Siły zbrojne
Amerykańskie śmigłowce na greckich fregatach
Grecy certyfikowali trzy swoje fregaty typu Elli (Kortenaer) do przyjmowania śmigłowców Sikorsky S-70B Aegean Hawk.
Grecja bardzo mocno zwraca uwagę na możliwości patrolowe swoich okrętów doceniając w tego typu zadaniach rolę śmigłowców pokładowych. Efektem takiego podejścia jest program modernizacji dziewięciu greckich fregat typu Elli (ex. holenderskie fregaty typu Kortenaer), które m.in. przystosowuje się do przyjmowania stosunkowo ciężkich, dziesięciotonowych helikopterów Sikorsky S-70B Aegean Hawk.
Grecja posiada jedenaście takich śmigłowców, ale mogły one wcześniej współpracować tylko z czterema greckimi fregatami typu Hydra (MEKO-200HN), pięcioma okrętami desantowymi typu Jason i z dużym okrętem zaopatrzeniowym HS „Promitheus” (typu Etna).
Jako pierwsze zostały zmodernizowane fregaty HS „Navarinon”, HS „Nikiforos Fokas” i HS „Themistoklis”. Prace realizowane na miejscu, w warsztatach stoczniowych bazy morskiej Salamis mają pozwolić na przyjmowanie śmigłowców S-70B, ale tylko w celu uzupełnienia na nic zapasów – w tym przede wszystkim paliwa. Nie przystosowanie natomiast hangarów okrętowych do obsługi technicznej, ponieważ ukrycie w nich tak dużych helikopterów wymagałoby zbyt dużej ingerencji w konstrukcję nadbudówek.
LC Jabulski
Użyte przez autora określenie "możliwości patrolowe" jest zbyt ogólne i nie porusza najistotniejszej kwestii z jaką powiązane jest zastosowanie tych śmigłowców. Greckie S-70B zostały wyposażone w jeden najbardziej zaawansowanych sonarów opuszczanych - HELRAS wykorzystujący dużą antenę, pracującą w zakresie bardzo niskich częstotliwości (jak na stacje śmigłowcowe) ok 1,4 kHz (zwykle sonary śmigłowcowe pracują w obrębie 10 kHz lub wyżej). Przekłada się to wzrost zasięgu poszukiwania, szczególnie na akwenach głębokich jak m. Śródziemne (m. Egejskie charakteryzuje się już znacznym wahaniem izobaty, lecz nie zmniejsza to zasadności wybranej przez Greków stacji). To oznacza, że jest to śmigłowiec bardzo mocno "nastawiony" na wykonywanie zadań ZOP i przystosowanie fregat typu Elli do ich przyjęcia na pokład wiąże się nie tyle z ogólnym patrolowaniem, lecz szerszym zakresem prowadzenia poszukiwania okrętów podwodnych. Mając na uwadze, że śmigłowce tego typu mają większy zakres zadań, nie zmienia to faktu, że sięgnięto po środki, które mocno akcentują rolę jaką w pierwszej kolejności mają one do spełnienia. Opisane rozwiązania wykorzystujące aktywne stacje niskich częstotliwości są dziś rozpatrywane jako efektywny i perspektywiczny środek wobec nowych cichych okrętów podwodnych (szczególnie tyczy się to OP z napędem AIP) i ich zastosowanie zawsze jest efektem zwrócenia szczególnej uwagi na efektywność ZOP.
darek
Informacja o morskich S-70. Przypadek ?
Greg
trzy swoje fregaty do użycia śmigłowców "certyfikowali"... ważna informacja wojskowa jak widać... a może wpisuje się w kampanię propagandową BlackHawków w Polsce?