Reklama

Siły zbrojne

Artyleryjski sukces Izraela w Brazylii

ATMOS 2000.
ATMOS 2000.
Autor. Elbit Systems

Brazylijska armia ogłosiła zwycięzcę programu dotyczącego pozyskania kołowego systemu artyleryjskiego kal. 155 mm, którym został Izraelski ATMOS w liczbie 36 sztuk. Pokonał on w ostatniej fazie przetargu konkurencję z Chin, Francji oraz Słowacji.

Informacja ta oznacza zakończenie rozpoczętego jesienią zeszłego roku postępowania, w którym udział wzięło wiele film z całego świata. Wśród proponowanych Brazylijczykom konstrukcji wymienić można tureckiego Yavuza, serbską Norę-B52 M21, chińskie SH15, francuskiego CAESAR-a, izraelskiego ATMOS-a, szwedzkiego Archera, słowacką BIA oraz Zuznane 2, a także południowoafrykańską T5-52 Mk2.

Reklama

Do ostatecznej fazy przetargu dostał CAESAR, SH15, ATMOS oraz Zuzana 2. Co ciekawe, w przypadku propozycji ze Słowacji, Izraela oraz RPA podwozie systemu artyleryjskiego stanowi dobrze znany samochód ciężarowy Tatra w kilku odmianach. W przypadku zwycięskiego ATMOS-a bazą będzie ciężarówka Tatra Force T815-7 6x6, znana Brazylijczykom z systemów rakietowych ASTROS 2020 z opancerzoną kabiną dostosowaną do ułożenia na jej dachu uzbrojenia głównego. Pozwolić to ma na transport „brazylijskiego Kryla” w luku towarowym samolotu transportowego KC-390 Millennium.

Drugie miejsce w postępowaniu zająć miała słowacka Zuzana 2, trzecie francuski CAESAR, zaś chiński SH15 miał znaleźć się poza podium. Za wyborem izraelskiej konstrukcji poza jej specyfikacją taktyczno-techniczną przemawiać ma wiele czynników dodatkowych, w tym transfer technologii do kilku lokalnych firm. Mowa tutaj zwłaszcza o rozbudowie zdolności produkcji amunicji kal. 155 mm, obejmującej nie tylko inwestycję w istniejącą infrastrukturę, ale także zwiększenie skali produkcji, poprawę jakość oraz rozpoczęcie wytwarzania nowych rodzajów środków bojowych w tym kierowanych, oraz o zwiększonym zasięgu.

Czytaj też

Oprócz tego Elbit ma pozwolić na standaryzację produkowanych na miejscu pocisków M107, aby umożliwić ich eksport, a z firmy CSD (Defense Components and Systems) stworzenie jednego ze swoich kluczowych dostawców amunicji. Mowa tutaj zarówno o środkach bojowych dla wspomnianego ATMOS-a, ale także systemów moździerzowych SOLTAM (wskazując na zaangażowanie CSD w produkcję granatów moździerzowych kal. 120 mm). Oprócz tego zapewnione będzie utworzenie zdolności serwisowych w kraju.

Samobieżny moździerz 120 mm osadzony na podwoziu transportera opancerzonego M113A2
Samobieżny moździerz 120 mm osadzony na podwoziu transportera opancerzonego M113A2
Autor. Philippine Army Spearhead Troopers

Brazylijskie Ministerstwo Obrony przewiduje podzielenie procedury wdrożenia nowego sprzętu na dwie fazy. Pierwsza będzie polegać na zakupie dwóch egzemplarzy ATMOS-a w celu przeprowadzenia oceny pojazdów pod kątem spełniania wymagań techniczno-operacyjnych. Realizacja tego etapu ma zająć 12 miesięcy i obejmie próby zarówno na terytorium Izraela, jak i Brazylii. Następnie zostanie zgłoszony drugi kontrakt, w ramach którego pozyskane zostaną pozostałe 34 AHS (niewykluczone, że w przyszłości liczba ta się zwiększy). Na dostawę drugiej transzy przewidziano aż osiem lat.

Czytaj też

ATMOS 2000 to 155 mm kołowa armatohaubica samobieżna na podwoziu samochodu ciężarowego. System został zaprojektowany przez izraelską firmę SOLTAM Systems w ramach prywatnego przedsięwzięcia. Pierwsze informacje o ATMOS 2000 pojawiły się w 2001 r. Jest to ulepszona wersja haubicy ATMOS. Nowy wariant powstał głównie z myślą o rynkach eksportowych, chociaż został już zademonstrowany Siłom Obrony Izraela. Obecnie jest produkowany i sprzedawany przez koncern Elbit Systems. Umożliwia eliminację celów znajdujących się w odległości ponad 40 km.

Reklama

Rozwój ATMOS 2000 rozpoczął się od haubicy kalibru 155 mm z lufą o długości 52 kalibrów, którą zamontowano na podwoziu ciężarówki Tatra z napędem 6x6. System jest również kompatybilny z innymi typami uzbrojenia, w tym rosyjską armatą polową M-46 130 mm, haubicą D-30 122 mm, a także lufami kal. 155 mm o długości przewodu wynoszącej 39, 45 i 52 kalibry. Elbit Systems opracował również różne warianty wykorzystujące inne podwozia ciężarówek w konfiguracjach 6x6 i 8x8. ATMOS jest używany w kilku krajach, m.in. w Azerbejdżanie, Danii, Kolumbii, Filipinach, Tajlandii, Ugandzie i Zambii. Istnieje również wersja rumuńska, zwana ATROM, która wykorzystuje haubicę Soltam 155 mm na opracowanym lokalnie podwoziu ciężarówki ROMAN 26.360 DFAEG 6x6. Zmodyfikowaną haubicę ATMOS 2000 zastosowano również na prototypie polskiej armatohaubicy samobieżnej Kryl.

Czytaj też

ATMOS 2000 8X8.
ATMOS 2000 8X8.
Autor. Elbit Systems
Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. Taki jeden

    Co z naszym Krylem ?

  2. Seb66

    Jak widać NIE zadecydowały parametry samego działa lecz pakiet "wziątkow" czyli offset z dodatkami technologi i przyszlych zakupow w Brazylii. Dlatego polskie konstrukcje będą mieć słabe "wzięcie"! Po drugie. 12 miesięcy na testy i badania działa? A pamiętacie że za rzadow obecnej wladzy Caracal "zwyciezył" juz po TRZECH dniach testów? Przy czym odwołano szereg testów bo była...zła pogoda!

  3. LMed

    No cóż. kolejna okoliczność obnażajaca nasza impotencję i nienadążanie za tym co się dzieje na świecie. No ale, nie każdego stać na 600 K9, hehe.

    1. Davien3

      Umowy są łacznie podpisane na niecałe 400 K9A1/K9PL

  4. szczebelek

    O ile znamy zwycięzcę przetargu to mnie nurtuje kto najbardziej ubolewa z powodu porażki?

    1. Davien3

      Pewnie Szwedzi bo ich Archer to dalej niszowe działo i jakoś nie może sie przebić.

  5. Oporo

    Te kołowe haubice to kupują tylko państwa co nie stać na normalne gąsienicowe typu Filipiny jeszcze to odsłonięte działo bez żadnej ochrony balistycznej to.już RCH 155 I Dita to są lepsze konstrukcje.

    1. Davien3

      I pewnie dlatego w USA UK Chinach Rosji Szwecji itd kupuja albo sami opracowują kołowe haubice samobieżne a Francja i Szwecja oparły całą swoja artylerie o takie działa z armata na wierzchu:)) Ale przecież ich nie stac na gasienicowe wg cieebie:)