Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Triumf Rafale, klęska Su-35. Eksport samolotów bojowych w roku 2021 [ANALIZA]

Pierwszy grecki Rafale
Pierwszy grecki Rafale
Autor. Dylan Agbagni (CC0)

Nie jest tajemnicą, że rok 2021 był kolejnym okresem niepokojów na świecie i zaostrzającej się sytuacji międzynarodowej. Nic więc dziwnego, że przeprowadzono wiele transakcji na samoloty wojskowe, w tym liczne bojowe odrzutowce. Za największego zwycięzcę w tym roku bezdyskusyjnie należy uznać francuską firmę Dassault z samolotem wielozadaniowym generacji 4+ Rafale. Maszyny te udało się sprzedać do czterech państw:

  • w styczniu Grecji sprzedano 18 maszyn za 2,5 mld EUR, a we wrześniu państwo to zapowiedziało, że wkrótce dokupi kolejne;
  • w maju Egipt dokupił kolejne 30 Rafale (za około 4,5 mld USD);
  • także w maju 12 maszyn sprzedano Chorwacji (za 1,2 mld USD);
  • W grudniu Zjednoczone Emiraty Arabskie złożyły zamówienie na 80 maszyn za około 15 mld USD.

W 2021 udało się więc sprzedać 140 Rafale i uzyskać silną pozycję negocjacyjną na kolejnych kilkadziesiąt. Poza sześcioma maszynami dla Grecji duże szanse ma też kontrakt w Indonezji, która chciałaby kupić „przynajmniej" 36 samolotów.

Drugie miejsce jeśli chodzi o eksport samolotów bojowych zajął F-35. Samolot ten wybrała Finlandia, która ma kupić 64 egzemplarze za 9,4 mld USD. Z kolei w Szwajcarii Lightning II zdecydowanie wygrał jeśli chodzi o ocenę merytoryczną i czeka na ostateczne podpisanie kontraktu, chodzi tu o 36 samolotów za około 6,5 mld USD. Chęć dokupienia dodatkowych 25 F-35I Adir zadeklarował także Izrael jednak nie doszło jeszcze do podpisania stosownego porozumienia. Pod znakiem zapytania stanęła za to sprzedaż 50 F-35A do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i - przynajmniej obecnie - wydaje się, że na tym rynku ubiegli Amerykanów Francuzi. Dość sensacyjne były za to listopadowe doniesienia z Hiszpanii o rozważaniu przez to państwo zakupu 50 F-35A. Informacje te należy jednak na razie traktować z rezerwą, szczególnie biorąc pod uwagę przeciwdziałanie i naciski jakie może wywierać przemysł europejski.

Czytaj też

Inne konstrukcje lotnicze nie odnosiły w ubiegłym roku już takich sukcesów. Pewien sukces odniósł przemysł rosyjski, któremu udało się sprzedać do Algierii 14 bombowców frontowych Su-34E za nie podaną do wiadomości publicznej sumę. Jednak ani to, ani zapowiedź zakupu dodatkowej eskadry 18 Su-30SM przez Kazachstan, nie wystarczy na otarcie łez biorąc pod uwagę kompletne fiasko jeżeli chodzi o sprzedaż najnowszych rosyjskich samolotów bojowych. Jak donosiły w ubiegłym roku światowe media, praktycznie zanikło zainteresowanie najnowocześniejszym i ostatnim „dzieckiem" z rodziny Su-27, czyli samolotem Su-35.

Oficjalnie z 11-12 ich egzemplarzy zrezygnowała Indonezja, która wybiera obecnie między Rafale a F-15EX, a nieoficjalnie także Egipt. Ten ostatni przeprowadził ćwiczebne walki tego samolotu z Rafale i okazało się, że radar francuskiej konstrukcji wyłączył z gry sensory pokładowe Su-35. Nie potwierdziły się też doniesienia o zakupie Su-35 przez Algierię. Co ciekawe, w grudniu pojawiły się za to doniesienia na temat możliwej sprzedaży 24 Su-35 Iranowi. Kontrakt taki miałby zostać podpisany już w styczniu tego roku a dostawy zrealizowane... do połowy tego roku. Szkolenia Irańczycy mieliby przejść na Su-35 już w lutym. To iście imponujące tempo lepsze nawet niż w przypadku Francuzów prawdopodobnie jest potwierdzeniem, że Rosjanie mają już gotowe samoloty, które miały zostać wyeksportowane w ramach wspomnianych wyżej kontraktów, które nie doszły do skutku.

