W mediach społecznościowych pojawiło się nagranie przedstawiające jak koreański samolot KF-21 Boramae (Jastrząb) testuje uzbrojenie.
Na Twitterze pojawiło się nagranie przedstawiające jak koreański prototypowy samolot KF-21 Boramae (Jastrząb) testuje uzbrojenie. Według doniesień Korea Aerospace Industries Development Administration KF-21 wystartował z 3 Skrzydła Treningowego Sił Powietrznych w Sacheon w prowincji Południowy Gyeongsang, a sprawdzenia odbyły się nad wodami u południowego wybrzeża kraju. Według komunikatu w próbach uzbrojenia wzięły udział dwie maszyny. Prototyp KF-21 nr 002 przetestował pocisk powietrze-powietrze MBDA Meteor, a nr 003 przetestował 20 mm działko M61A2
🇰🇷KF-21 ボラメ、空対空ミサイル分離及び機銃発射試験遂行 pic.twitter.com/JU3FSchoSU
— Fighterman_FFRC (@Fighterman_FFRC) March 28, 2023
Samoloty KF-21 w czasie lotu przeprowadził test oddzielenia uzbrojenia od kadłuba w powietrzu oraz próbne strzelanie z działka w locie. Jak pisze koreański KBS News podczas lotu testowego nie napotkano żadnych szczególnych problemów. Jak czytamy z kolei na Yonhap News Agency DAPA (Defense Acquisition Program Administration) planuje przeprowadzić badania we wszystkich obszarach lotu, na małych i dużych wysokościach, a także przy małych prędkościach. Przewidzianych jest także więcej testów broni, obejmujących pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu. W perspektywie średnio- i długoterminowej planuje się również eksploatację samolotu z rodzimym uzbrojeniem.
Korea Południowa przeprowadziła do tej pory ponad 150 lotów testowych z czterema prototypami KF-21 od czasu dziewiczego lotu samolotu w lipcu ubiegłego roku. Jak informowaliśmy na Defence24.pl, w lutym 2023 roku doszło do oblotu czwartego z sześciu prototypów samolotu wielozadaniowego generacji 4+, KF-21 Boramae, ale tym razem dwumiejscowego. Czwarty prototyp ma być testowany aż do roku 2026, i ma być na nim testowane działanie docelowego radiolokatora dla KF-21 z aktywnie elektronicznie sterowanym szykiem antenowym.
Próby obejmą także zachowanie się samolotu o nieco zmienione aerodynamice w porównaniu z wersją jednomiejscową. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku mają wzbić się w powietrze ostatnie – piąty i szósty – prototyp Boramae. W ramach planu planuje się łącznie około 2 tys. lotów do lutego 2026 roku.
Czytaj też
Myśliwiec KF-21 Boramae powstaje jako masowy myśliwiec dla Republiki Korei, a także propozycja na rynek eksportowy. Maszyna nawet przez samych Koreańczyków nie jest klasyfikowana jako 5. generacja ale generacja 4+ (albo jak chcą niektórzy 4++), w której dla zaoszczędzania kosztów w dużej mierze zrezygnowano z zaawansowanych cech fizycznego stealth (brak wewnętrznej komory uzbrojenia). Dzięki temu Seul liczy na ostateczną cenę jednostkową tych samolotów na poziomie 50-60 mln USD. Samoloty te mają operować u boku kupowanych równolegle dla Sił Powietrznych Republiki Korei F-35A, a także przewidywanych do służby na koreańskich okrętach lotniczych F-35B.
Czytaj też
Zgodnie z zakładanym harmonogramem w latach 2026-28 ma powstać 40 KF-21, a w latach 2028-32 – kolejnych 80. Także w 2026 roku jeden z prototypów ma zostać przekazany mniejszościowemu (20%) partnerowi programu czyli Indonezji. Przekazanie to ma się odbyć wraz z niezbędnymi technologiami, które umożliwią montaż dodatkowych maszyn w tym państwie.
Koreańczycy planują powstanie kolejnych wersji Boramae: Block 2 który ma należeć do generacji 5. i przyszłościowe Block 3. Do prac przy tych maszynach poszukują międzynarodowych partnerów, a wśród potencjalnych jest dzisiaj Polska.
Monkey
Nasz przyszły, kolejny już Jastrząb. Oby, bo Koreańczycy jeszcze nie będąc okopanymi graczami na rynku światowej awiacji są zdecydowani na współpracę międzynarodową. I my tam musimy być. Zanim im się odwidzi. Trudno, trzeba będzie zainwestować w rozwój WZL 2, i to sporo.
Paweloelo
Nie wejście do tego programu będzie bezdenną głupotą.
Chyżwar
Koniecznie powinniśmy wejść w ten program ze względu na planowane wersje Block 2 i Block 3
Hubert
Byłoby miło gdyby nasze państwo, Rzeczpospolita Polska dołączyła do koreańskiego programu K-21.
Chinol
Mam nadzije ze dolaczymy do tego progamu. Z czescia budowy w POlsce. Ja dla USa nigdy nie ufam a Kore szanuje. Kupno samoltow od nich ma sens tylko wtedy jesli jest to WSTEP do wspolej prodkucji czegos lepszego.
szczebelek
KF21 jest samolotem, który mógłby trafić do polskich sił powietrznych w latach 2035-40 czyli w momencie kiedy nasze F16 będą miały ponad 30 lat, ale to pod warunkiem, że odpuścimy modernizację amerykańskich samolotów i będziemy zmuszeni je wymienić.
Thorgal
To jest dobry przykład jak wyjść z przegrywu i dawać przykład innym. Wystarczy dobry plan którego się trzyma i nie zmienia bo trzeba komuś zrobić na złość.