Siły zbrojne

Brytyjskie Sentinele zakończyły służbę

Fot. RAF/Crown Copyright
Fot. RAF/Crown Copyright

Royal Air Force oficjalnie pożegnały samoloty rozpoznawcze Sentinel R1, które w służbie pozostawały zaledwie 14 lat. Był to jednak okres bardzo pracowity. Od debiutu w 2008 roku nad Afganistanem Sentinele odbyły ponad 4870 misji, trwających łącznie ponad 32 300 godzin. Realizowane przez nie zadania będą realizować samoloty Boeing P-8A Poseidon MRA1 oraz nowe bezzałogowce General Atomics AS Protector RG1.

Ostatni lot operacyjny samolot Sentinel R1 należący do 5. eskadry RAF z bazy lotniczej Waddington w Lincolnshire odbył 26 lutego. Wszystkie 5 maszyn ma zostać złomowane, ale wcześniej ogołocone z cennych komponentów, takich jak systemy pokładowe, silniki a przede wszystkim wyposażenie rozpoznawcze. 

Samolot Sentinel R1 jest bardzo interesującą maszyna, której głównym zadaniem było przekazywanie w czasie rzeczywistym danych o sytuacji taktycznej zebranych przede wszystkim dzięki radarowi ASTOR (ang. Airborne STand-Off Radar). Jest to stacja radiolokacyjna firmy Raytheon ze skanowaniem fazowym działająca zarówno w trybie Synthetic Aperture Radar (SAR) jak i Moving Target Indication (MTI). Może dzięki temu tworzyć zarówno trójwymiarowy obraz skanowanej przestrzeni jak też śledzić i rejestrować przemieszczanie się obiektów. Powstała ona w oparciu o stację i system misji z samolotu U-2.

Radar, wraz z systemami zbierającymi dane o emisji radiowej i stanowiskami operatorów został zabudowany na płatowcu Bombardier Global Express, popularnej maszynie biznesowej produkcji kanadyjskiej. Pięcioosobowa załoga składa się z dwóch pilotów, dwóch operatorów systemów rozpoznawczych i dowódcy. Pierwszy Globla Express został przebudowany i oblatany w 2004 roku, ale dopiero w 2007 przeszedł oficjalnie próby i został przyjęty do służby w RAF. Łącznie do 2009 roku dostarczono 5 samolotów Sentinel R1.

Przez cały okres służby ich macierzystą bazą, podobnie jak innych maszyn brytyjskiego komponentu Intelligence Surveillance Target Acquisition and Reconnaissance Force (ISTAR Force) było Waddington. Samoloty Sentinel R1 były wykorzystywane operacyjnie podczas misji w Mali, Afganistanie, Libii, Syrii i Iraku. Brytyjskie ministerstwo obrony kilkakrotnie zapowiadało ich wycofanie ze służby i zastąpienie systemami bezzałogowymi, jednak dopiero pozyskanie maszyn patrolowych P-8 Poseidon i dobiegające końca testy nad bezzałogowcami Protector RG1 wyznaczyły koniec Sentineli.

Reklama
Reklama

Komentarze