Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Ukraina jak Polska: brakuje części do Leopardów

Ukraińskie Leopardy 2A6 wyremontowane na Litwie.
Ukraińskie Leopardy 2A6 wyremontowane na Litwie.
Autor. Lithuanian MOD/X

Pomimo otwarcia na Litwie centrum serwisowego dla ukraińskich czołgów Leopard 2A6 i Strv 122, przywracanie ich do służby po uszkodzeniach idzie zbyt wolno. Powodem jest brak części zamiennych. Z analogiczną sytuacją boryka się Polska, między innymi w kontekście modernizacji czołgów Leopard 2 do standardu Leopard 2PL.

Reklama

Poseł Sebastian Schäfer z partii Zielonych, członek komisji budżetowej Bundestagu, zwrócił się z listem do firm KMW i Rheinmetall w sprawie wsparcia eksploatacji czołgów Leopard 2 używanych przez Ukrainę. W cytowanym przez ZDF liście stwierdził, że naprawy czołgów Leopard 2 w centrum serwisowym na Litwie trwają „bardzo długo”, a jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest niewystarczające zaopatrzenie w części zamienne.

Reklama
Reklama

Czytaj też

Sebastian Schäfer wizytował wraz z niemieckim ministrem obrony otwarte przez niemieckie firmy centrum serwisowe, przeznaczone między innymi dla ukraińskich Leopardów 2A6 i czołgów Strv 122 (zaawansowana modyfikacja Leoparda 2A5, opracowana pierwotnie dla Szwecji), ulokowane na Litwie. Podkreśla też, że ukraińscy mechanicy sami dokonują napraw z uwagi na długi czas dostaw wyremontowanego sprzętu, ale czasem powoduje to jeszcze większe uszkodzenia czołgów.

Czytaj też

Choć z punktu widzenia Ukrainy sytuacja, z jaką boryka się jej flota Leopardów jest bardzo niekorzystna, to w Polsce nie jest ona zaskoczeniem. Warszawa od lat boryka się bowiem z problemami z dostępnością komponentów do Leopardów, co jest jedną z (wielu) przyczyn powolnej realizacji programu Leopard 2PL, wykonywanego przez konsorcjum PGZ i Bumaru-Łabędy we współpracy z Rheinmetallem. O trudnościach z dostępnością części mówił też były szef MON Mariusz Błaszczak.

List posła Schäfera jest jednak potwierdzeniem strony niemieckiej, że takie problemy występują także wówczas, gdy za remonty odpowiadają bezpośrednio firmy z Niemiec będące producentami Leoparda i jego komponentów.

Na Ukrainie Leopardy używane są bojowo i to bardzo intensywnie. Kijów ma zaledwie około 30 czołgów w wersjach Leopard 2A6 i Strv 122, a i tak zaopatrzenie dla nich w warunkach pełnoskalowej i długotrwałej wojny jest problemem. Dalszych kilkadziesiąt czołgów to wozy Leopard 2A4, które remontowane są w Polsce, w zakładach Bumar-Łabędy.

Warto w tym miejscu zauważyć, że Niemcy w bardzo szerokim zakresie redukowali własną armię. Przykładowo, czołgów jest nieco ponad 300, a pod koniec Zimnej Wojny samych Leopardów 2 było około 2 tysięcy (a oprócz tego używane były Leopardy 1 i głęboko zmodernizowane M48, w obronie terytorialnej). Stosunkowo małe zamówienia, w wielu wypadkach eksportowe (dopiero w 2023 roku Niemcy zamówili 18 fabrycznie nowych Leopardów) spowodowały, że tamtejszy przemysł w znacznej mierze utracił moce produkcyjne do dostarczania dużej liczby sprzętu ciężkiego w krótkim czasie. Obecnie podejmowane są pewne środki by temu zaradzić, ale ich wdrożenie będzie wymagało pieniędzy, których nadal jest za mało pomimo lekkiego zwiększenia wydatków obronnych, a także upływu czasu.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (21)

  1. RAF

    Tylko niemiecka agentura lobuje za kupowaniem Leo.

