Reklama
  • WIADOMOŚCI

Atlas i Millenium nie są w Polsce konkurentami

Siły Powietrzne RP zakładają posiadanie trzech klas samolotów transportowych: lekkich, średnich i ciężkich. Oznacza to brak konkurencji między producentami, nie licząc rywalizacji w segmencie średnim – dowiadujemy się z rozmowy z gen. dyw. pil. Ireneuszem Nowakiem.

A400M Atlas, Sewilla
Francuski A400M Atlas
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Flota polskich średnich samolotów C-130E/H Hercules jest cały czas zajęta zadaniami i dni tych maszyn są raczej policzone. Siły Powietrzne chcą do 2030 roku wprowadzić ich następcę i tutaj brane są pod uwagę samoloty C-130J-30 Super Hercules i KC-390 Millennium. Wojsko chciałoby pozyskać osiem takich maszyn.

Jeszcze wcześniej pozyskane miałyby zostać ciężkie samoloty A400M Atlas, które umożliwiłyby dokonywanie przerzutów strategicznych. Siły Powietrzne chciałyby pozyskać ich nawet 10 sztuk. Maszyny te nie mają dzisiaj w swojej klasie konkurencji po wygaszeniu produkcji C-17 Globemaster III.

Liczba przewidywanych do zakupu samolotów ciężkich i średnich (18) jest, jak widać, znacznie większa niż liczba eksploatowanych obecnie maszyn średnich (5). Jak tłumaczą przedstawiciele Sił Powietrznych, wynika to jednak z powiększenia potrzeb całych sił zbrojnych i tego, że lotnictwo transportowe działa na korzyść całych sił zbrojnych, a nie tylko Sił Powietrznych. Maszyny transportowe mają umożliwiać globalną projekcję siły, ale także poprawić zdolności do zaopatrywania wojsk w kraju i regionie, tzw. wschodniej flanki.

Dużo więcej na ten temat w wywiadzie z generałem Ireneuszem Nowakiem, dostępnym pod tym linkiem.

WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama