Reklama

Siły zbrojne

Bezzałogowce bliżej samodzielnego unikania kolizji

Bezzałogowiec użyty w programie MIDCAS. Na dziobie widać systemy sensorów stosowanych przez system antykolizyjny - fot. EDA
Bezzałogowiec użyty w programie MIDCAS. Na dziobie widać systemy sensorów stosowanych przez system antykolizyjny - fot. EDA

W ramach projektu MIDCAS (Mid Air Collision Avoidance System) zakończono próby w locie bezzałogowca, który samodzielnie uniknął kolizji z inną maszyną latającą, bazując na danych z własnych sensorów. Jest to jeden z istotnych kroków w stronę systemu umożliwiającego loty BSL we wspólnej przestrzeni powietrznej z maszynami załogowymi. 

Badania nad systemem Detect & Avoid (ang. Wykryj i Uniknij) prowadzone są przez konsorcjum celowe MIDCAS (Mid Air Collision Avoidance System) wspólnie z Europejską Agencją Obrony (EDA). W zakończonej obecnie fazie obejmowały one m. in. loty BSL typu Sky-Y wyposażonego w różnorodne systemy sensorów i oprogramowanie umożliwiające wykrywanie innych maszyn latających i samodzielne wykonywanie manewrów umożliwiających uniknięcie kolizji. Jest to rozwiązanie niezbędne aby możliwe było operowanie bezzałogowców w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej wraz z załogowymi statkami powietrznymi, takimi jak samoloty, śmigłowce czy balony.

W ramach prób w locie realizowanych we włoskiej bazie lotniczej Grazzaniste w grudniu 2014 roku, przetestowano wiele scenariuszy incydentów powietrznych, podczas których sterowany systemem MIDCAS bezzałogowiec wykonywał autonomicznie manewry wymijania innych obiektów latających. Korzystając z różnego typu sensorów, w tym radarów,  kamer podczerwonych, oraz układów pozycjonowania i transponderów, system umożliwia wykrycie niebezpiecznej sytuacji zagrażającej kolizją i wdrożenie odpowiednich procedur umożliwiających jej uniknięcie.

Tego typu rozwiązania stanowią jeden z istotnych kroków w stronę integracji bezzałogowca w cywilnych systemach zarządzania ruchem lotniczym. W przyszłości umożliwi to operowanie BSL nie tylko w specjalnie wydzielonych strefach przestrzeni powietrznej, ale też w przestrzeni wspólnej z samolotami czy śmigłowcami załogowymi.

W konsorcjum celowe MIDCAS zaangażowanych jest 11 partnerów z różnych krajów europejskich, ze spółką Saab jako liderem programu. Są to m.in. Airbus, Sagem, Thales, Alenia Aermacchi czy Selex ES.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. specjalista

    Kto wie, może z czasem nauczy się je omijać pociski plot.

Reklama