    1. LMed

      No cóż, być może takie właśnie myślenie doprowadziło do planów produkcji K2PL w Korei.

  2. Ma_XX

    jedynie zdrowy kierunek z czołgami to USA i Korea - reszta jak widać nie nadaje się już do niczego. Sprzedać w cholerę resztki posowieckiego szrotu i leopardy bo to szkoda nerwów - oczywiście jak już będą "zamienniki"

    1. Dudley

      Wypisujesz bzdury, myślisz że jak nie kupisz części do Abramsa czy K2, to czołgi będą sprawne? Części do uzbrojenia nie leżą w Intercarsie na półce, na nie się czeka zawsze, chyba że stworzysz własny magazyn, albo zobowiąrzesz dostawcę w umowie do jego utworzenia i utrzymania. Niestety urzędasy myślą że czołg to jak trochę większe popularne auto, zadzwoni się do sklepu i następnego dnia cześć jest.

    2. Bóg drogi

      ale tak to właśnie powinno działać. Skomplikowane części powinny być produkowane i magazynowane, bo nie da się ich wytworzyć w szybkim tempie. Dyskusja może dotyczyć tylko tego czy jest to obowiązek producenta czy kupującego.

    3. staryPolak

      Dudley - chyba nie zrozumiałeś. części do Abramsów i K2 MOŻESZ kupić. Do Leopardów - wszyscy, absolutnie wszyscy posiadacze tych czołgów NIE MOGĄ kupić. Bo ich nie ma. Nie pytaj mnie dlaczego - nie wiem. Producent mówi od dawna NEIN!

  3. staryPolak

    pamietam jak się wyżywano na Bumarze że wielki zakład a jedyne co robi to remont 5 leopardów na rok. Ponoć Polska musiała długo walczyć o podstawową dokumentację remontową dla starych 2-A4. Można naprawdę zgadywac co się dzieje z Niemcami, którzy kiedyś byli wzorcem porządku - zmęczenie organizmu czy gra? A może chodzi o maksymalne osłabianie flanki wschodniej. Tereny biedne, uzależnione od właścicieli z Berlina?

  4. Zam Bruder

    I tyle też warte są nasze Leopardy przyjęte kiedyś za przysłowiowe jedno "euro"... Ktoś kto kwęka na wady koreańskiego K2 niech sobie do serca weźmie wymowę tego artykułu. Bez stworzenia tu na miejscu zaplecza pancernego uniezależniającego nas od dostaw z zewnątrz (a przynajmniej je minimalizując, bo tychże się i tak nie uniknie) nasza pancerna pięść stopnieje kiedyś w miesiąc równie intensywnych działań jak na Ukrainie. Ukrainie, która zresztą jest najlepszym przykładem na to jak można szybko utracić potencjał poszczególnych systemów w sytuacji intensywnego, długotrwałego konfliktu - gdy, albo się utraci zdolności ich odtwarzania poprzez same działania wojenne, albo przez to że ich się nie posiada.

    1. Pegaz

      Oczywiście, tylko Abrams i K2.. Reszta zakonserwować i do magazynów.

  5. rwd

    Można odnieść wrażenie, że dostali niewiele Lampartów a już większość trzeba remontować.

  6. DartAndreas

    Przecież nikt w nowym rządzie nawet słowem nie wspomniał o uwalaniu umowy z Koreą na K2 (K2Pl) ?!. Więc proszę nie siejcie demagogii.

