Reklama
  • Wiadomości

Eurosatory 2022: Francuskie Jaguary i Gryfy rosną w siłę

Zarówno na ekspozycji zewnętrznej jak i na stanowisku francuskiej armii można zobaczyć podczas Eurosatory 2022 pojazdy rozpoznawcze Jaguar i transportery piechoty Griffon, stanowiące element programu modernizacji o kryptonimie SCORPION (fr. Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON - Synergia Połączenia Wzmocniona Wszechstronnością i Oceną Danych). Przed paryską wystawą DGA (fr. Direction Générale de l’Armement) zawarła umowę dotyczącą kolejnych 88 wozów Jaguar i 302 Griffon.

Jaguar
Autor. Defence24
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Łącznie jest to już czwarta transza tych pojazdów w ramach programu SCORPION i podnosi całkowitą liczbę zakontraktowanych dla Armée de Terre pojazdów do 150 Jaguarów i aż 909 Griffonów. Głównymi wykonawcami są koncerny Nexter, Arquus i Thales, ale w roli podwykonawców znajduje się wiele firm francuskiego przemysłu obronnego.

Zobacz też

Zarówno transporter opancerzony VBMR Griffon (fr. Véhicule Blindé Multi Rôles) jak i rozpoznawczy EBRC Jaguar (fr. Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) są zbudowane na poziomie konstrukcji strukturalnej jak i systemów elektronicznych na zasadzie modułowej, co ma ułatwić ich rozwój i modernizację w cyklu życia.

Reklama

Jaguary sukcesywnie zastępują obecnie używane kołowe bojowe wozy rozpoznawcze AMX-10RC i ERC 90 Sagaine. Wozy te po latach służby w kraju i w czasie misji ekspedycyjnych są już mocno przestarzałe i wyeksploatowane, a co za tym idzie, wymagają pilnego zastąpienia przez nowe konstrukcje.

Griffon VBMR
Transporter VBMR Griffon
Autor. Defence24

Jaguar jest uzbrojony w armatę automatyczna CTA CT40 kal. 40 mm (strzelającą amunicją teleskopową) sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz podwójną wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP (z boku wieży). Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569, czyli ochronę przed bronią do kalibru 14,5 mm x 114. Napęd tego sześciokołowego, bardzo zwartego i zwrotnego pojazdu zapewnia silnik o mocy 500 KM, co przy masie 25 ton zapewnia dużą dynamikę, prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km.

Reklama

Zobacz też

Reklama

VBMR Griffon to nowy, wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony mogący przewozić na swoim pokładzie ośmioosobową drużynę piechoty wyposażoną we francuski system żołnierza przyszłości FELIN. Ma on zastąpić całą rodzinę transporterów VAB. Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem Griffona jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia montowany na dachu po prawej stronie kabiny pojazdu, wyposażony w lekki karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h. Zgodnie z wymogami programu SCORPION, dla ułatwienia logistyki i obniżenia kosztów, Jaguar i Griffon posiadają około 70% wspólnych komponentów.

Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama