Reklama

Koparki dla wojska kupione. Dostawy jeszcze w tym roku

Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
Koparka UDS 214 na podwoziu samochodowym, widok z prawej strony.
Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

W ostatnim tygodniu maja 3. Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa zwarła umowę z firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. na dostawy koparek na podwoziu samochodowym.

Zawarcie powyższej umowy, które nastąpiło w dniu 26 maja br., jest efektem prowadzonego od 23 stycznia 2025 roku postępowania przetargowego na dostawę koparek na podwoziu samochodowym w latach 2025 - 2026. Wartość zawartej umowy wynosi 88, 1 mln PLN.

Reklama

Do dwóch razy sztuka

Przypomnijmy, że w lutym 2024 r. 3. Regionalna Baza Logistyczna wszczęła postępowanie przetargowe na dostawę koparek na podwoziu samochodowym w latach 2024-2027. Miały one zastąpić eksploatowane w jednostkach inżynieryjnych Wojska Polskiego koparki K-407C osadzone na podwoziu Stara 266. Niestety w lipcu 2024 roku wspomniane postępowanie dotyczące pozyskania 36 koparek na podwoziu samochodowym zostało unieważnione. Z kolei w styczniu 2025r. 3 RBLog uruchomił nowy przetarg w ramach którego planowano zakupić łącznie 15 koparek (7 w 2025 i 8 w 2026), których dostawy powinny zakończyć się:

  • w przypadku 2025 r.: 7 miesięcy od daty zawarcia umowy, ale nie później niż do 28 listopada 2025 roku;
  • w przypadku 2026 r.: 17 miesięcy od daty zawarcia umowy, ale nie później niż do 30 października 2026 roku. W ramach tego postępowania przewidziano również prawo opcji, w ramach którego może pozyskać kolejne sześć koparek (po trzy w każdym roku). Sprzęt ma trafić do jednostek inżynieryjnych na obszarze całego kraju – Nisko, Orzysz, Chełmno, Dęblin, Brzeg, Nowy Dwór Mazowiecki, Szczecin, Chełm, Inowrocław, Biała Podlaska, Bartoszyce oraz jeden egzemplarz do Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu.
Szczęśniak, koparka, Scania, UDS
Dzięki wymiennym przystawkom roboczym koparka UDS 214.3 zamontowana na podwoziu ciężarówki Scania P460 może wykonywać różne prace, nie tylko ograniczone do kopania.
Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

Jak dowiedziała się redakcja Defence24.pl, w tym roku wojsko otrzyma od firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne 10 sztuk koparek, co będzie oznaczało realizację nie tylko podstawowego zamówienia, ale również wykorzystanie prawa opcji przez Zamawiającego (7+3). Warto przypomnieć, że w tzw. międzyczasie pozyskana została jednak koparka UDS 214.3 na podwoziu Scania XT P460, która została dostarczona do bazującego w Nisku 18. Pułk Saperów, który podlega 18. Dywizji Zmechanizowanej.

Reklama

Słowacka koparka na szwedzkim podwoziu

Zbudowana przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wielozadaniowa koparka na podwoziu wysokiej mobilności jest pojazdem specjalnym zaprojektowanym w celu zapewnienia Siłom Zbrojnym RP wsparcia inżynieryjnego i pomocy w usuwaniu skutków klęsk żywiołowych. Konstrukcja pojazdu została opracowana z wykorzystaniem rozwiązań technicznych podwozia Scania P460, na którym zamontowano koparkę UDS 214.3.

Samochód ciężarowy Scania P460 8x8 wykorzystuje 6-cylindrowy, 13-litrowy silnik DC13 o mocy 338 kW/460 KM spełniający normę Euro 3, a więc pozbawiony układu oczyszczania spalin SCR. Jednostka napędowa połączona jest z automatyczną skrzynią biegów Scania Opticruise G25 12+2 (dwa biegi pełzające zapewniające większą siłę przy małych prędkościach). Układ napędowy Scanii jest też wyposażony w retarder. W sypialnej kabinie przewidziano miejsca dla dwóch żołnierzy (1+1) oraz ich wyposażenia osobistego: masek przeciwgazowych, plecaków, śpiworów, karimat, środków indywidualnej ochrony oraz mocowania na broń. Pojazd został też wyposażony w cztery wysuwane podpory hydrauliczne mające na celu zapewnić stabilność koparki podczas pracy.

koparka, Szczęśniak, wojsko polskie, koparki dla wojska, inspektorat wsparcia, 3 rblog
Zbudowana przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wielozadaniowa koparka na podwoziu samochodowym została zaprojektowana w celu zapewnienia Siłom Zbrojnym RP wsparcia inżynieryjnego i pomocy w usuwaniu skutków klęsk żywiołowych.
Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

Wymiary podwozia to 11 100 mm długości oraz 2 550 mm szerokości. Masa pojazdu bez dodatkowego osprzętu wynosi 28 ton. Podwozie Scanii wyposażono także w skrytki na sprzęt saperski, łańcuchy antypoślizgowe i inne wyposażenie. Konstruktorzy firmy Szczęśniak zapewnili również możliwość mocowania i transportu pokrycia maskującego.