Do skutku nie doszło też jak na razie dokupienie 21 używanych MiGów-29 przez Indie wraz z zestawami 12 Su-30MKI, które miały zostać zmontowane w zakładach HAL. Te ostatnie zakupy, w sprawie których Rosjanie złożyli formalną ofertę w lipcu 2021 r. mają jednak jeszcze szanse dojść do skutku.

Brakuje też realnego zainteresowania najnowocześniejszym rosyjskim samolotem bojowym czyli Su-57. Rosyjski przemysł nie przekazał też w ubiegłym roku ani jednego egzemplarza tej maszyny do rodzimych sił zbrojnych, pomimo „szumnych" zapowiedzi oddania czterech samolotów. Światełkiem w tunelu może być zaprezentowana w 2021 roku makieta nowej jednosilnikowej maszyny Su-75 Checkmate, która jest oparta o stworzona dla Su-57 rozwiązania. Jej produkcja seryjna to jednak pieśń dalekiej przyszłości. Na razie Rosjanie są wypierani z rynków przez Francuzów, a nawet Chińczyków. W grudniu pojawiła się bowiem wiadomość, że ci ostatni zdołali wyeksportować do Pakistanu 24 średnie samoloty wielozadaniowe J-10C, co jest największym od lat chińskim sukcesem jeżeli chodzi o eksport samolotów bojowych.

Czytaj też

Koniec roku przyniósł też zakup 20 maszyn Eurofighter Typhoon w ramach programu Halcon w Hiszpanii, jednak państwo to jest ich współproducentem, nie do końca jest to więc sukces eksportowy. W grudniu pojawiła się też informacja o chęci zakupu 32 F-16 przez Rumunię, jednak chodzi o używane samoloty, które wycofała z linii Norwegia.

Mimo tego umiarkowanego sukcesu F-16, na początku 2022 roku nadal pozostaje on najpopularniejszym samolotem na świecie. Zgodnie z dorocznym raportem wydawnictwa Flight Global w służbie znajduje się na świecie nadal 2248 maszyn tego typu co stanowi 15% wszystkich samolotów bojowych. Daleko za nimi jest cała rodzina wywodząca się z Su-27. Maszyn tych jest 1063 co stanowi 7%. Na trzecim miejscu są F-15 wszystkich wersji z 963 samolotami a na czwartym maszyny rodziny Hornet/Super Hornet/Growler, których pozostaje w służbie 893. Za nimi plasują się MiGi-29 z 822 maszynami i Eurofighter Typhoony, których jest 512. Kolejne miejsce w pierwszej dziesiątce zajmują: Su-25 (474), F-35 (445), J-7 (chiński klon MiGa-21, 445) i T-5 Tiger II (412). Jednocześnie trzeba zauważyć, że F-35 powstał już w łącznie około 750 egzemplarzach, ale część z nich nie została jeszcze wcielona do służby ponieważ ich formacje nie osiągnęły jeszcze gotowości operacyjnej. Gdyby nie to F-35 byłby dzisiaj na szóstym miejscu -- za MiG-29 i Typhoonem.

Czytaj też

Zgodne z dorocznym raportem wydawnictwa Flight Global na czele znajdują się nadal Stany Zjednoczone z 2740 maszynami, co oznacza, że liczba służących tam samolotów wzrosła o 23 egzemplarze. Na drugim miejscu znalazły się Chiny z 1571 maszynami (bez zmian w stosunku do 2021 roku) i Rosja z 1511 samolotami co oznacza roczny spadek o 20 maszyn w stosunku do roku poprzedniego. Wzrósł za to stan posiadania jeżeli chodzi o samoloty bojowe Indii -- z 672 do 694, brak jest zaś informacji o zmianach w Korei Północnej (572 samoloty) i Pakistanie  (447), Egipcie (338) i Tajwanie). Z kolei liczebność bojowego lotnictwa saudyjskiego spadła z 364 do 360 maszyn.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (29)

  1. Tani35

    Z Twittera wiadomosc OAK informuje o pierwszym locie pierwszego nowego Tu-160M. Oderwal sie od ziemii 12 stycznia i odbyl lot trwajacy 0,5h na wys 600 m. Lotnisko w Kazaniu. W tym podkladowym zoltym malowaniu wyglada zawaliscie.

