Reklama

Siły zbrojne

Koreański myśliwiec przyszłości w ogniu [WIDEO]

Koreański KF-21
Koreański KF-21
Autor. DAPA/Screen

W mediach społecznościowych pojawiło się nagranie przedstawiające jak koreański samolot KF-21 Boramae (Jastrząb) testuje uzbrojenie.  

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Na Twitterze pojawiło się nagranie przedstawiające jak koreański prototypowy samolot KF-21 Boramae (Jastrząb) testuje uzbrojenie. Według doniesień Korea Aerospace Industries Development Administration KF-21 wystartował z 3 Skrzydła Treningowego Sił Powietrznych w Sacheon w prowincji Południowy Gyeongsang, a sprawdzenia odbyły się nad wodami u południowego wybrzeża kraju. Według komunikatu w próbach uzbrojenia wzięły udział dwie maszyny. Prototyp KF-21 nr 002 przetestował pocisk powietrze-powietrze MBDA Meteor, a nr 003 przetestował 20 mm działko M61A2

Samoloty KF-21 w czasie lotu przeprowadził test oddzielenia uzbrojenia od kadłuba w powietrzu oraz próbne strzelanie z działka w locie. Jak pisze koreański KBS News podczas lotu testowego nie napotkano żadnych szczególnych problemów. Jak czytamy z kolei na Yonhap News Agency DAPA (Defense Acquisition Program Administration) planuje przeprowadzić badania we wszystkich obszarach lotu, na małych i dużych wysokościach, a także przy małych prędkościach. Przewidzianych jest także więcej testów broni, obejmujących pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu. W perspektywie średnio- i długoterminowej planuje się również eksploatację samolotu z rodzimym uzbrojeniem.

Reklama

Korea Południowa przeprowadziła do tej pory ponad 150 lotów testowych z czterema prototypami KF-21 od czasu dziewiczego lotu samolotu w lipcu ubiegłego roku. Jak informowaliśmy na Defence24.pl, w lutym 2023 roku doszło do oblotu czwartego z sześciu prototypów samolotu wielozadaniowego generacji 4+, KF-21 Boramae, ale tym razem dwumiejscowego. Czwarty prototyp ma być testowany aż do roku 2026, i ma być na nim testowane działanie docelowego radiolokatora dla KF-21 z aktywnie elektronicznie sterowanym szykiem antenowym.

Próby obejmą także zachowanie się samolotu o nieco zmienione aerodynamice w porównaniu z wersją jednomiejscową. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku mają wzbić się w powietrze ostatnie – piąty i szósty – prototyp Boramae. W ramach planu planuje się łącznie około 2 tys. lotów do lutego 2026 roku.

Czytaj też

Myśliwiec KF-21 Boramae powstaje jako masowy myśliwiec dla Republiki Korei, a także propozycja na rynek eksportowy. Maszyna nawet przez samych Koreańczyków nie jest klasyfikowana jako 5. generacja ale generacja 4+ (albo jak chcą niektórzy 4++), w której dla zaoszczędzania kosztów w dużej mierze zrezygnowano z zaawansowanych cech fizycznego stealth (brak wewnętrznej komory uzbrojenia). Dzięki temu Seul liczy na ostateczną cenę jednostkową tych samolotów na poziomie 50-60 mln USD. Samoloty te mają operować u boku kupowanych równolegle dla Sił Powietrznych Republiki Korei F-35A, a także przewidywanych do służby na koreańskich okrętach lotniczych F-35B.

Czytaj też

Zgodnie z zakładanym harmonogramem w latach 2026-28 ma powstać 40 KF-21, a w latach 2028-32 – kolejnych 80. Także w 2026 roku jeden z prototypów ma zostać przekazany mniejszościowemu (20%) partnerowi programu czyli Indonezji. Przekazanie to ma się odbyć wraz z niezbędnymi technologiami, które umożliwią montaż dodatkowych maszyn w tym państwie.

Koreańczycy planują powstanie kolejnych wersji Boramae: Block 2 który ma należeć do generacji 5. i przyszłościowe Block 3. Do prac przy tych maszynach poszukują międzynarodowych partnerów, a wśród potencjalnych jest dzisiaj Polska.

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. Monkey

    Nasz przyszły, kolejny już Jastrząb. Oby, bo Koreańczycy jeszcze nie będąc okopanymi graczami na rynku światowej awiacji są zdecydowani na współpracę międzynarodową. I my tam musimy być. Zanim im się odwidzi. Trudno, trzeba będzie zainwestować w rozwój WZL 2, i to sporo.

  2. Paweloelo

    Nie wejście do tego programu będzie bezdenną głupotą.

  3. Chyżwar

    Koniecznie powinniśmy wejść w ten program ze względu na planowane wersje Block 2 i Block 3

  4. Hubert

    Byłoby miło gdyby nasze państwo, Rzeczpospolita Polska dołączyła do koreańskiego programu K-21.

  5. Chinol

    Mam nadzije ze dolaczymy do tego progamu. Z czescia budowy w POlsce. Ja dla USa nigdy nie ufam a Kore szanuje. Kupno samoltow od nich ma sens tylko wtedy jesli jest to WSTEP do wspolej prodkucji czegos lepszego.

  6. szczebelek

    KF21 jest samolotem, który mógłby trafić do polskich sił powietrznych w latach 2035-40 czyli w momencie kiedy nasze F16 będą miały ponad 30 lat, ale to pod warunkiem, że odpuścimy modernizację amerykańskich samolotów i będziemy zmuszeni je wymienić.

  7. Thorgal

    To jest dobry przykład jak wyjść z przegrywu i dawać przykład innym. Wystarczy dobry plan którego się trzyma i nie zmienia bo trzeba komuś zrobić na złość.