    1. Anty 50 C-cali

      no nie, tylko raz już Ducze Tutsi nie uwalił umowy (z Niemcami), nie...tylko jego Tutsi "zjedli" wszystkie okręty, 5 czy 6 z typoszeregu - poZa jednym. Tak to "stworzyli" - Pl. @Tani2 , o litości klika na te ciężkie Leo2A5/6....tosz u nas brali dziko te -2a5 (a za Ducze u steru Nie robili -2PL) a w jakim terenie planowali te "manewrowe walki obronne" to cicho sza, tajemnica!. Pewnie manewrowali by tylko bo rozbudowanej sieci asflatu.

  7. Dudley

    To nie tylko wina Niemców, to przede wszystkim wina MONa. Jak części zamawia się detalicznie jak mechanik z warsztatu z za rogu, to trzeba na nie czekać. Gdyby MON wyłożył kasę i kazał WZMot zbudować magazyn części zamiennych by utrzymać wysoką gotowość Leo, to części zamawiane by były w ilościach hurtowych i leżały w Polsce na półce. Kilkadziesiąt zapasowych powerpaków, lufy, materiały eksploatacyjne itp. Fakt kosztowało by to nie mało, ale można by było zbudować z części kilkanaście czołgów. Można też by mieć kilkanaście/dziesiąt, odkupionych np od Szwajcarii jako dawcy.

    1. rED

      Którego MONU? Polskiego, Litewskiego, UA?

    2. LMed

      No cóż, to porównanie do działań mechanika zza rogu trafne moim zdaniem. Przeksztalcenie dużej firmy w warsztat naprawczy to wstydliwa porażka niestety. I jeszcze te opowieści o "fabryce czołgów" w Poznaniu i Azjatach którzy będą nas uczyć organizacji pracy na taśmie (?), ehhh...

    3. Chyżwar

      @LMed Nie wiem czy zauważyłeś, że w tym wątku rozmawiamy o tym, że wnuczkowie dziadków służących w Wermachcie nie potrafią dostarczyć części zamiennych do własnej serwisowni Leopardów na Litwie?

  8. Tani2

    -3 to chyba szwedy Strv-122 koło Torskiego.Ruscy pisali że to kierowane pociski art ale na filmie widać było Lancety .Dwa spalone trzeci chyba palił się w środku bo dymił obficie. Włazy były zamknięte..... Sowieci piszą że pluton ,3 wozy to pluton.

    1. Anty 50 C-cali

      jeszcze niedawno jeden User...anonimowy obwieścił zniszczenie wszystkich "Szwedów"! Co do jednego, ostatniego!! Podał lokalizację, brygadę....21 strzelców

    2. Davien3

      Tani zniszczony został jedynie jEDEN Strv122 wiec znowu mijasz sie z prawdą

    3. Tani2

      Dwa się paliły jeden dymił miejsce charakterystyczne na łuku drogi pomiędzy dwoma bajorkami. Były trzy bo każdy stał w innym miejscu tej drogi. Zresztą są na filmie. O tych szweckich podałem ja bo to amerykańskie źròdło jak do tej pory było90% korrekt. To że to Strv-122 to moja interpretacja bo wg mnie ma za dużą wieżę jak a6. Co to jest to zobaczymy jak będą fotki z ziemii. Z tym a6 nie jest niemożliwe bo ukrowermacht przerzucił w tamten rejon uzupełnienia..

  9. zegrz69

    Dlatego czołgi podstawowe muszą być produkowane u nas - w tym powerpack i amunicja

    1. Davien3

      W przypadku K2PL to nierealne bo nie bedzie pełnej produkcji w Polsce jedynie montaz końcowy z czesci z Korei i wyprodukowanych w Polsce Bez powerpacka. Amunicje kupilismy z USA choc K2 nie wykorzysta jej w pełni.

