Siły zbrojne
Australia: Black Hawki zamiast europejskich śmigłowców. Jest decyzja
Władze Australii poinformowały, że zakupią 40 śmigłowców UH-60M Black Hawk od Stanów Zjednoczonych w ramach systemu FMS. Wartość umowy szacowana jest na 2,8 mld A$ (1,96 mld USD). Zgoda Departamentu Stanu USA została wyrażona w sierpniu ubiegłego roku. Amerykańskie maszyny zastąpią śmigłowce MRH-90 Taipan (lokalny wariant NH90).
Zakup śmigłowców UH-60M BlackHawk ma na celu zastąpienie śmigłowców MRH-90 Taipan, które od lat zmagają się z problemami. Lockheed Martin zapewnił, że dostawy nowych śmigłowców rozpoczną się jeszcze w tym roku. Według raportu Defence IQ 19% śmigłowców wojskowych latających obecnie na świecie należy do rodziny Sikorsky S-70/UH-60 Black Hawk, co daje im pierwsze miejsce na świecie w tej kategorii.
Czytaj też
Śmigłowce będą bazować w Oakey w południowym Queensland i Holsworthy w Nowej Południowej Walii. Townsville, miasto w Queensland na dalekiej północy, jest bazą dla niektórych śmigłowców Taipan, nie będzie jednak początkowo wykorzystywane w roli bazy dla nowych amerykańskich śmigłowców. Jak podało ministerstwo Australii, australijski przemysł będzie zaangażowany we wsparcie logistyczne, usługi magazynowe, rozwój szkoleń i usługi inżynieryjne, a także w globalny łańcuch dostaw śmigłowca. Obecnie na wyposażeniu Australii jest 14 Boeing CH-47F Chinook, 40 NHIndustries MRH-90 Taipan, 22 Eurocopter Tiger, 29 Boeing AH-64E Apache
Czytaj też
Decyzja o wyborze Black Hawka jest istotna, ponieważ Australia jest w trakcie strategicznego przeglądu obronnego (Defense Strategic Review), podczas którego oceniane są wszystkie decyzje dotyczące struktury sił i wydatków, a od jego rozpoczęcia ogłoszono niewiele decyzji dotyczących zakupów. Przegląd ma zostać upubliczniony w marcu.
Można przypuszczać, że decyzja Australii nie ucieszy Francji, która nadal ma żal do Canberry za zerwanie kontraktu wartego 90 mld dolarów z francuskim dostawcą Naval Group na okręty podwodne. Zastępowany przez Black Hawki NHIndustries MRH-90 Taipan jest śmigłowcem europejskim, produkowanym w kooperacji firm Leonardo Helicopters (Włochy), Airbus Helicopters (Francja) oraz Fokker (Holandia).
Czytaj też
Warto też wspomnieć, że Australia decyduje się na zakup śmigłowców, kiedy USA w grudniu wybrały zwycięzcę w konkursie na załogową platformę pionowego startu i lądowania nowej generacji, pierwszą w kompleksowym programie Future Vertical Lift. Program FLRAA miał na celu znalezienie następcy dla dwóch podstawowych obecnie śmigłowców U.S. Army. Wygląd przyszłych aeromobilnych sił U.S. Army zdefiniuje jednak V-280 Valor, czyli zmiennowirnikowiec. Teraz, w ramach kolejnej fazy programu Bell ma przed 2025 rokiem dostarczyć armii amerykańskiej serię prototypów V-280.
Czytaj też
Black Hawk UH-60M należą do trzeciej generacji produkowanych przez Sikorsky Aircraft od lat siedemdziesiątych śmigłowców wielozadaniowych, wzbogaconych o nowoczesne modernizacje techniczne przystosowujące maszyny do współczesnych działań bojowych. Zastosowano nową awionikę, zainstalowano glass-cockpit oraz mocniejsze (2039 koni mechanicznych względem 1900 KM z wersji UH-60L) silniki General Electric (T700-GE-701D). W ramach tej modernizacji Sikorsky zdecydował się również na instalację systemu "fly-by-wire", likwidując zarazem mechaniczne sterowanie.
Australia zastępuje klopotliwe NH Industries MRH-90 Taipan
Obecnie Australia posiada 18 starszych śmigłowców Black Hawk S-70A-9 zakupionych jeszcze w latach 1987-91 oraz 23 pokładowe MH-60R Seahawk. W kwietniu 2021 roku australijskie ministerstwo obrony podjęło decyzję o sprzedaży posiadanych przez armię śmigłowców S-70A. Działania te związane są z procesem ich wymiany na MRH90. Jednakże zakup tych śmigłowców budził zastrzeżenia. Australia zamówiła 47 NH Industries MRH-90 Taipan jako zamiennik dla floty śmigłowców Black Hawk i Sea King, ale wielomiliardowy nabytek z czasów rządu Howarda od 2011 roku figuruje na liście "projektów budzących zastrzeżenie". Cała flota tych śmigłowców została uziemiona w 2019 roku w związku z poważnymi obawami dotyczącymi łopat wirnika ogonowego.
Swa lata temu pojawiły się deklaracje ministra obrony Australii Petera Duttona, który zapowiedział, że podstawowe śmigłowce transportowe australijskiej armii - MRH90 Taipan (lokalna wersja NH90) – zostaną wycofane ze służby o 10 lat wcześniej niż zakładał pierwotny plan ich eksploatacji i zastąpione śmigłowcami UH-60M Black Hawk. Ostatecznie w czerwcu 2021 roku zawieszono operacje lotnicze floty Taipanów w ramach „środka ostrożności". Powodem tej decyzji mały być kłopoty eksploatacyjne. Australia miała też problem z brakiem części zamiennych i lokalną konfiguracją tych maszyn. W efekcie śmigłowce mają niską dostępność operacyjną i często ulegają awariom. Dlatego też zdecydowano się na zakup nowych Black Hawków. Natomiast wycofywanie Taipanów zdaniem Australian Defence mogłoby się rozpocząć w 2028 roku. Aby rozwiązać problem dostępności śmigłowców Taipan, armia wydzierżawiła ponadto dwa średnie śmigłowce Leonardo AW139 od firmy Toll Helicopters. Śmigłowce zostały nabyte w ramach kontraktu Army Interim Commercial Helicopter (AICH), znanego również jako „Plan Corella", po ograniczonym zapytaniu ofertowym (RFT) wydanym dla przemysłu w październiku 2020 r. – pisało Australian Defence.
Czytaj też
W maju ubiegłego roku były premier Australii Scott Morrison potwierdził, że rząd australijski sfinalizował też zakup 29 śmigłowców AH-64E Apache Guardian, wartość umowy szacuje się na ponad 3,8 mld USD a kolejne 3,45 mld USD mają kosztować inwestycje towarzyszące np. przygotowanie infrastruktury, szkolenia itp. Zgodnie z obecnym harmonogramem w 2025 Australijczycy zaczną odbierać pierwsze śmigłowce tego typu. W 2026 roku mają osiągnąć one wstępną gotowość operacyjną, a w 2028 – pełną.
DDR
Brawo Australia tak trzymać i szkoda tylko że tak późno się obudzili dając sobie wcisnąć ten europlastik