Siły zbrojne
Australia: BWP przyszłości w ogniu
Jak poinformował Departament Obrony Australii, tamtejsza armia otrzymała po trzy egzemplarze prototypów od dwóch głównych konkurentów o kontrakt na nowy australijski bojowy wóz piechoty. Wspomniane pojazdy mają być poddane serii intensywnych badań i prób, w tym odporności balistycznej i przeciwminowej.
Wydarzenie jest według australijskiego resortu obrony kamieniem milowym całego programu, gdyż pozwala zakończyć pierwszy, wstępny etap tego programu. Na początku br. obaj oferenci zaprezentowali pierwsze prototypy obu "australijskich" BWP. Wspomniane badania i testy mają z kolei potrwać aż 2 lata w celu wyeliminowania potencjalnego ryzyka dla australijskiej armii związanych z pozyskaniem nowego uzbrojenia.
Czytaj też: Hanwha prezentuje BWP Redback dla Australii
Próby Risk Mitigation Activity (RMA) obejmą szereg badań i testów, w tym siły ognia, mobilności i odporności. Jeden z prototypów obu oferowanych modeli ma posłużyć do prób odporności przeciwminowej, a pozostałe dwa do innych prób. Na podstawie otrzymanych wyników australijski resort obrony ma podjąć w 2022 roku ostateczną decyzję o wyborze zwycięzcy tego przetargu.
W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Obie firmy deklarują, że w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw na podstawie lokalnych spółek.
Rheinmetall Defence posiada już swoją spółkę córkę Rheinmetall Defence Australia, która działa na rzecz australijskiej armii oraz odbiorców eksportowych, a także współpracuje z innymi lokalnymi spółkami australijskiego przemysłu zbrojeniowego. Produkcja KF41 Lynx ma odbywać się w zakładach Military Vehicle Center of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w stanie Queensland we wschodniej Australii. Hanwha Defense z kolei powołała w tym celu spółkę córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne.
Czytaj też: Rheinmetall prezentuje australijskiego Lynxa
Program Land 400 Phase 3 zakłada pozyskanie do nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii, który zastąpi i pozwoli na wycofanie mocno przestarzałych i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w 2022 roku, to może on liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.