  10. eee

    Turcja potrafi przeprowadzić modernizacje po swojemu nie proszac o zgode Niemców. Ciekawa wieże opracowali do m60, mpże wystarczy chcieć, bo by sie ktoś starymi grati przejął, gdyby mu nie wchodzili w ...garaż. Nie prosili o pozwolenie Amerykanców, a pomagali im Ruscy Nadto zastanawiajacy jest fakt, jakie wnioski i nauki ( i czy )wyniesli Polacy z kłopotów z politycznych Niemcami (w zasadzie od czasów przedkrzyżackich)i jak to możliwe że obecnie całe WP jeżdzi na niem. silnikach. Czy zarówno licencja, montownia, czy rozwój posiadanych licencji, (na kilka ruskich, silników) i rozwój wł. konstrukcji byłby wystarczajacym ozwiazaniem. W syt czołgów amerykanskich , czy koreanskich syt. sie powtarza. Analogicznie z przekładniami. Tymczasem szanujace sie Armie i Panstwa , rozwijaja za wsz. cene swoje konstr. Wtym napęd, Turcja, Korea, Usa, Rosja, Chiny, Niemcy, etc

    1. Był czas_3 dekady

      Pisałem swego czasu, że trzeba brać przykład z Turcji. jako przykład jakiejś niechęci do tworzenia własnych wyrobów niech posłuży p/lot SONA do której wszystkie niemal komponenty już oferują zakłady w kraju. Jeżeli jeszcze mało przykładów to weź pod uwagę choćby granaty dymne montowane na pojazdach wojskowych. Armia zamawia dalej starego typu, pomimo opracowanych przez producentów znacznie nowocześniejszych. jeżeli tego typu spraw nikt nie potrafi załatwić na korzyść wojska, to co dopiero podjąć słuszne decyzje dotyczące SONY.

    2. LMed

      No cóż. użyłeś eee określenia "Szanujące się Armie i Państwa ..." i to jest "słowo" klucz. Niestety.

    3. Anty 50 C-cali

      ee, te wieże M60 to raczej nie z Izraelitami, Turcy? Zostawili "pietę Achillesową" w postaci hydraulicznego sterowania, tą wieżą?! Co się tak jeden Sabre spalił, dosłownie w rozlanym morzu ognia?!! W LeoA6 ( jaki -2PL!) wydarto te kalble pełne wybychającego pod ciśnieniem paskudztwa - na "elektrykę". W efekcie jest pokaz Ukr bloggu jak po przegnaniu Ruskich szykują do ewakuacji 1 z 2 Leo2A6. Lancet straszliwy "boczku mu przypalił", jak Kmicicowi, ale prawego. Ale włazy otwarte!!!! Szanujący się Szkopy, nie uznając naszej granicy na Odrze - darli najwidoczniej M48 od niedawnych wrogów, majstrując swe Leo1.

  11. kimeR

    Chcialem powiedziec ze to nie problem wykonawczy ale polityczny, jak widac to nie tak, wrecz odwrotnie, Kazda czesc jak zebatka czy tlok z latwizna moze byc w szybkim trybie wykonana w Niemczech, Polsce. Prawo wykowawcy-wlasciciela nie daje mozliwosci produkcji czesci zamiennych, dlaczego, jakie moga byc motywy?Ekonomiczne?Ideologiczne?Komunikacja tresc jest bardzo jasna"bez nowych zamowien czolgow poprzez niemiecki, polski, rzad, niema nowych czesci".Czarny Piotrusiek wraca niestety spowrotem do pacificznego niemieckiego rzadu Niemiec. Polska ma dalej calkowite prawa do produkcji swojego czolgu PT/16/17/2024?, i je nie wykorzystuje.

  12. Starszy Nadszyszkownik Sztabowy

    To o tyle jest dziwne, że to przecież nowsze, niż nasze czołgi, a to by dowodziło, że w RFN pozostały tylko manufaktury, wytwarzające części, jak u Pana Mietka w warsztaciku, ręcznie na tokareczce. I to w dobie druku 3D.

  13. Thorgal

    Obejrzyjcie TVN jak Duda dorabia każdą część do samochodów.....Może czas zapytać się czy polski przemysł jest w stanie coś zrobić na wypadek braku części od producenta...

