotę posiadanych śmigłowców transportowych. Republika Korei jest w posiadaniu 34 sztuk Boeing CH-47D Chinook dla armii oraz 9 H/HH-47D do zadań SAR. Seul używa do transportu także ponad 100 średnich śmigłowców Black Hawk i podobną liczbę rodzimej produkcji KUH-1 Surion, opartych o projekt francuskiej Super Pumy.

Czytaj też

Jak czytamy w komunikacie plan zakupu jest wart 1,49 biliona wonów (1,15 miliarda dolarów) a śmigłowce miałby być dostarczone w 2028 roku. Jak na razie DAPA nie ujawniła liczby nowych śmigłowców, które zostaną zakupione, ale oczekuje się, że może to być liczba około 20 CH-47F. Nowe śmigłowce mają zastąpić wersje CH-47D. W mediach wcześniej przekazywano, że Republika Korei rozważała modernizację swojej obecnej floty śmigłowców modelu D, ale ostatecznie zdecydowała się na zakup nowocześniejszych typów. Średni wiek całej floty wynosi bowiem 38,8 lat.

Reklama

Czytaj też

Czytaj też

Departament Stanu USA zatwierdził w grudniu 2022 r. proponowaną sprzedaż 18 ciężkich śmigłowców CH-47F Chinook Republice Korei Południowej za 1,5 mld USD. Dzięki zakupowi śmigłowców CH-47F, Republika Korei znajdzie się w gronie takich państw posiadających już ten śmigłowiec jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Holandia, Kanada, Włochy, Australia, Indie i Singapur.

Czytaj też

CH-47F Chinook to znacznie zmodernizowana wersja popularnych śmigłowców CH-47D. Model CH-47F odbył swój pierwszy lot w 2001 roku, a produkcja rozpoczęła się w 2006 roku. Zmiany obejmują zastosowanie nowej otwartej awioniki cyfrowej, na którą składa się kokpit w układzie Rockwell Collins Common AvionicsArchitecture System (CAAS) i system cyfrowej kontroli parametrów lotu firmy BAE Systems. Modyfikacje objęły też wzmocnienie i rekonfigurację struktury kadłuba, oraz wymianę silników na mocniejsze jednostki typu Honeywell T55-GA-714A. Na zakup śmigłowców CH-47F Chinook poza US Army zdecydowało się wiele krajów, w tym Australia, Turcja, Kanada, Włochy i Wielka Brytania, w lotnictwie której noszą one oznaczenie Chinook HC6. Śmigłowce Boeing Chinook powstałe w tandemowym układzie Piaseckiego tworzą spójny system transportowy wraz z maszynami średniej wielkości takimi jak np. Black Hawk czy AW149. Są zdolne do przenoszenia niemal 11 ton ładunku użytecznego albo do 55 żołnierzy. Mogą operować w promieniu 370 km z prędkością do 315 km/h. są to dzisiaj najmniej kosztowne śmigłowce ciężkie dostępne w świecie zachodnim. Wojskowy śmigłowiec transportowy Chinook może być wyposażony nawet w trzy karabiny maszynowe lub miniguny 7,62 mm, przy czym dwa są zamontowane w drzwiach, a jeden na rampie załadunkowej.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Fan

    Kiedy Korea kupuje 18 Chinook, wcześniej zamawia kolejne 20 szt. F-35 od Amerykanów - Polska ściąga od Korei samoloty FA-50 ....

  2. "Pułkownik" Michał

    Jeśli stać nas na zakupy z półki (nie zawsze najtrafniejsze) to finansowe nie wejście w tak perspektywiczny program niosący potencjalnie ogromne korzyści dla naszego przemysłu byłoby co najmniej nie zrozumiałe.

Reklama