Reklama

Hiszpańscy Marines z amerykańsko-włoskim transporterem

Autor. Cpl. Jamin Powel/ Wikipedia

Hiszpania planuje zakup amfibijnych transporterów opancerzonych ACV dla swojego Korpusu Piechoty Morskiej. Takie przedsięwzięcie przyniosłoby wymierne korzyści dla lokalnego przemysłu, który byłby zaangażowany w ich produkcję.

Pod koniec grudnia 2022 roku w hiszpańskich mediach pojawiły się informacje dotyczące planów pozyskania przez Korpus Piechoty Morskiej 34 pływających transporterów opancerzonych 8x8 w różnych wariantach, które miałyby zastąpić starzejące się 19 gąsienicowych AAV-7A1. Docelowo wybrany model stałby się także następcą 39 transporterów rodziny Piranha III. Co ciekawe, jedynym pojazdem branym pod uwagę jest brytyjsko-włoski ACV 8x8, opracowany we współpracy Iveco i BAE Systems na bazie włoskiego Iveco SuperAV, który trafia na wyposażenie tamtejszej piechoty morskiej. Obecnie pojazdy te są również zamawiane przez amerykański Korpus Piechoty Morskiej, zastępując AAV-7.

Reklama

Pozyskanie nowych pojazdów miało przynieść wymierne korzyści dla lokalnego przemysłu, który od dłuższego czasu współpracuje z włoskim koncernem Iveco. W marcu tego roku hiszpański portal branżowy defensa.com poinformował o trwających rozmowach Ministerstwa Obrony Hiszpanii dotyczących pozyskania i produkcji 34 amfibijnych transporterów ACV (choć niektóre źródła wskazują na Iveco SuperAV) dla Korpusu Piechoty Morskiej. Pierwotnie zakładano zakup pojazdów w latach 2024-2035, jednak z powodu braku środków, decyzja została przesunięta na obecny cykl kalendarzowy.

Amfibijny transporter opancerzony AAV-7 należący do Korpusu Piechoty Morskiej Hiszpanii.
Amfibijny transporter opancerzony AAV-7 należący do Korpusu Piechoty Morskiej Hiszpanii.
Autor. Stojakovic81/Wikipedia

Opisywane pojazdy miałyby trafić na wyposażenie 1. i 2. batalionu Piechoty Morskiej (3. batalion nadal korzystać będzie z wozów Piranha III). Potencjalna umowa na zakup ACV wyniosłaby 350-400 mln euro. Hiszpańska piechota morska planuje również pozyskać następców wycofanych czołgów M60A3 TTS w postaci transporterów 8x8 z działem 105/120 mm. Nowe ACV mogłyby pełnić funkcję nośników, choć początkowo zakładano osadzenie wieży z uzbrojeniem lufowym na problematycznych VCR 8x8 Dragon. Inną opcją byłby zakup włoskich Centauro II.

Produkcję pojazdów miałby nadzorować koncern Iveco, a za wyposażenie odpowiedzialna byłaby hiszpańska firma Indra Sistemas. Nie jest jeszcze znane dokładne rozłożenie produkcji między te dwa przedsiębiorstwa ani skala regionalizacji wytwarzania wozów ACV. W tej chwili pewne jest jedynie, że pojazdy będą produkowane i montowane w Hiszpanii, gdzie Iveco posiada zakłady m.in. w Madrycie i Valladolid. Rozmowy w tej sprawie wciąż trwają.

    ACV to amfibijny kołowy transporter opancerzony opracowany przez włoski koncern Iveco we współpracy z brytyjskim BAE Systems w ramach programu pozyskania nowej rodziny amfibijnych pojazdów opancerzonych dla Korpusu Piechoty Morskiej USA (USMC). Bazą konstrukcyjną pojazdu był włoski Iveco SuperAV. Jednostką napędową jest silnik wysokoprężny Iveco Cursor 16 o mocy 700 KM, połączony z automatyczną skrzynią biegów Allison 4800SP. Masa własna pojazdu wynosi od 27,5 do 32 ton (w zależności od wersji), a zasięg operacyjny na lądzie to 520 km.

    Prędkość maksymalna na drodze utwardzonej to 105 km/h, a podczas pływania wynosi 11 km/h. Uzbrojenie główne pojazdu zależy od wersji i może obejmować karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty małokalibrowe. Załogę stanowią trzy osoby, a desant może liczyć do 11 żołnierzy. Pojazdy tej rodziny są obecnie na wyposażeniu Korpusu Piechoty Morskiej USA, a docelowo trafią także do jej hiszpańskiego odpowiednika.

    Amfibijny kołowy transporter opancerzony ACV w odmianie ACV-30.
    Amfibijny kołowy transporter opancerzony ACV w odmianie ACV-30.
    Autor. BAE Systems
    WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
    Reklama

    Komentarze (1)

    1. user_1072376

      ACV to są wozy tej samej klasy co Rosomaki?

    Reklama