Reklama

Siły zbrojne

Francja: ponad setka transporterów Griffon dostarczonych

VBMR Griffon
VBMR Griffon z 1 pułku piechoty francuskich wojsk lądowych.
Autor. Arquus

Jak poinformowała spółka Arquus (dawniej Renault Trucks Defence), dostarczono 119 i ostatni w tym roku egzemplarz kołowego transportera opancerzonego VBMR Griffon. Po pozytywnym przejściu odbiorów wozy te trafią do służby liniowej w pododdziałach piechoty zmotoryzowanej francuskich wojsk lądowych. Tym samym został wypełniony harmonogram dostaw zaplanowany na 2021 rok.

Oprócz 119 egzemplarzy otrzymanych w tym roku Griffonów francuska armia eksploatuje już wozy dostarczone w ciągu ostatnich dwóch lat. Wśród nich wymienić można m.in. 128 egzemplarzy (w tym aż 35 wozy dowodzenia Griffon EPC) przekazanych w 2020 roku oraz pierwszych 92 egzemplarzy dostarczonych jeszcze w 2019 roku roku. Daje to łącznie liczbę 339 egzemplarzy wyprodukowanych i dostarczonych VBMR Griffon. Co warte podkreślenia oprócz standardowej wersji kołowego transportera opancerzonego i wspomnianego wozu dowodzenia dostarczono już szereg innych wersji specjalistycznych. Wśród nich wymienić można: transporter sekcji snajperskiej i sekcji przeciwpancernej (dla obsług wyrzutni ppk MMP, wprowadzanych do armii), moździerz samobieżny, mobilną cysternę i wóz inżynieryjny.

Czytaj też

Za dostawy Griffonów odpowiada konsorcjum francuskich spółek Nexter, Thales i Arquus (dawniej Renault Trucks Defence). Nexter jako przedstawiciel grupy odpowiada za rozwój i produkcję konstrukcji pojazdu, w tym opancerzonego kadłuba, układ wnętrza oraz montaż pojazdów, który dokonywany jest w zakładach przemysłowych Roanne. Jednostkę napędową oraz układy napędowe Griffona (oraz Jaguara) projektuje firma Arquus. Firma ta również wdraża zdalnie sterowany system uzbrojenia, w który wyposażone będą pojazdy. Thales natomiast odpowiedzialny jest za wyposażenie teleinformatyczne pojazdów oraz systemy pola walki i komunikacji.

Czytaj też

Griffony dostarczane są francuskiej armii w ramach programu modernizacji wojsk lądowych Scorpion Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l'infovalorisation). Częścią tego programu jest również opracowanie i produkcja nowego kołowego bojowego wozu rozpoznawczego EBRC Jaguar, który ma posiadać aż 70% wspólnych komponentów z Griffonem. W perspektywie do 2030 roku planuje się pozyskanie aż 1872 Griffonów w wersji 6 × 6, a także 358 Griffonów w wersji 4 x 4 w aż 11 wariantach, a także 300 egzemplarzy Jaguarów. Co warte podkreślenia około połowy z nich ma trafić do służby liniowej do 2025 roku. Oba te wozy mają zastąpić "flotę" obecnie używanych około 2500 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych VAB w kilku różnych wersjach oraz ponad 200 egzemplarzy kołowych bojowych wozów rozpoznawczych AMX-10RC i kilkadziesiąt egzemplarzy kołowych bojowych wozów rozpoznawczych ERC 90 Sagaine.

Czytaj też

VBMR Griffon to nowy, wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony mogący przewozić na swoim pokładzie ośmioosobową drużynę piechoty wyposażoną we francuski system żołnierza przyszłości FELIN. Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia montowany po prawej stronie kabiny pojazdu, wyposażony w lekki karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Reklama