- Wiadomości
Chiny: transportowiec do globalnej dominacji
W Chinach zostały ujawnione założenia co do przyszłego ciężkiego samolotu transportowego nowej generacji. Maszyna ma stanowić jedną wielką powierzchnię nośną i umożliwiać globalną projekcję siły. To jednak samolot szykowany nie na najbliższą wojnę.

Autor. Weibo
Najbliższy ewentualny konflikt zbrojny, w którym Chińska Republika Ludowa może wziąć udział, to wojna o Tajwan, a przy okazji wojna o dominację na teatrze pacyficznym (wg nomenklatury amerykańskiej: Indopacyfiku). Jeżeli w ogóle do niego dojdzie, to stanie się to zapewne w ciągu najbliższych 5 lat. Do tego czasu nowy chiński samolot transportowy nie będzie jednak gotowy. I nic dziwnego. Bardzo świeży jest chiński ciężki samolot transportowy Xi’an Y-20 Kunpeng, który do służby wszedł zaledwie w 2018 roku. Maszyna ta jest zdolna do przenoszenia do 66 ton ładunku i ustępuje pod tym względem jedynie amerykańskim C-5 Galaxy i C-17 Globemaster III oraz ukraińskiemu An-124.
Nowy samolot ma jednak rzucić wyzwanie największym. Zastosowany układ konstrukcyjny z płaskim kadłubem płynnie przechodzącym w skrzydło i usterzeniem typu V ma umożliwić przenoszenie 120 ton ładunku i to w niezwykle przestronnej ładowni. Ma to umożliwić przenoszenie ponad 300 żołnierzy jednocześnie albo „do 114 pojazdów”, chociaż tutaj chodzi prawdopodobnie o pojazdy bardzo małe. Powierzchnia ładowni ma mieć więcej niż 170 m2, długość ma przekraczać 21 m, a zakładana wysokość to 5 metrów, prawie o metr więcej niż w przypadku C-5 Galaxy.
Zobacz też
Maksymalna masa ładunku użytecznego może nie powala i jest porównywalna z C-5A i An-124, ale rozmiary ładowni są już rewolucyjne. Podobnie jak zakładany zasięg z pełnym ładunkiem (6500 km bez tankowania w powietrzu) i prędkość przelotowa (0,85 Macha). Samolot ma też być zdolny do wykorzystywania pomniejszych, źle utrzymanych baz lotniczych z pasami startowymi o długości 2,6 km lub większymi. W tym także takich położonych 4 km nad poziomem morza, co wskazuje na chęć używania takich samolotów do zaopatrywania sił w Tybecie i Azji Centralnej. Ma też dobrze radzić sobie przy prowadzeniu zrzutów i desantów. Napęd mają stanowić 4 silniki o ciągu 370 kN. Co ciekawe, planuje się ich położenie pod skrzydłami, a nie - jak w podobnych projektach amerykańskich - z tyłu kadłuba. Zakładana maksymalna masa startowa to 470 ton.
Można też zastanawiać się, jak taki układ konstrukcyjny przełoży się na cechy stealth i jakie w związku z tym samoloty specjalistyczne można byłoby budować na bazie takiego transportowca. Ciekawy byłby np. operujący relatywnie blisko przeciwnika samolot tankowania powietrznego.
Zobacz też
Samolot jest na razie we wczesnej fazie projektowania i jest wątpliwe, żeby w służbie pojawił się w tej dekadzie. Z tego powodu można traktować go jako projekt maszyny, która będzie potrzebna Chinom w dalszej przyszłości. Jeżeli utrzymają pokój albo zwyciężą w wojnie o Tajwan lub rosyjski Daleki Wschód. W jednym i drugim przypadku globalne zdolności mogą okazać się przydatne…
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]