Siły zbrojne
Czeska armia odbiera kolejne TITUSy
Czeski 71. batalion zmechanizowany otrzymał pierwszą partię kołowych wozów łączności (KOVS) oraz dowodzenia (KOVVŠ) opartych o platformę TITUS. Jednostka otrzymała łącznie trzy pojazdy łącznikowe oraz jeden dowodzenia, które zastąpią dotychczas używane wersje specjalistyczne gąsienicowych BVP-1.
Jest to już druga dostawa TITUS-ów do czeskiej armii, w czerwcu 13. Pułk Artylerii odebrał je w wersji wozu dowodzenia/kierowania ogniem artylerii. Teraz trafiają one do kolejnej jednostki, która tym samym rozpocznie szkolenie załóg oraz personelu technicznego. Oznacza to przyspieszenie procesu wymiany pojazdów łączności oraz dowodzenia starszego typu, jakie znajdowały się na uzbrojeniu czeskiej armii. Łącznie Praga pozyska 62 TITUS-y w wersji wozu dowodzenia, wozu dowodzenia/kierowania ogniem artylerii oraz wozów łącznikowych w latach 2022-23. Pojazdy mają polski akcent - system łączności wewnętrznej Fonet Grupy WB.
Czytaj też
🇨🇿#Czechia: The 71st Mechanized Battalion received the first new Titus MRAV vehicles. Three in the KOVS (communication) version, which will replace the obsolete R5 on the BVP-1 chassis, and one in the KOVVŠ (command and staff) version, which will replace the MPP-40.
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) August 25, 2023
The crews… pic.twitter.com/nIV1vIf8c8
TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) to czesko-francuska rodzina kołowych wozów bojowych powstała w wyniku współpracy Tatry i Nextera. Swoją premierę miała na londyńskich targach DSEI w 2013 roku. W założeniu konstrukcja ta ma łączyć zalety klasycznego kołowego transportera opancerzonego z opancerzonym pojazdem minoodpornym typu MRAP. Bazę konstrukcyjną tego pojazdu stanowi dostarczane przez Tatrę specjalne podwozie terenowe (rolling chassis) w układzie 6 × 6 ze skrętnymi skrajnymi osiami z układem napędowym w postaci silnika wysokoprężnego Cummins o mocy 500 KM współpracującego z automatyczną skrzynią biegów, który zapewnia przy masie do 27 ton prędkość maksymalną 110 km/h.
Czytaj też
Z kolei Nexter opracował pancerne nadwozie wyposażone w pancerz modułowy, który może zostać skonfigurowany do ochrony balistycznej na poziomie od 2 do 4 w natowskim standardzie STANAG 4569 oraz odporności minowej odpowiednio na poziomie 4a/4b. W standardowej wersji KTO załoga pojazdu składa się z trzech osób (kierowcy, dowódcy i operatora uzbrojenia) oraz do 12 żołnierzy w przedziale desantu. Uzbrojenie stanowi zamontowany na stropie wozu zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) Nexter ARX20 z uniwersalnym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm lub granatnikiem automatycznym kal. 40 mm.
Commo Guy
Prawie cala lacznosc radiiowa w czeskiej armii to systemy L3Harris
ALBERTk
Ludzie często krytykują design polskich pojazdów, a tutaj mamy czeskiego brzydala i jest ok. Przecież nawet nasi planują wziąć licencję na tego Titusa. Pojazdy jak Bóbr od AMZ Kutno są według ekspertów brzydkie ale Titus już im nie przeszkadza.
Chyżwar
Ludzie piszący o designie sami nie wiedzą, czego chcą. Bóbr jest pojazdem, który nie bardzo mi lezy. I bynajmniej nie chodzi o wygląd. Ten pojazd jak na terenowy ma przymałe koła a filmy z jazdy terenowej mówią same za siebie. Nie czepiam się tutaj AMZ. Oni zrobili ten pojazd opierając się na wytycznych wydalonych przez MON. Badania kwalifikacyjne Bóbr ukończył z powodzeniem. A jak się faktycznie będzie sprawował, czas pokaże jeśli wojsko faktycznie go zamówi. Możesz napisać coś bliższego na temat licencji na Titusa? Bom jakoś nie słyszał, cobyśmy chcieli go wziąć. Tym bardziej, że nie bardzo jest po co. Wszak mamy Warana, którego można wydłużyć dodając mu dwa dodatkowe kółka.
Był czas_3 dekady
Bóbr ma 2 osie i na jednym z filmików miał problem z jazdą w terenie przy niedużych przeszkodach, kadr skrócono, bo byłaby to jego widoczna porażka. W terenie tego typu pojazdy lepiej spisują się przy 3-4 osiach.
eee
Fajne camo