- Wiadomości
Będą naprawy śmigłowców Sokół
1.Regionalna Baza Logistyczna zleciła PZL Świdnik S.A. napraw i konserwacji śmigłowców rodziny W-3 Sokół i sprzętu towarzyszącego, które mają zostać przeprowadzone w latach 2023-2026.

Wartość umowy to niemal 95 milionów złotych plus podatek VAT. To o milion złotych netto mniej niż początkowa szacowana wartość. Prace mają zostać przeprowadzone na terenie jednostek wojskowych, w których stacjonują te wyprodukowane w Polsce wiropłaty. Świdnik został wybrany w ramach procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu, co jest motywowane kompetencjami jakie mają tamtejsze zakłady.
„Spółka S.A. ,,PZL-ŚWIDNIK" S.A. jest jedynym właścicielem dokumentacji techniczno-remontowej pt.: „Wykaz instrukcji i dokumentów obowiązujących w naprawie głównej śmigłowców W-3 i W-3A wszystkich wersji, eksploatowanych w lotnictwie wojskowym RP Nr dokumentu 30.08.000.03.00", na podstawie której w/w sprzęt winien być serwisowany oraz posiada prawa wyłączności w zakresie prac obsługowo-naprawczych śmigłowców W-3 wszystkich wersji. Ponadto firma dysponuje niezbędną wiedzą oraz wyszkolonym i licencjonowanym personelem inżynieryjno-technicznym zdolnym do wykonania zamówienia oraz nie istnieje alternatywne/zastępcze rozwiązanie umożliwiające realizację przedmiotowego zamówienia" – napisano w ogłoszeniu na ten temat.
Zobacz też
Śmigłowce W-3 Sokół zostały zaprojektowane i skonstruowane w Polsce. Należą do śmigłowców średniej wielkości (choć w tej kategorii są względnie lekkie) i były wprowadzane do służby od końca lat 80. ubiegłego wieku przez ponad dwie dekady.
Zbudowano ich ponad 150 egzemplarzy i jak na polskie standardy były produktem dobrze sprzedającym się na świecie. Obecnie służą w siłach powietrznych: Polski, Algierii, Czech, Mjanmy i Filipin, a także w rolach niemilitarnych w Chile, Korei Południowej i Ugandzie.
Zobacz też
Polska jest największym użytkownikiem tych śmigłowców, przy czy w wojsku są około 62 egzemplarze w wersjach transportowej, ratowniczej (SAR), wsparcia pola walki, morskiej, walki elektronicznej i VIP. Dostępność operacyjna floty tych maszyn pewien okres pozostawiała wiele do życzenia z uwagi na problemy z ich remontami, choć nie była to wina samej konstrukcji śmigłowca W-3.
Podpisana z 1 RBLog wieloletnia umowa serwisowa tworzy ramy do wsparcia serwisowego, napraw i remontów (MRO), ale i oferowanie pewnych unowocześnień floty na najbliższe lata." - komentują sprawę przedstawiciele PZL-Świdnik - "Rodzimy produkt W-3 Sokół jet szczególnie ważny dla PZL-Świdnik – obecnie ponad 100 śmigłowców na tej platformie jest w posiadaniu różnych służb mundurowych i cywilnych w Polsce i zagranicą. Odpowiedzialność świdnickich zakładów za globalną flotę umożliwiło zebranie doświadczenia we współpracy z różnymi użytkownikami, w różnych krajach, aby je dalej z powodzeniem wykorzystywać na każdym rynku, w tym krajowym. PZL-Świdnik oferuje pełny zakres wszechstronnych i zintegrowanych prac obsługowo-serwisowych zapewniając efektywne wsparcie logistyczne dla zwiększenia dostępności operacyjnej śmigłowców przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich eksploatacji, zawsze tam, gdzie to możliwe." - dodają.
Rezygnacja ze względnie nowych Sokołów w polskiej flocie śmigłowcowej, wydaje się na razie bezcelowa z uwagi na to, że trudni byłoby znaleźć pieniądze na ich następcę, a do maszyn tych Polska posiada zaplecze i przeszkolony personel.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS