Przemysł Zbrojeniowy
US Army wskazała dwóch potencjalnych dostawców wszędołazów CATV
![Pojazd Bronco 3 wywodzi się z konstrukcji wozu Bronco 1, który debiutował w 2001 roku. Fot. ST Engineering](https://cdn.defence24.pl/2021/04/06/800x450px/pefIxuX5slHfDAtgQ48WvFFcLiCUH5vNgQfc1WXH.wkba.jpg)
Jak podała w komunikacie prasowym, opublikowanym 5 kwietnia 2021, spółka Oshkosh Defense LLC została wybrana wraz z partnerską firmą ST Engineering w programie pozyskania nowych wszędołazów arktycznych CATV (Cold Weather All-Terrain Vehilce) dla armii amerykańskiej.
Wyboru dokonało, w imieniu Dowództwa Zamówień US Army ACC (Army Contracting Command) amerykańskie Krajowe Konsorcjum Zaawansowanej Mobilności NAMC (National Advanced Mobility Consortium. Drugą firmą, której oferta została wybrana w/w programie jest BAE Systems z pojazdem Beowulf wywodzącym się z opancerzonego wszędołaza BvS10 produkcji BAE Systems Hägglunds.
Obaj oferenci mają dostarczyć do 14 czerwca 2021 po dwa prototypy – po jednym w wersji ogólnego przeznaczenia (General Purpose) oraz transportowej (Cargo). Będą one testowane na poligonie Cold Regions Test Center (CRTC) na Alasce zarówno pod kątem przydatności do działań w niskich temperaturach i w warunkach wysokogórskich, jak i zostaną ocenione pod kątem ładowności, mobilności, odporności na uszkodzenia, pływalności oraz podatności do transportu. W testach będą również brać udział żołnierze – przyszli użytkownicy tych pojazdów. Na sfinansowanie fazy testowej, badań oraz rozwój nowych konstrukcji U.S. Army planuje wydać 6,6 mln. USD w roku budżetowym 2021.
![Reklama](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-02-01/qnv11r_ReklamaMsciciel.jpg)
Przypomnijmy, że program CATV ma wyłonić następcę obecnie używanych starzejących się szwedzkich wszędołazów Bv 206 produkowanych przez spółkę Hägglunds Vehicle AB (obecnie część koncernu BAE Systems) od lat 70-tych XX w.. Wozy te zostały pozyskane przez U.S. Army w ramach programu Small Unit Support Vehicle (SUSV) w ilości 1100 szt. i pod oznaczeniami M973/M973A1/M165/M1066/M1067 trafiły na wyposażenie m.in. 172. Brygady Piechoty Gwardii Narodowej stanu Alaska, 86. Brygady Piechoty Górskiej, Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) i Allied Command Europe Mobile Forces (AMF).
Czytaj też: US Army rekrutuje "arktycznych wojowników"
Zgodnie z założeniami obecnie prowadzonego programu nowe pojazdy powinny być zdolne do działań w ekstremalnie niskich temperaturach, poruszania się zarówno po drogach utwardzonych, jak i poza nimi, pokonywania przeszkód terenowych oraz wodnych (zdolności amfibijne). Szczególnie istotna jest mobilność w głębokim śniegu, po lodzie, terenach podmokłych/bagnach itp.
Po testach spodziewane jest wyłonienie docelowego dostawcy (w trzecim kwartale 2022 r.) w ramach programu CATV, który może zostać wybrany bez stosowania procedur konkurencyjnych. Zwycięzca może obecnie liczyć na umowę na dostarczenie 110 egzemplarzy wozów z opcją na w sumie 163 pojazdy. Planowane do pozyskania są wozy w wersji ogólnego przeznaczenia (z możliwością przebudowy na wozy ewakuacji medycznej - CASEVAC lub łączności i dowodzenia – C2) oraz 35 egzemplarzy w wersji transportowej, plus pakiet wsparcia i zabezpieczenie serwisowo-szkoleniowe.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-04-06/qr5crh_1620pxWarthogAllTerrainProtectedMobilityVehicleMOD451533942.jpeg)
Czytaj też: Arktyczni spadochroniarze zdobywają lotnisko
Wspomniane na początku konsorcjum Oshkosh Defense oraz ST Engineering oferuje pojazd nazwany roboczo Oshkosh CATV konstrukcyjnie wywodzący się z singapurskiego wszędołaza - Bronco 3. Wóz ten to trzecia generacja dwuczłonowych, gąsienicowych pojazdów Bronco ATTC (All Terrain Tracked Carrier) opracowywanych w Singapurze, pierwotnie dla tamtejszych sił zbrojnych. W 2008 roku w ramach pilnej potrzeby operacyjnej (Urgent Operational Requirement) brytyjski resort obrony zakupił 100 szt. pojazdów Bronco z przeznaczeniem dla jednostek operujących w Afganistanie. Znane w British Army pod oznaczeniem Warthog wozy uzupełniły flotę wszędołazów BvS10 Viking. W ramach kontraktu powstały pojazdy w czterech wersjach: transporter piechoty, wóz ewakuacji medycznej, wóz dowodzenia oraz wóz wsparcia technicznego i stanowią one drugą generację Bronco.
Czytaj też: Arktyczna misja US Marines
Trzecie „pokolenie” singapurskich wszędołazów miało swój publiczny debiut w trakcie londyńskich targów DSEI w 2017 r. W ich projekcie uwzględniono doświadczenia z eksploatacji poprzednich wersji w tym brytyjskie z Afganistanu.
Ten opancerzony, ważący 16,5 tony pojazd (ładowność to 6 300 kg) może pomieścić do 12 żołnierzy (4 w pierwszym członie oraz 8 w drugim). MOże on operować w różnych strefach klimatycznych, w temperaturach od -45 do +49 st. Celsjusza. Do jego napędu zastosowano 6-cylindrowy, rzędowy silnik Caterpilara o mocy 240 kW (325 KM), który współpracuje z automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. Zasięg pojazdu to 500 km a prędkość maksymalna na utwardzonej nawierzchni to 65 km/h. Bronco 3 może być transportowany na zawiesiu pod śmigłowcem Ch-47 Chinook lub innym o podobnym udźwigu.
Amerykańska „odmiana” Bronco 3 ma charakteryzować się modułową budową, co ma umożliwić dwuosobowej załodze na przebudowę wersji ogólnego przeznaczenia (GP) na transporter piechoty czy wóz ewakuacji medycznej lub pojazd dowodzenia w czasie nie dłuższym niż 30 minut w warunkach polowych.
WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]