Reklama
  • Wiadomości

Ukraina jak Polska: brakuje części do Leopardów

Pomimo otwarcia na Litwie centrum serwisowego dla ukraińskich czołgów Leopard 2A6 i Strv 122, przywracanie ich do służby po uszkodzeniach idzie zbyt wolno. Powodem jest brak części zamiennych. Z analogiczną sytuacją boryka się Polska, między innymi w kontekście modernizacji czołgów Leopard 2 do standardu Leopard 2PL.

Ukraińskie Leopardy 2A6 wyremontowane na Litwie.
Ukraińskie Leopardy 2A6 wyremontowane na Litwie.
Autor. Lithuanian MOD/X
Reklama

Poseł Sebastian Schäfer z partii Zielonych, członek komisji budżetowej Bundestagu, zwrócił się z listem do firm KMW i Rheinmetall w sprawie wsparcia eksploatacji czołgów Leopard 2 używanych przez Ukrainę. W cytowanym przez ZDF liście stwierdził, że naprawy czołgów Leopard 2 w centrum serwisowym na Litwie trwają „bardzo długo”, a jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest niewystarczające zaopatrzenie w części zamienne.

Reklama
Reklama

Zobacz też

Reklama

Sebastian Schäfer wizytował wraz z niemieckim ministrem obrony otwarte przez niemieckie firmy centrum serwisowe, przeznaczone między innymi dla ukraińskich Leopardów 2A6 i czołgów Strv 122 (zaawansowana modyfikacja Leoparda 2A5, opracowana pierwotnie dla Szwecji), ulokowane na Litwie. Podkreśla też, że ukraińscy mechanicy sami dokonują napraw z uwagi na długi czas dostaw wyremontowanego sprzętu, ale czasem powoduje to jeszcze większe uszkodzenia czołgów.

Zobacz też

Choć z punktu widzenia Ukrainy sytuacja, z jaką boryka się jej flota Leopardów jest bardzo niekorzystna, to w Polsce nie jest ona zaskoczeniem. Warszawa od lat boryka się bowiem z problemami z dostępnością komponentów do Leopardów, co jest jedną z (wielu) przyczyn powolnej realizacji programu Leopard 2PL, wykonywanego przez konsorcjum PGZ i Bumaru-Łabędy we współpracy z Rheinmetallem. O trudnościach z dostępnością części mówił też były szef MON Mariusz Błaszczak.

Reklama

List posła Schäfera jest jednak potwierdzeniem strony niemieckiej, że takie problemy występują także wówczas, gdy za remonty odpowiadają bezpośrednio firmy z Niemiec będące producentami Leoparda i jego komponentów.

Na Ukrainie Leopardy używane są bojowo i to bardzo intensywnie. Kijów ma zaledwie około 30 czołgów w wersjach Leopard 2A6 i Strv 122, a i tak zaopatrzenie dla nich w warunkach pełnoskalowej i długotrwałej wojny jest problemem. Dalszych kilkadziesiąt czołgów to wozy Leopard 2A4, które remontowane są w Polsce, w zakładach Bumar-Łabędy.

Reklama

Warto w tym miejscu zauważyć, że Niemcy w bardzo szerokim zakresie redukowali własną armię. Przykładowo, czołgów jest nieco ponad 300, a pod koniec Zimnej Wojny samych Leopardów 2 było około 2 tysięcy (a oprócz tego używane były Leopardy 1 i głęboko zmodernizowane M48, w obronie terytorialnej). Stosunkowo małe zamówienia, w wielu wypadkach eksportowe (dopiero w 2023 roku Niemcy zamówili 18 fabrycznie nowych Leopardów) spowodowały, że tamtejszy przemysł w znacznej mierze utracił moce produkcyjne do dostarczania dużej liczby sprzętu ciężkiego w krótkim czasie. Obecnie podejmowane są pewne środki by temu zaradzić, ale ich wdrożenie będzie wymagało pieniędzy, których nadal jest za mało pomimo lekkiego zwiększenia wydatków obronnych, a także upływu czasu.

Zobacz też

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama