Siły zbrojne

Bezzałogowce bliżej samodzielnego unikania kolizji

Bezzałogowiec użyty w programie MIDCAS. Na dziobie widać systemy sensorów stosowanych przez system antykolizyjny - fot. EDA
Bezzałogowiec użyty w programie MIDCAS. Na dziobie widać systemy sensorów stosowanych przez system antykolizyjny - fot. EDA

W ramach projektu MIDCAS (Mid Air Collision Avoidance System) zakończono próby w locie bezzałogowca, który samodzielnie uniknął kolizji z inną maszyną latającą, bazując na danych z własnych sensorów. Jest to jeden z istotnych kroków w stronę systemu umożliwiającego loty BSL we wspólnej przestrzeni powietrznej z maszynami załogowymi. 

Badania nad systemem Detect & Avoid (ang. Wykryj i Uniknij) prowadzone są przez konsorcjum celowe MIDCAS (Mid Air Collision Avoidance System) wspólnie z Europejską Agencją Obrony (EDA). W zakończonej obecnie fazie obejmowały one m. in. loty BSL typu Sky-Y wyposażonego w różnorodne systemy sensorów i oprogramowanie umożliwiające wykrywanie innych maszyn latających i samodzielne wykonywanie manewrów umożliwiających uniknięcie kolizji. Jest to rozwiązanie niezbędne aby możliwe było operowanie bezzałogowców w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej wraz z załogowymi statkami powietrznymi, takimi jak samoloty, śmigłowce czy balony.

W ramach prób w locie realizowanych we włoskiej bazie lotniczej Grazzaniste w grudniu 2014 roku, przetestowano wiele scenariuszy incydentów powietrznych, podczas których sterowany systemem MIDCAS bezzałogowiec wykonywał autonomicznie manewry wymijania innych obiektów latających. Korzystając z różnego typu sensorów, w tym radarów,  kamer podczerwonych, oraz układów pozycjonowania i transponderów, system umożliwia wykrycie niebezpiecznej sytuacji zagrażającej kolizją i wdrożenie odpowiednich procedur umożliwiających jej uniknięcie.

Tego typu rozwiązania stanowią jeden z istotnych kroków w stronę integracji bezzałogowca w cywilnych systemach zarządzania ruchem lotniczym. W przyszłości umożliwi to operowanie BSL nie tylko w specjalnie wydzielonych strefach przestrzeni powietrznej, ale też w przestrzeni wspólnej z samolotami czy śmigłowcami załogowymi.

W konsorcjum celowe MIDCAS zaangażowanych jest 11 partnerów z różnych krajów europejskich, ze spółką Saab jako liderem programu. Są to m.in. Airbus, Sagem, Thales, Alenia Aermacchi czy Selex ES.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.