- Wiadomości
Francuzi kupią nowe czołgi?
We francuskiej prasie pojawiają się informacje o potencjalnym zainteresowaniu Paryża zakupem czołgów EMBT w związku z problemami, na jakie natrafia program nowego czołg MGCS oraz oddalającą się perspektywą jego wdrożenia. Podobne pomysły mają mieć francuscy wojskowi widzący w EMBT pomost do wozów nowej generacji.

Obecnie francuski MON skupia się na prowadzonych pracach modernizacyjnych czołgów Leclerc, które po ich zakończeniu otrzymają nazwę Leclerc XLR. Jednak ich liczba (około 200 sztuk) połączona z tym, że do czasu wdrożenia MGCS (Main Ground Combat System, pol. Podstawowy Lądowy System Bojowy) modernizowane obecnie maszyny przekroczą 50 lat, sprawia, że rozważana jest opcja zakupu wozów pomostowych. Kwestia ta ma być zauważana nie tylko przez wojskowych, ale także samego ministra obrony Sébastien Lecornu.
Zobacz też
Co więcej, sam program MGCS stale jest w powijakach, jeżeli chodzi o chociażby wybór uzbrojenia głównego, co w połączeniu z dotychczasowymi historiami programów „europejskiego czołgu” nie napawa optymizmem. W takim przypadku zakup w ramach pomostu np. 100-150 EBMT wydaje się w pełni zrozumiałym krokiem, który mógłby się przyczynić do zamówienia go przez inne zainteresowane państwa.
Zobacz też
EMBT(Enhanced Main Battle Tank) to francusko-niemiecki czołg podstawowy opracowany przez koncern KNDS (Nexter Group + KMW) i zademonstrowany po raz pierwszy na targach Eurosatory 2018. Jest on połączeniem zmodernizowanej wieży francuskiego Leclerca oraz zmodyfikowanego podwozia niemieckiego Leoparda 2. W przypadku jego najnowszej wersji uzbrojenie główne stanowi gładkolufowa armata 120 mm z lufą o długości 52 kalibrów połączona z automatem ładowania podobnym do tego zastosowanego w Leclercu. Sprzężony z nią został wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm, który jest uzupełniany przez uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm osadzony w ZSMU na stropie wieży. Co ciekawe, w podobnym module osadzono 30 mm armatę ARX 30, zapewne przeznaczoną do eliminacji celów powietrznych i mniej opancerzonych pojazdów. Masa czołgu wynosi 61,5 tony, które napędza silnik wysokoprężny MTU 883 o mocy 1500 KM.
Zobacz też

Autor. Maksymilian Dura, Jędrzej Graf/Defence24.pl
Zobacz też

Autor. Fot. Maksymilian Dura
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]