Reklama

Siły zbrojne

Koniec czołgów rozpoznawczych w brytyjskiej armii. Trafią na Ukrainę?

FV107 Scimitar (zdjęcie poglądowe).
FV107 Scimitar (zdjęcie poglądowe).
Autor. Cpl Pete Brown/Wikipedia

Czołgi rozpoznawcze FV107 Scimitar zostaną najpewniej do końca roku 2024 całkowicie wycofane ze służby w British Army. Proces ten rozpoczął się jeszcze w ubiegłym roku i objął dotychczas przynajmniej 97 ze 114 pojazdów.

Brytyjskie czołgi rozpoznawcze FV107 Scimitar rozpoczęły swoją służbę w British Army w połowie lat 70. XX wieku. Podczas kilku dekad swojej służby wozy te brały udział m.in. wojnie o Falklandy czy działaniach w Afganistanie. Z czasem łączna liczba wyprodukowanych dla Wielkiej Brytanii wozów wynosząca ponad 300 pojazdów była redukowana, a wycofane czołgi sprzedawano do różnych zakątków świata oraz w ręce prywatnych przedsiębiorstw oraz osób. Jednym z przykładów krajów, jakie pozyskały od Wielkiej Brytanii Scimitary była Łotwa, która zakupiła w 2014 roku łącznie 123 pojazdy. Jednak po upływie dekady ona także rozgląda się już za nowym pojazdem, jakim ma być tym razem bojowy wóz piechoty. W przypadku Wielkiej Brytanii następcą Scimitarów są stopniowo wdrażane pojazdy Ajax.

Reklama

W ostatnich latach na stanie brytyjskiej armii było już poniżej 150 FV107, z czego 50 w wersji Mk.2 powstałej w 2010 roku. W ubiegłym roku 23 wozy w tym standardzie zostały przekazane Ukrainie. Oprócz tego rozpoczęto proces masowego wycofywania Scimitarów ze służby, mimo braku wdrożenia docelowej wersji pojazdu Ajax do służby. Informację tę w maju tego roku potwierdziło brytyjskie ministerstwo obrony, o czym pisał portal UK Defence Journal. Proces wycofywania z aktywnej służby miał zakończyć się już w roku ubiegłym, jednak oficjalne wycofanie z całkowitej eksploatacji nastąpi najpewniej do końca 2024.

Brytyjski czołg rozpoznawczy FV107 Scimitar Mk.2 z dodatkowym pancerzem prętowym podczas operowania w Afganistanie.
Brytyjski czołg rozpoznawczy FV107 Scimitar Mk.2 z dodatkowym pancerzem prętowym podczas operowania w Afganistanie.
Autor. POA(Phot) Hamish Burke/Wikipedia

Tym samym spełnione zostają założenia dotyczące wycofania FV107 (i wielu innych typów uzbrojenia jak m.in. haubice AS-90 czy bojowe wozy piechoty FV510 Warrior) do roku 2030. Niestety dla brytyjskich żołnierzy, zastąpienie ich 1:1 przez Ajaxy zajmie wiele lat (nie licząc już ponad sześcioletniego opóźnienia) z racji na kolejne przesunięcia terminu osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej przez te wozy (obecnie zakłada się, że nastąpi do roku 2025). Tym samym z British Army zostanie wycofanych 114 pojazdów, a ich następca pojawi się w służbie za kilka lat, jeśli nie pojawią się kolejne problemy.

Czytaj też

Wielka Brytania będzie chciała sprzedać wycofane wozy (nie wiadomo, czy w rezerwach armii brytyjskiej są jeszcze jakieś egzemplarze). Brak również informacji na temat ewentualnych rozmów np. z Ukrainą, która już posiada kilkadziesiąt egzemplarzy Scimitarów w dwóch wariantach. Mimo wieku pojazdy te jednak mogą być kuszącą opcją dla innych krajów spoza Europy jak np. Jordania, która już użytkuje je w wersji Mark 1. Ewentualnie zostaną one podobnie jak kilkaset różnego typu wozów rodziny FV100 sprzedana do prywatnych kolekcjonerów tudzież firm. Te po dekadach teraz trafiają na Ukrainę w ramach kolejnych zakupów z funduszy różnego typu organizacji.

Czytaj też

FV107 Scimitar to czołg rozpoznawczy/lekki używany pierwotnie przez armię brytyjską. Został wyprodukowany przez firmę Alvis w Coventry. Pojazd powstał w ramach projektu FV100, zakładającego stworzenie lekkiego czołgu rozpoznawczego i na jego bazie wielu innych wersji specjalistycznych. Uzbrojenie główne stanowi armata automatyczna L21 Rarden kal. 30 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy 7,62 mm L37A1. Jednostkę napędową pojazdu stanowił początkowo 6-cylindrowy silnik Jaguar J60 o mocy 220 KM , jednak po modernizacji został on zastąpiony silnikiem wysokoprężnym Cummins BTA 5.9 o mocy 190 KM. Pozwalał on na rozpędzenie tego ważącego 7,8 tony wozu do prędkości 80 km/h. W 2010 roku opracowano wariant Mk2 charakteryzujący się m.in. całkowicie nowym kadłubem o zwiększonym poziomie odporności. Modernizacja ta pozwoliła na wydłużenie życia pojazdu, zwiększenie jego osiągów oraz usprawnienie jego obsługi. Obecnie czołgi te użytkowane są przez Łotwę, Ukrainę, Jordanię, Nigerię oraz Honduras.

Czołg lekki FV107 Scimitar z dołączonym pługiem.
Czołg lekki FV107 Scimitar z dołączonym pługiem.
Autor. CPL J.D. GONZALES/Wikipedia
Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (2)

  1. radziomb

    czyli trafią na Ukrainę

  2. Jur

    Na zdjęciu z pustyni wygląda jak Bradley. Czemu Scimitar to czołg lekki/rozpoznawczy, a Bradley to już IFV?

    1. Zygazyg

      Bo Bradley ma przedział desantu a Scimitar nie.

    2. Chyżwar

      Może dlatego, bo Bradley przewozi desant piechoty podczas gdy Scimitar nie?

Reklama