Reklama

Wojna na Ukrainie

Pojazdy ze zbiórki wkrótce na froncie

FV103 Spartan (zdjęcie poglądowe).
FV103 Spartan (zdjęcie poglądowe).
Autor. Airwolfhound/ Wikipedia

Serhij Prytula za pośrednictwem swojego konta w serwisie X poinformował o zakupieniu kolejnych kilkudziesięciu pojazdów przeznaczonych dla ukraińskiej armii. Ponownie dzięki wpłatom od darczyńców na Ukrainę pojadą m.in. dobrze tam znane brytyjskie transportery opancerzone FV103 Spartan czy FV432.

Reklama

Jest to kolejny pakiet pojazdów przeznaczonych dla ukraińskich żołnierzy, jaki udało się pozyskać dzięki organizacji Serhija Prytula. W akcję zaangażowanych zostało wielu artystów, rodzin żołnierzy czy osób odpowiedzialnych za administrację miastami Ukrainy. Dzięki temu ponownie udało się pozyskać sporo bardzo cennych na froncie pojazdów, które pozyskiwane są z wielu rejonów Europy, zwłaszcza Wielkiej Brytanii. W przypadku, chociażby FV103 pojazd ten otrzymał drugie życie na Ukrainie, stając się jednym z popularniejszych środków transportu. Co więcej, jest on chwalony przez ukraińskich żołnierzy z racji na swoją niezawodność oraz prostotę użytkowania. Nowa dostawa wymienionych poniżej pojazdów oznacza, że na Ukrainę pojechało/pojedzie łącznie ponad 220 pojazdów rodziny FV103/104/105/106 oraz FV430/432/433.

Reklama

Wśród zakupionych pojazdów znajduje się

  • 1 transporter opancerzony FV103 Spartan
  • 1 pojazd dowodzenia FV105 Sułtan
  • 4 transportery opancerzone FV432
  • 4 wozy zabezpieczenia technicznegoiFV434
  • 30 samochodów terenowych Land Rover Snatch z których połowa zostanie przerobiona na ambulanse

FV432 to brytyjski transporter opancerzony produkowany od 1963 roku, na potrzeby wojsk lądowych Wielkiej Brytanii. Stał się on bazą dla wielu pojazdów specjalistycznych, podobnie jak amerykański  M113. Uzbrojenie główne stanowił jedynie uniwersalny karabin maszynowy  L7 (lokalne oznaczenie FN MAG) kal. 7,62 mm. Załogę stanowią dwie osoby (kierowca + dowódca), zaś  przewożony desant wynosi do 10 żołnierzy. Jednostkę napędową stanowi wielopaliwowy silnik Rolls-Royce K60 o mocy 240 KM. Pozwala to rozpędzić pojazd o masie około 15 ton pojazd do prędkości maksymalnej wynoszącej 52 km/h. Pancerz zapewnia osłonę od przodu przed amunicją kal. 12,7 mm, zaś  burty oraz tył kadłuba jedynie przed odłamkami i amunicją strzelecką.

Reklama

Czytaj też

FV432 (zdjęcie poglądowe).
FV432 (zdjęcie poglądowe).
Autor. PAUL L. ANSTINE II, USMC/Wikipedia

FV103 Spartan to gąsienicowy transporter opancerzony z rodziny lekkich opancerzonych pojazdów rozpoznawczych CVR-T, które weszły do służby w armii brytyjskiej w 1978 roku. Kadłub Spartana jest wykonany ze spawanego aluminium, zapewnia załodze ochronę przed pociskami kal. do 14,5 mm w jego przedniej części i przeciwko pociskom przeciwpancernym 7,62 mm z pozostałych stron. Spartan ma trzyosobową załogę (kierowca, dowódca i strzelec) i może przewozić czterech żołnierzy piechoty. Jednostkę napędową stanowi sześciocylindrowy silnik benzynowy Jaguar J60 No 1 Mk 100B o pojemności 4,2 litra i mocy 190 KM. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 72 km/h przy maksymalnym zasięgu 480 km.

Czytaj też

Do tej pory Ukrainy otrzymała już 35 pojazdów rodziny CVR-T od Wielkiej Brytanii.
Do tej pory Ukrainy otrzymała już 35 pojazdów rodziny CVR-T od Wielkiej Brytanii.
Autor. Cpl Kellie Williams, RLC/ Wikipedia

FV105 Sułtan to wóz dowodzenia należący do rodziny pojazdów opancerzonych CVR-T. Cechuje się on zmienionym kształtem kadłuba względem większości wersji pojazdów tej rodziny. Strop pojazdu został podwyższony (podobnie jak w FV104), zapewniając więcej przestrzeni wewnątrz wozu. Tył pojazdu zaprojektowano tak, aby można go było rozszerzyć o dołączony namiot, tworząc miejsce odpraw. Do samoobrony służy karabin maszynowy L7 kal. 7,62 mm. Liczba wyprodukowanych pojazdów tego typu wynosi 291, z czego Siły Zbrojne Wielkiej Brytanii jeszcze do niedawna miały posiadać 76 w czynnej służbie.

Czytaj też

Autor. Harald Hansen/ Wikipedia
Reklama

Komentarze (1)

  1. Lycantrophee

    Świetna inicjatywa. Nawet, jeśli nie przedstawiają obecnie większej wartości bojowej, to jednak zawsze to lepsze niż zwykły samochód.

Reklama