Na Scanii zamontowano koparkę UDS 214.3 (sł. Univerzálny Dokončovací Stroj) słowackiej firmy CSM Industry s.r.o. z wysuwanym teleskopowym ramieniem (wysięgnikiem) o maksymalnym zasięgu pracy wynoszącym 10 060 mm. Głowica wysięgnika, do której montowany jest osprzęt roboczy, posiada możliwość jego obracania w zakresie 360°. Zamontowana na wysięgniku łyżka ma pojemność 0,63 m3. Udźwig ramienia wynosi 7000 kg (w pozycji złożonej) lub 2600 kg (w pozycji rozłożonej). Na głowicy można zamontować szereg alternatywnych przystawek roboczych: łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżkę poziomującą i profilową, nóż tnący, szczypce do skał lub bali drewna, przecinarkę do asfaltu. Koparka UDS 214.3 posiada własny napęd

Szczęśniak, koparka, scania P460, koparka UDS, Wojsko Polskie, 18 Pułk Saperów
Koparka UDS 214.3 zamontowana na podwoziu samochodu ciężarowego Scania P460 dostarczona do 18. Pułku Saperów przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne.
Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

Warto przypomnieć, że podwozie Scanii P460 w odmianie 3-osiowej (6x6) stanowi nośnik cystern dystrybutorów paliw CD-10s dostarczonych już wojsku. Również zamówione w grudniu 2024 roku 215 szt. cystern dystrybutorów paliwowych CD-10 (o pojemności 10 300 litrów) w ramach części gwarantowanej i kolejnych 105 w ramach opcji, których dostawy zaplanowano na tata 2026-2028, będą wykorzystywać podwozia szwedzkiego producenta.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (11)

  1. Marols

    W latach 80-tych koparki UDS były posadowione na Tatrze 415 i nowszej 815. Były też wersje kołowe. Jest to niezwykle uniwersalny sprzęt potrafiący o wiele więcej niż koparka z tradycyjnym wysięgnikiem. Super sprzęt! Zastanawia mnie dlaczego nie wybrano Tatry z jej niezależnym zawieszeniem tylko Scanię?

  2. primal

    Nigdy i nigdzie nie widziałem koparki z jednym ramieniem. Jak coś takiego ma skutecznie kopać?

    1. Kumbot

      to mało widziałeś. to jest niezwykle przydatny sprzęt...

    2. primal

      Podaj mi przykład komercyjnej koparki tego typu lub innej wojskowej. Chciałbym zobaczyć jak to w praktyce działa.

    3. primal

      Sprawdziłem te koparki w necie. Osadziłem po pozorach. Myślałem że to kolejny niet analog.

  3. Tomek72

    Czy ja dobrze zrozumiałem ? 15 koparek "wojskowych" za 88, 1 mln PLN. ? ponad 5,5 mln PLN za jedną koparkę?

  4. K-K

    No mamy już cysterny i koparki. Jesteśmy zwarci i gotowi. Brawo.

    1. MiP

      Jeszcze zostało zamówić 300 mobilnych ołtarzy bojowych :)

  5. chąśnik

    Po co nam scania jak mamy jelcza?

  6. szczebelek

    Koparka na podwoziu kołowym z jednym ramieniem do tego znowu kupiony za granicą 🙃🙃🙃

  7. MC775

    Zastanawia mnie to, po co wojsku koparki na podwoziu samochodu…? Jestem związany z branżą budowlaną, mam w tym duże doświadczenie i jakoś nie potrafię znaleźć zastosowania dla takiego wynalazku. Wyobrażam sobie jak bardzo ograniczone są możliwości takiej koparki, tym nie wjedzie się w żaden teren, gruz, bagno itp. Nie mówiąc już o możliwości usypiania większego kopca z urobku, bo takie coś nie wjedzie na urobek. To już lepiej kupić zestaw: transport niskopodwoziowy + koparka gąsiennicowa, co daje niemal nieograniczone możliwości eksploatacyjne. Dodatkowo części do wszystkich popularnych typów koparek dostępne są w każdym, nawet średnim mieście w Polsce i nie ma problemu z serwisem. Mało tego, renomowani producenci koparek mają w ramach gwarancji serwisy mobilne 24h na terenie całej Polski, więc w razie awarii technicy sami przyjeżdżają na miejsce prac i wykonują naprawę.

    1. Tomek72

      dokładnie tak - koparka na lawetę i jedziemy ... sens miałoby opancerzenie NIEKTÓRYCH koparek ... ale koparka "do usuwania skutków KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH' - NIE musi być opancerzona - Polska NAPRAWDĘ potrafi wydawać pieniądze w dziwny sposób

  8. Zgredu

    Sprzęt gorszy od łopaty. Jedną dziurę będzie kopało dwóch żołnierzy (jeden w aucie drugi w koparce). Modernizacja wersja .pl Jakby kogoś interesowało, jak powinien wyglądać sprzęt inżynieryjny dla wojska to polecam zobaczyć co to HMEE. A jak ktoś mi powie, że to inna, bo tamta to opancerzona, to ja odpowiem tylko jedno- po co wymyślać zwykłą koparkę na nowo...

  9. AntekMajcher

    Słowacja koparka na samochodzie że Szwecji. Klasyczna produkcja polskiego przemysłu i myśli polskich inżynierów

  10. Paszczur Maruda

    Szwedzka ciężarówka i słowacka koparka. No ale dostawca to polska firma, więc można ogłaszać, jak się kupuje w polskim przemyśle.

  11. KAR

    Mówiąc krótko - kolejny składak z komponentów importowanych. My jak wiadomo nie jesteśmy w stanie wyprodukować i zaprojektować koparkowej łychy w wersji teleskopowej i jakiejkolwiek...

Reklama