Siły zbrojne
AWACS nad Polską do monitorowania sytuacji na Krymie. Trzy maszyny obejmują terytorium Europy Środkowej

NATO ma rozpocząć loty rozpoznawcze samolotów AWACS nad Polską by stale monitorować sytuację na Ukrainie – informują źródła zbliżone do sojuszu.
Samoloty E-3 AWACS będą latać nad terytorium Polski oraz Rumunii. Ambasadorzy NATO zadecydowali o rozpoczęciu patroli, po rekomendacji Generała USAF Philipa Breedlove. Samoloty wczesnego ostrzegania będą operować ze swoich macierzystych baz w Waddington w Wielkiej Brytanii oraz w Geilenkirchen w Niemczech.
Według doniesień decyzja o rozpoczęciu lotów AWACS ma na celu zintensyfikowanie działań służących ocenie skutków kryzysu na Ukrainie dla członków NATO.
Samolot E-3 jest wyposażony w radar zamontowany na szczycie kadłuba. Jego średnica wynosi 9,1m, a grubość aż 1,8m. Antena obraca się 6 razy w ciągu jednej minuty. Samolot lecący na wysokości 9150 m i wyżej (taki jest zwykle jego pułap operacyjny) jest w stanie obserwować obszar o powierzchni 312 000 km2. 3 samoloty, których tory lotu pokrywają się są w stanie obserwować całe terytorium Europy Środkowej.
Radar E-3A jest w stanie wykrywać cele na małym pułapie w promieniu 400 km, a cele na średniej wysokości na odległościach do 520 km. Samolot AWACS jest napędzany 4 silnikami TF-33 firmy Pratt & Whittney, a jego prędkość przelotowa wynosi ponad 800 km/h. Maksymalna masa startowa to 147,5 tony, z czego około 70 ton stanowi paliwo. Bez tankowania w locie maszyna jest w stanie pozostawać w powietrzu przez ponad 10 godzin.
Zadaniem maszyn E-3 w trakcie konfliktów jest kontrolowanie pola walki i zapewnianie informacji dowódcom operacji w powietrzu. E-3 może śledzić i identyfikować cele spoza zagrożonego obszaru i kierować w odpowiednie miejsca, dogodne do dokonania przechwyceń, samoloty myśliwskie. Dodatkowo samoloty AWACS stanowią nieocenioną pomoc w przypadku operacji bliskiego wsparcia powietrznego, stanowiąc platformę zapewniającą połączenie między samolotami w powietrzu a siłami na ziemi.
(JSm)
Dziunio
dzisiaj i wczoraj robiły kółka w okolicach Ostrów Lubelski ( 6 kółek o średnicy ok 80 km )
bene
I co? Nie przydałyby się drony? Zawsze będziemy musieli kogoś prosić?
ciekawy
A jaki zasięg srodków rozpoznania maja te drony? 10 km? 20 km? Do czego moglibysmy ich użyć? Do pilnowania granicy przed nielegalnymi uchodźcami?
alibaba
AWACS to nie dron człowieku.......