- Wiadomości
Australijskie śmigłowce uziemione na skutek wypadku
Cała flota śmigłowców wielozadaniowych MRH-90 Taipan (NH90) należącego do sił zbrojnych Australii została uziemiona do czasu wyjaśnienia okoliczności wypadku, który miał miejsce 22 marca b.r. Maszyna utraciła moc i wodowała awaryjnie w zatoce Jervis. Dwie osoby zostały ranne.

Autor. NHIndustries
Maszyna MRH-90 odbywała lot wzdłuż południowego wybrzeża Nowej Południowej Walii w ramach ćwiczeń antyterrorystycznych. Na pokładzie byli żołnierze wojsk specjalnych oraz załoga, łącznie 10 osób. Jak wynika z ich relacji około godziny 21:00 nagle nastąpiła utrata mocy na przykładni wirnika głównego. Piloci szybko obniżyli pułap i wykonali manewr awaryjnego lądowania na wodzie.
Zobacz też
Cały personel został bezpiecznie podjęty z wody i trafił do Royal Australian Naval College Creswell, na wybrzeżu Zatoki Jervis, południe od Nowra. Dwie osoby zostały lekko ranne i trafiły pod opiekę służb medycznych. Stan pozostałych jest monitorowany.
Do czasu wyjaśnienia przyczyn awarii, cała flota śmigłowców MRH-90 Taipan została uziemiona. Jest to kolejne już uziemienie tych maszyn, a jak podają źródła australijskie, ich gotowość operacyjna oscylowała między skandaliczną a słabą. W 2021 roku średnio 46% Taipanów było zdanych do lotu. Śmigłowce dostarczano w latach 2008-2017 i trafiło ich do służby 47. Częste awarii, wysokie koszty obsługi i problemy z jej realizacją spowodowały kilkukrotne uziemienie całej floty.
Zobacz też
Nie dziwi więc, że Canberra podjęła w 2021 roku decyzję o wycofaniu całej floty dekadę wcześniej niż planowano. Proces ten ma się rozpocząć w 2028 roku i będzie możliwy dzięki zamówieniu przez Australię śmigłowców UH-60M Black Hawk oraz zwiększaniu zamówień na MH-60R Seahawk. Oba typy produkowane są przez koncern Lockheed Martin.
Zamówienie na same 12 śmigłowców MH-60R Seahawk/Romeo jest warta ponad 2,5 miliarda dolarów i zwiększy łączną wielkość floty do 36. Zostało ono złożone w grudniu 2022 roku. W styczniu b. r. departament obrony Australii potwierdził, że kupi 40 śmigłowców UH-60M Black Hawk. Zezwolenie Departamentu Stanu USA w tej kwestii opiewa na sumę do 1,95 mld dolarów. Do czasu realizacji dostaw część potrzeb zaspokajają leasingowane maszyny Leonardo Helicopters AW139.
Zobacz też
W ostatnim czasie śmigłowce NH90 będące efektem współpracy koncernów Airbus Helicopters, Leonardo Helicopters i Fokker, nie mają dobrej passy. Kilka krajów używających tych maszyn zdecydowało o ich wcześniejszym wycofaniu lub w ogóle rezygnacji. Wśród tych państw oprócz Australii znalazła się też Szwecja i Norwegia.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133