Reklama

Siły zbrojne

Australia kupuje Super Herculesy za miliardy dolarów

Lockheed Martin, Australia, Super Hercules, C-130J Super Hercules, Samoloty transporotwe Australi,
Amerykanki C-130J Super Hercules
Autor. Lockheed Martin

Australia kupi 20 samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules za około 6,60 mld USD. Dostarczenie pierwszych maszyn planuje się na 2027 rok. Decyzja o zakupie zapadła w czasie wspólnych ćwiczeń USA i Australii – informuje Reuters.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Według oficjalnych komunikatów Australia przekazała, że kupi 20 nowych samolotów wojskowych C-130J-30 Super Hercules za 6,60 mld USD. W listopadzie ubiegłego roku, Departament Stanu USA zatwierdził potencjalną sprzedaż 24 tychże samolotów dla Australii .

Nowe samoloty C-130J Hercules zastąpią i rozszerzą starzejącą się flotę 12 maszyn wykorzystywanych obecnie przez Królewskie Australijskie Siły Powietrzne (RAAF), a dostawa pierwszego z nich spodziewana jest od 2027 roku. Nowa flota będzie stacjonować w bazie Richmond RAAF w Hawkesbury w Nowej Południowej Walii. Umowa została potwierdzona przed spotkaniem sekretarza obrony USA Lloyda Austina i sekretarza stanu Antony'ego Blinkena z ich australijskimi odpowiednikami na corocznych rozmowach w australijskim mieście Brisbane.

Reklama

Czytaj też

Tym samym flota 12 australijskich samolotów C-130J Hercules przejdzie kolejną modernizację. Australia odebrał dostawę swoich pierwszych C-130 Hercules wyprodukowanych przez Lockheed Martin jeszcze w 1958 roku, ale najnowsza flota Herlucesów RAAF ma ponad 20 lat i pochodzi z 1999 roku. RAAF planuje wycofanie wszystkich starszych samolotów i powiększenie floty o nowe maszyny wyprodukowane w USA do 2030 roku. Siły australijskie użytkowały jak dotąd C-130 w wersjach A, E, H i J. Obecnie na wyposażeniu Australii jest 8 transportowych C-17A Globemaster, 10 lżejszych C-27J i 12 "starych" C-130J, również należących do wersji Super Hercules.

W 2021 roku Lockheed Martin podpisał wieloletnią umowę z firmą Quickstep z Sydney, zajmującą się obroną, na produkcję klap skrzydeł dla produkcji C-130J. W listopadzie 2021 roku, RAAF zwrócił się o szczegóły dotyczące potencjalnej dostawy sześciu samolotów KC-130J do tankowania. Oprócz floty cystern Airbusa KC-30A, KC-130J zapewniłyby możliwość tankowania 24 myśliwcom wielozadaniowym F/A-18F Super Hornet i 11, EA-18G Growler, a także sojuszniczym samolotom.

Czytaj też

C-130J Super Hercules jest najnowszą i jedyną produkowaną obecnie wersją Herculesa, który pomimo zewnętrznego podobieństwa do poprzednich jego odmian został znacząco przebudowany. Zmiany polegały m.in. na montażu czterech nowych silników turbinowych Rolls-Royce Allison AE21000 (wyposażonych w sześciołopatowe śmigła z kompozytów w łukowatym kształcie), czy nowe, cyfrowe systemy awioniczne (w tym wyświetlacze HUD dla obu pilotów).

Wprowadzone usprawnienia pozwoliły m.in. na zmniejszenie liczby członków załogi. Modernizacja spowodowała także spadek kosztów eksploatacyjnych o ponad 1/4 oraz wzrost niezawodności tych maszyn. W ciągu ostatnich 20 lat maszyny trafiły na wyposażenie lotnictwa transportowego między innymi państw, takich jak: Australia, Dania, Francja, Indie, Irak, Izrael, Kanada, Katar, Korea Południowa, Niemcy, Norwegia, Oman, Stany Zjednoczone, Tunezja, Wielka Brytania czy Włochy.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama