Reklama

Wojna na Ukrainie

Brytyjskie Scimitary trafiły na Ukrainę

NATO
Brytyjski FV107 Scimitar Mk2 oraz FV510 Warrior podczas ćwiczeń NATO w Estonii.
Autor. FV107 Scimitar Mk2

Konsorcjum RBLS (Rheinmetall + BAE Systems) poinformowało o zakończeniu prac remontowych przy 23 pojazdach rozpoznawczych Scimitar Mk2, które zostaną podarowane Ukrainie przez Wielką Brytanię.

Reklama

Za prace na pojazdach odpowiedzialni byli m.in. brytyjscy przedstawiciele wsparcia terenowego (FSR) ze spółki RBLS, którzy przyjechali do Niemiec, aby pomóc. Dzięki temu miano zakończyć wszelkie naprawy w czasie 32 dni, po czym Scimitary w najnowszej wersji miały ruszyć w stronę Ukrainy. Pojazdy rodziny FV100 (jak np. transportery FV103 Spartan) są cenione przez ukraińskich żołnierzy z racji na swoją niezawodność oraz prostotę użytkowania. FV107 w wariancie Mk.2 otrzymały całkiem nowy kadłub o większym poziomie ochrony załogi, pozwalający na łatwiejszy dostęp serwisujących go żołnierzy do poszczególnych podzespołów np. silnika. Co ciekawe, cena wyprodukowania nowego kadłuba dla FV107 w 2009 roku wynosiła 600 000 funtów brytyjskich.

Reklama
FSR byli w stanie udzielić wsparcia, diagnozując usterki, udzielając porad technicznych i wskazówek dotyczących napraw, udzielając porad w zakresie bezpieczeństwa pojazdów, przeprowadzając testy drogowe i angażując się w naprawy. To dzięki temu w ciągu 32 dni dostarczono Ukrainie 23 pojazdy.
RBSL
Reklama

Czytaj też

FV107 Scimitar to czołg rozpoznawczy/lekki używany pierwotnie przez armię brytyjską. Został wyprodukowany przez firmę Alvis w Coventry. Pojazd powstał w ramach projektu FV100, zakładającego stworzenie lekkiego czołgu rozpoznawczego i na jego bazie wielu innych wersji specjalistycznych. Uzbrojenie główne stanowi armata automatyczna L21 Rarden kal. 30 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy 7,62 mm L37A1. Jednostkę napędową pojazdu stanowił początkowo 6-cylindrowy silnik Jaguar J60 o mocy 220 KM , jednak po modernizacji został on zastąpiony silnikiem wysokoprężnym Cummins BTA 5.9 o mocy 190 KM. Pozwalał on na rozpędzenie tego ważącego 7,8 tony wozu do prędkości 80 km/h. W 2010 roku opracowano wariant Mk2 charakteryzujący się m.in. całkowicie nowym kadłubem o zwiększonym poziomie odporności. Modernizacja ta pozwoliła na wydłużenie życia pojazdu, zwiększenia jego osiągów oraz usprawnieniu jego obsługi.

Czytaj też

FV107 Scimitar podczas testów na Łotewskim poligonie - fot. MO Łotwy
FV107 Scimitar podczas testów na Łotewskim poligonie - fot. MO Łotwy
Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Monkey

    Z tego co pamiętam, w bwp Warrior armata Rarden nie była stabilizowana. Mam nadzieję, że to już dawno zostało zmienione na wszystkich pojazdach posiadających ją na uzbrojeniu.

    1. Davien3

      Na Warriorach wymienili cała wieżę na taka ze stabilizowaną 40mm CTA a na FOXach była cyba stabilizowana od poczatku a na Scimitrach jest chyba tez wieża FOX-a