    1. Dudley

      Pewnie że jest, tylko że Niemcy mają do tego produktu prawa intelektualne, i nie zawahają się ich bronić.

  14. Vanquish

    Kurde, jak te ruskie się bronią przed tym zachodem. Sprzęt z całego NATO, a po drugiej stronie ruskie - jak to często pisano, gospodarka wielkości Holandii. I daje rade.!!! Cuz, wizja. Multi kulti, zero emisyjnego, 275 plciowego, równouprawnionego, wyskrobanego, opodatkowanego za i na wszystko co się da, wyregulowane go, zwezonego w miastach do 1 pasa, z zakazami, wolnością słowa jak za komuny - można mówić tylko co jest dopuszczone ... Mnożyć te zachodnie zdobycze... Działa na nich bardzo stymulujaco. A My..!!! Walczymy, żeby im to "dowieźć" no.. I sobie tez

  15. Kong

    Po co modernizuje się Leoparda 2, skoro nie mamy do niego wystarczającej ilości części zamiennych, aby był to 2PL? Kto podpisuje takie umowy??? To musi być żart z ich strony.

  16. Rozczochrany74

    Tak to jest jak się zlikwidowało przemysł ciężki w UE.

  17. Buczacza

    A propo czołgów i ich wykorzystania. Z przed kilku dni. Film z północy frontu. Natarcie 2 armii 3 świata w tak zwanej operacji specjalnej troski. Tank z trałem za nim 4 pojazdy opancerzone. Wyjeżdżają z lasu... Pierwszy zniszczony tank. Następnie 3 kolejne pojazdy. Na koniec z lasu wyjeżdża 5 zagubił się. I taki sam skutek. Kilka min i 2 Javeliny... + 40 onuc po 2 stronie.

  18. Chyżwar

    Zaraz wpadną tutaj dziwni ludzie, którzy wbrew twierdzeniu tego niemieckiego polityka napiszą, że Niemcy to potęga, która wszystko jest w stanie dostarczyć na czas a niemieckie centrum serwisowe na Litwie z remontami Leopardów sobie nie radzi bo jest tak samo "nieudolne" jak Bumar i PiS.

    1. Był czas_3 dekady

      Słusznie prawisz. Zwróć też uwagę, że w mediach i społeczeństwie skończyła się narracja o rozdawnictwie pieniędzy Polakom przez obecny nowy rząd pomimo, że wprowadził kolejne "rozdawnictwo" czyli 1500zł tzw. Babciowego. Ile to było ujadania na 500+, 300+ dla przyszłych podatników, a być może także żołnierzy. strzegących naszego bezpieczeństwa. PiS zapoczątkował tworzenie silnej armii i bogatego państwa, jednak ta linia raczej nie będzie kontynuowana. Wstrzymane ma być CPK, regulacja Odry, rozbudowa portu kontenerowego w Szczecinie... Pieniądze które mogły zasilać armię odpływają.

  19. Olo75

    Dlatego właśnie, nie należy w żadnym wypadku uwalić kooperacji z Koreą i wracać do Leopardów.

  20. szczebelek

    Spokojnie zamówimy te kilkaset leopardów 2A8 by Niemcy dali nam więcej części do 2PL .

  21. PPPM

    To tylko pokazuje, że uzbrajanie armii w Leopardy jest bez przyszłości. Mam nadzieję, że nowe władze, nie będą nurkowały w kierunku europejskich czołgów. Albo Abramsy z kompetencjami, albo Korea.. Jeżeli Niemcy nie są w stanie dostarczyć części nam w okresie pokoju, co będzie w razie zagrożenia? Jest jeszcze jeden wniosek z tej sytuacji. skoro ukraińskie leopardy przechodzą szybkie remonty w Polsce, to znaczy przy braku części, że kanibalizujemy nasze czołgi na rzecz ich.

Reklama