Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

W największej fabryce myśliwców z rolloutem w tle

F-35 w czasie uroczystości rolloutu
F-35 w czasie uroczystości rolloutu
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Żadna fotografia nie jest w stanie oddać wielkości fabryki samolotów F-35 w Fort Worth. Linia produkcyjna, na której swego czasy wyprodukowano tysiące F-16, mierzy ponad 1,6 km długości i najzwyczajniej nie da się jej objąć w całości ani wzrokiem, ani obiektywem.

Dzięki uprzejmości firmy Lockheed Martin dziennikarze z Polski mieli jednak możliwość zwiedzenie dużej części tej linii produkcyjnej. W przeciwieństwie do innych zakładów lotniczych, które odwiedził autor tej relacji, hale były tak duże, że nie dałoby się ich przemierzyć pieszo, a przynajmniej byłoby to długotrwałe i męczące. Zamiast tego zabrano nas na przejażdżkę wózkami elektrycznymi, czyli typowym obok rowerów środkiem lokomocji w fabryce. Wokół nas przesuwały się po obu stronach kolejne F-35, wersji A, B i C, znajdujące się stadium ostatecznego montażu. Łącznie samolotów tych było 54. Każde stanowisko zaopatrzone było w ekran z informacją na temat stanu zaawansowania prac w procentach. Nie zabrakło też flagi państwa, dla którego była budowana dana maszyna.

Reklama

Były też stanowiska, na których składano same sekcje dziobowe i skrzydła. Oczywiście większość samolotów budowanych było dla Sił Powietrznych USA (U.S. Air Forces), ale widoczne były też flagi japońskie, holenderskie i izraelskie. Polskich samolotów doliczyliśmy się siedmiu. Ósmy był już praktycznie ukończony i czekał w osobnej hali na uroczysty rollout.

Co zwracało uwagę w czasie przejazdu to dobrej jakości powietrze i relatywna cisza panująca na terenie zakładów. Wszystko to pomimo, że prace w zakładach w Fort Worth idzie pełną parą a rocznie produkowanych jest tam obecnie ponad 150 F-35. To liczba większa niż produkcja wszystkich samolotów bojowych w jakiekolwiek państwie na świecie. Przypomnijmy, że Rosja budowała w latach 2022-2023 od 20 do 30 samolotów bojowych wszystkich typów. Francja produkuje rocznie ponad 20 Rafale i planuje dojść do skali produkcji 36 samolotów rocznie, produkcja F-15EX sięga 18 rocznie i ma osiągnąć w najbliższych latach 24, a F-16 w 2025 ma dojść do 48 sztuk.

Fabryka F-35 w Fort Worth
Fabryka F-35 w Fort Worth
Autor. Lockheed Martin
Fabryka F-35 w Fort Worth. Widoczny wycinek hali jest tylko jej niewielką częścią
Fabryka F-35 w Fort Worth. Widoczny wycinek hali jest tylko jej niewielką częścią
Autor. Lockheed Martin
Sekcja dziobowa F-35
Sekcja dziobowa F-35
Autor. Lockheed Martin
Skrzydło F-35
Skrzydło F-35
Autor. Lockheed Martin

Pomimo panującej ciszy tylko na samej linii produkcyjnej pracować ma cztery tysiące ludzi, wspieranych przez kolejny tysiąc zajmujących się logistyką. Czas produkcji F-35 w Fort Worth to 24 miesiące.

Oznacza to, że w czasie znacznie poniżej dwóch lat Polska odbierze wszystkie osiem produkowanych tam w tej chwili samolotów. Co najmniej część z nich trafi do bazy w Ebbing i będzie służyło do szkolenia 24 pierwszych polskich pilotów.

Reklama
F-35 rollout
F-35 rollout
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Pierwszy samolot nosi numer 3501
Pierwszy samolot nosi numer 3501
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Rollout F-35
Rollout F-35
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Generał dywizji Ireneusz Nowak z symbolicznym aktem własności pierwszego polskiego F-35A
Generał dywizji Ireneusz Nowak z symbolicznym aktem własności pierwszego polskiego F-35A
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Rollout F-35
Rollout F-35
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Pierwsze dwa trafią do Ebbing jeszcze w 2024 roku. Z kolei pierwszy polski pilot odbędzie na nim lot w styczniu roku 2025. Będzie to jeden z pilotów z grupy, która rozpocznie szkolenia teoretyczne i symulatorowe we wrześniu 2024 roku. W grudniu 2024 r. szkolenie symulatorowe rozpocznie druga grupa pilotów.

Czytaj też

Na rok 2025 zaplanowano dostawę kolejnych sześciu F-35A, co podniesie polski stan posiadania do ośmiu egzemplarzy. 2026 rok będzie dla produkcji Husarzy najważniejszy i przekazanych zostanie 14 maszyn, a samoloty zaczną pojawiać się w Polsce. W 2027 roku powinna zostać osiągnięta wstępna gotowość operacyjna pierwszej eskadry F-35A w Polsce. Przekazane zostaną też wówczas kolejne 4 samoloty. 2028 to kolejne cztery maszyny, a 2029 – ostatnie dwie.

Pierwszy polski F-35
Pierwszy polski F-35
Autor. Maciej Szopa
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama