- Wiadomości
- Polecane
Koparki dla wojska kupione. Dostawy jeszcze w tym roku
W ostatnim tygodniu maja 3. Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa zwarła umowę z firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. na dostawy koparek na podwoziu samochodowym.

Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
Zawarcie powyższej umowy, które nastąpiło w dniu 26 maja br., jest efektem prowadzonego od 23 stycznia 2025 roku postępowania przetargowego na dostawę koparek na podwoziu samochodowym w latach 2025 - 2026. Wartość zawartej umowy wynosi 88, 1 mln PLN.
Do dwóch razy sztuka
Przypomnijmy, że w lutym 2024 r. 3. Regionalna Baza Logistyczna wszczęła postępowanie przetargowe na dostawę koparek na podwoziu samochodowym w latach 2024-2027. Miały one zastąpić eksploatowane w jednostkach inżynieryjnych Wojska Polskiego koparki K-407C osadzone na podwoziu Stara 266. Niestety w lipcu 2024 roku wspomniane postępowanie dotyczące pozyskania 36 koparek na podwoziu samochodowym zostało unieważnione. Z kolei w styczniu 2025r. 3 RBLog uruchomił nowy przetarg w ramach którego planowano zakupić łącznie 15 koparek (7 w 2025 i 8 w 2026), których dostawy powinny zakończyć się:
- w przypadku 2025 r.: 7 miesięcy od daty zawarcia umowy, ale nie później niż do 28 listopada 2025 roku;
- w przypadku 2026 r.: 17 miesięcy od daty zawarcia umowy, ale nie później niż do 30 października 2026 roku. W ramach tego postępowania przewidziano również prawo opcji, w ramach którego może pozyskać kolejne sześć koparek (po trzy w każdym roku). Sprzęt ma trafić do jednostek inżynieryjnych na obszarze całego kraju – Nisko, Orzysz, Chełmno, Dęblin, Brzeg, Nowy Dwór Mazowiecki, Szczecin, Chełm, Inowrocław, Biała Podlaska, Bartoszyce oraz jeden egzemplarz do Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu.

Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
Jak dowiedziała się redakcja Defence24.pl, w tym roku wojsko otrzyma od firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne 10 sztuk koparek, co będzie oznaczało realizację nie tylko podstawowego zamówienia, ale również wykorzystanie prawa opcji przez Zamawiającego (7+3). Warto przypomnieć, że w tzw. międzyczasie pozyskana została jednak koparka UDS 214.3 na podwoziu Scania XT P460, która została dostarczona do bazującego w Nisku 18. Pułk Saperów, który podlega 18. Dywizji Zmechanizowanej.
Słowacka koparka na szwedzkim podwoziu
Zbudowana przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wielozadaniowa koparka na podwoziu wysokiej mobilności jest pojazdem specjalnym zaprojektowanym w celu zapewnienia Siłom Zbrojnym RP wsparcia inżynieryjnego i pomocy w usuwaniu skutków klęsk żywiołowych. Konstrukcja pojazdu została opracowana z wykorzystaniem rozwiązań technicznych podwozia Scania P460, na którym zamontowano koparkę UDS 214.3.
Samochód ciężarowy Scania P460 8x8 wykorzystuje 6-cylindrowy, 13-litrowy silnik DC13 o mocy 338 kW/460 KM spełniający normę Euro 3, a więc pozbawiony układu oczyszczania spalin SCR. Jednostka napędowa połączona jest z automatyczną skrzynią biegów Scania Opticruise G25 12+2 (dwa biegi pełzające zapewniające większą siłę przy małych prędkościach). Układ napędowy Scanii jest też wyposażony w retarder. W sypialnej kabinie przewidziano miejsca dla dwóch żołnierzy (1+1) oraz ich wyposażenia osobistego: masek przeciwgazowych, plecaków, śpiworów, karimat, środków indywidualnej ochrony oraz mocowania na broń. Pojazd został też wyposażony w cztery wysuwane podpory hydrauliczne mające na celu zapewnić stabilność koparki podczas pracy.

Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
Wymiary podwozia to 11 100 mm długości oraz 2 550 mm szerokości. Masa pojazdu bez dodatkowego osprzętu wynosi 28 ton. Podwozie Scanii wyposażono także w skrytki na sprzęt saperski, łańcuchy antypoślizgowe i inne wyposażenie. Konstruktorzy firmy Szczęśniak zapewnili również możliwość mocowania i transportu pokrycia maskującego.
Na Scanii zamontowano koparkę UDS 214.3 (sł. Univerzálny Dokončovací Stroj) słowackiej firmy CSM Industry s.r.o. z wysuwanym teleskopowym ramieniem (wysięgnikiem) o maksymalnym zasięgu pracy wynoszącym 10 060 mm. Głowica wysięgnika, do której montowany jest osprzęt roboczy, posiada możliwość jego obracania w zakresie 360°. Zamontowana na wysięgniku łyżka ma pojemność 0,63 m3. Udźwig ramienia wynosi 7000 kg (w pozycji złożonej) lub 2600 kg (w pozycji rozłożonej). Na głowicy można zamontować szereg alternatywnych przystawek roboczych: łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżkę poziomującą i profilową, nóż tnący, szczypce do skał lub bali drewna, przecinarkę do asfaltu. Koparka UDS 214.3 posiada własny napęd

Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
Warto przypomnieć, że podwozie Scanii P460 w odmianie 3-osiowej (6x6) stanowi nośnik cystern dystrybutorów paliw CD-10s dostarczonych już wojsku. Również zamówione w grudniu 2024 roku 215 szt. cystern dystrybutorów paliwowych CD-10 (o pojemności 10 300 litrów) w ramach części gwarantowanej i kolejnych 105 w ramach opcji, których dostawy zaplanowano na tata 2026-2028, będą wykorzystywać podwozia szwedzkiego producenta.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu