Reklama

Siły zbrojne

Fot. Armée de Terre

Francja z wozami bojowymi nowej generacji

Konsorcjum GME, w skład którego wchodzą firmy Nexter, Thales i Arquus, dostarczyło w tym roku 113 wielozadaniowych pojazdów 6x6 Griffon oraz 18 kołowych bojowych wozów rozpoznawczych Jaguar francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia (DGA).

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Dostawy te oznaczają osiągnięcie założonego przez konsorcjum celu na rok 2022 i oznaczają powodzenie w dostarczaniu francuskiej armii następców już wysłużonych bojowych wozów rozpoznawczych AMX-10RC i transporterów opancerzonych VAB. W tym roku konsorcjum otrzymało także, dodatkowe zamówienie na kolejne 88 egzemplarzy pojazdów Jaguar, 302 wielozadaniowych Gryfów (Griffon) oraz 54 samobieżne moździerze MEPAC opartych o także o podwozie Gryfa 6x6.

Czytaj też

EBRC Jaguar to nowy, francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy opracowany zaprojektowany i produkowany przez francuskie konsorcjum koncernów Nexter Systems, Thales oraz Arquus (dawnej Renault Trucks Defense). Wóz ten dzięki połączeniu niewielkich rozmiarów i masy z bardzo silnym uzbrojeniem może z powodzeniem prowadzić bojowe rozpoznanie i wspierać ogniowo kołowe transportery opancerzone VBMR Griffon. Jaguary mają zastąpić obecnie używane 248 egzemplarze kołowych bojowych wozów rozpoznawczych AMX-10RC i 59 egzemplarzy wozów rozpoznawczych ERC 90 Sagaine. Wozy te po latach służby w kraju i w czasie misji ekspedycyjnych są już mocno przestarzałe i wyeksploatowane, a co za tym idzie, wymagają pilnego zastąpienia przez nowe konstrukcje.

Reklama

Czytaj też

Uzbrojenie Jaguara stanowi armata automatyczna CTA CT40 kal. 40 mm (strzelającą amunicją teleskopową) sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP. Dodatkowo na wieży może być zamontowany zdalniesterowany moduł uzbrojenia z km kal. 7,62 mm.

Ten zestaw uzbrojenia pozwoli zastąpić wycofane już wozy VAB Mephisto/HOT, ale też wozy wsparcia ogniowego z armatami 90 i 105 mm — nowoczesna armata 40 mm w połączeniu z ppk zapewnia zdecydowanie większą siłę ognia. Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569, czyli pełną ochronę przed bronią małokalibrową. Napęd o mocy 500 KM przy masie 25 ton zapewnia prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km.

Czytaj też

VBMR Griffon to nowy, wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony mogący przewozić na swoim pokładzie ośmioosobową drużynę piechoty wyposażoną we francuski system żołnierza przyszłości FELIN. Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Hornet montowany po prawej stronie kabiny pojazdu, wyposażony w lekki karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych  typu Galix  . Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h.

VBMR Griffon
VBMR Griffon z 1 pułku piechoty francuskich wojsk lądowych.
Autor. Arquus
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. bc

    A w Polsce dalej BRDMy i lornetki i brak pomysłu na zachodni recon by fire.

  2. Bingo

    Wycofywane AMX-10RC powinny być przekazane na Ukrainę w dużej ilości już teraz. To pływające wozy bojowe wsparcia. Jak znalazł na wiosenną kontrofensywę.

    1. Miś

      @Bingo Zaraz po świętach powinieneś zadzwonić do Macrona.

    2. Ein

      Mhm, świetnie by się tam odnalazły, mają bardzo dużą dzielność terenową, a 105 jest w stanie wyeliminować z nową ammo prawie każdy T nie mówiąc o reszcie ruskiego złomu. To powinno pójść, podobnie jak VABy na cito do Ukraińców. Pojazdy są bardzo proste w obsłudze.

Reklama