Reklama

Siły zbrojne

Indonezja buduje korwety i kupuje dla nich śmigłowce pokładowe. Przykład dla Polski?

Bułgarski śmigłowiec AS565 – fot. Penna Patrick/Airbus Helicopter
Bułgarski śmigłowiec AS565 – fot. Penna Patrick/Airbus Helicopter

Siły morskie Indonezji chcą kupić 16 śmigłowców pokładowych AS565 Panther w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), przede wszystkim dla wykorzystywanych i budowanych obecnie korwet SIGMA.

O potencjalnym zakupie przez indonezyjską marynarkę wojenną TNI-AL (Tentera Nasional Indonesia - Angkatan Laut) 16 śmigłowców AS565 Panther poinformował ich producent – koncern Airbus Helicopters. Na wybór tej firmy przez Indonezję wpływ miała niewątpliwie rekomendacja ze strony indonezyjskich zakładów lotniczych PTDI (PT Dirgantara Indonesia), które wcześniej z powodzeniem współpracowały z Airbusem przy produkcji samolotów transportowych CN235.

Podobna kooperacja ma mieć miejsce również podczas produkcji śmigłowców, szczególnie jeżeli chodzi o sam płatowiec oraz opuszczaną stację hydroakustyczną. Przy czym już wskazano, że w produkcję zostaną zaangażowane zakłady PTDI w Bandung (miasto w prowincji Jawa Zachodnia).

W Indonezji tak, a w Polsce tak

Działania władz indonezyjskich zasadniczo różnią się od postępowania prowadzonego przez nasze Ministerstwo Obrony Narodowej. W Polsce postanowiono bowiem jednym przetargiem na śmigłowce załatwić potrzeby całych sił zbrojnych. W przypadku dużych śmigłowców transportowych i patrolowych jest to rzeczywiście możliwe, ale jedynie jeżeli chodzi o sam kadłub statku powietrznego i to też nie w każdym detalu (o czym się niedługo przekonamy). W przypadku mniejszych śmigłowców pokładowych (do 5 ton) – zabieranych przez niewielkie okręty (o wyporności około 2000 ton) tak wszechstronnego rozwiązania już niestety nie ma i takie śmigłowce trzeba po prostu kupić oddzielnie.

Problem jest w tym, że w planach nie ma zakupu tej klasy helikopterów. Są natomiast trzy okręty obrony wybrzeża (Miecznik) i trzy okręty patrolowe z funkcją zwalczania min (Czapla), które w wymaganiach taktyczno - technicznych mają jedynie zalecenie, by były one zdolne do przyjęcia śmigłowca o masie do 11 ton. Posiadanie przez nie hangarów nie zostało uznane za warunek konieczny. Jak widać ktoś bardzo konsekwentnie chce zapobiec wykorzystaniu naszych okrętów w działaniach ekspedycyjnych. A tam posiadanie śmigłowca jest koniecznością.

Może więc oprócz zakupu dwóch morskich samolotów patrolowych CASA i drugiego NDR warto pomyśleć o śmigłowcach pokładowych? Wojska lądowe wcisnęły przecież do planu śmigłowce bojowe.

Reklama

Komentarze (9)

  1. JasonOpity

    check doused this <a href=http://onlinecasinos-x.com/>casino online</a> where you can collect genuine notes with the avoid of this guidePlaying <a href=http://onlinecasinos-x.com/online-roulette.html>online roulette</a>

  2. Winstoninfom

    thanks benefit of this significant revealing website, finance up the great position check out this <a href=http://onlinecasinos-x.com>casino online</a> offers

  3. Winstoninfom

    thanks benefit of this countless revealing website, obstruct up the massive work check out this <a href=http://onlinecasinos-x.com>casino online</a> offers

  4. JasonOpity

    check ended this <a href=http://onlinecasinos-x.com/>casino</a> where you can collect real kale with the serve of this guidePlaying <a href=http://onlinecasinos-x.com/online-blackjack.html>online blackjack</a>

  5. NAVY

    Cały świat nie dorasta nam do pięt ....my jesteśmy lepsi ,mądrzejsi i wybrani do wyższych celów !

  6. Sasal

    każdy wie że w Polsce, w siłach zbrojnych odpowiednikiem francuskiego helikoptera AS565 jest sokół. Były plany budowy takiego helikoptera, zapewne jak się zjawi klient to on powstanie.

    1. Irek

      Podobno powstaje

  7. C

    "Niewielkie" okrety (o wyporności około 2000 ton) do działań ekspedycyjnych są przydatne w "niewielkim" stopniu. Miecznik i Czapla w takim kształcie jaki wyłania się z dotyczących ich oficjalnych założeń - "niewielkie" rozmiary - są naszej MW potrzebne w "niewielkim" zakresie. Założenia te są przeciwstawne do tych obowiązujących aktualnie w NATO. A mają przecież współdziałać, na różnych akwenach i różnych sytuacjach, z okrętami sił morskich Sojuszu.

  8. Zgryźliwy

    Wszystko co wymienił Autor jest potrzebne. Problem wynikł, bo nie rozłożono tych zakupów na ostatnie 15 lat.

  9. Sasal

    każdy wie że w Polsce, w siłach zbrojnych odpowiednikiem francuskiego helikoptera AS565 jest sokół. Były plany budowy takiego helikoptera, zapewne jak się zjawi klient to on powstanie.

Reklama