    1. Wania

      Człowieku... Wiesz ile już ten samolot ma dziesięcioleci? Uruchomienie na nowo produkcji tego samolotu świadczy o klęsce pak DA. Rosja nie ma już możliwości zaprojektować i zbudować samolotu V generacji.

  2. Sharuga

    Klęska rosyjskiego eksportu nie wynika tak naprawdę z przyczyn technicznych, tylko nierównych zasad gry - przecież Stany zagroziły sankcjami każdemu, kto kupi rosyjskie uzbrojenie.

    1. Esteban

      Wiesz dobrze, że Iran ma w serdecznym poważaniu amerykańskie sankcje. Po co szukasz jakichś zagmatwanych tłumaczeń, nie prościej stwierdzić, że po prostu świat zaczął stawiać na jakość?

  3. Tani35

    Janapisze tak caly artykuł to ustawka pod Rafale. Bo w sumie nic innego nie mozna kupic. Su-30sm dla Bialorusi 4 szt i 18 dla Kazachstanu nie pojawily sie jak i 6 szt dla Mjammy. Su-35 to polityka i nie ma przegranego Egipt zaplacil za 30 sztuk wiec producent zarobil F-16 ida jak swieze buleczki i Norwegowie pozbywaja sie swoich ale znowu cisza bo to nie eksport? LM organizuje produkcje nowych F-16 i zamowienia ma. Chorwacja kupila starocie po recyclingu od Francuzow jest eksport a Rumunii F-16 od Norwegii nie? Jedynym przegranym na rynku jest tylko Tajfun bo prawie nikt tego nie chce a tym prawie jest Kuwejt. F-35 jest zamowiony na 10 lat do przodu to tez przegral z Rafale? Jozef Stalin powiedzial,,nie wazne jak kto glosuje,wazne kto liczy glosy. Taki to sukces nielota zwanego Rafale.

    1. Tani35

      Dopiszę wg mnie gł przegrany to Grippen. O nim już się nawet nie pisze. No i Mig29m2 powinien być bo w 2021 Egipt dostał końcówkę zamówienia. No i rynek używek gdzie włada Rafale razem z...Mig29. Czyli para mieszana..

  4. easyrider

    Rosja ma szanse sprzedawać swoje zacofane technologicznie produkty tylko mało wymagającym klientom. Resztę kasy z eksportu muszą zdobywać sprzedażą surowców. Nie widać tam dobrych rozwiązań. Albo iść na konfrontację z Zachodem i zostawać coraz bardziej w tyle albo iść na współpracę i dać się "sprywatyzować" czyli wydoić z majątku.

  5. Zniesmaczony

    Ciąg dalszy....W maju 2020 roku w bazie Englin rozbił się także amerykański F-35A, gdzie także podczas lądowania awarii uległo kilka systemów jednocześnie, w tym kontroli lotu, hełm pilota (Helmet - Mounted Display) i pokładowa instalacja tlenowa. W 2020 roku w bazie Hill zaraz po wylądowaniu złożyło sie przednie podwozie w F-35. Mam teraz pytanie do @Valdorka ex Davienka. @Valdorku ex Davienku, po tym jak rozbił się „pierwszy seryjny” Su-57, nabijałeś się, że ruscy nie potrafia zrobić Fly – By – Wire. To teraz odpowiedz @Valdorku ex Davienku, czy Amerykanie nie potrafią zrobić systemów awionicznych w F-35 i podwozia, które to systemy zawiodły już któryś raz z kolei? Czy zwyczajnie systemy te uległy awarii?

    1. Valdore

      A ty dalej rozsiewasz te bajki ze Sputnika;) ale sam chciałeś. W tym F-35 nawalił jedynie jeden system, pozostałę błedy były wynikiem wskazać czujników które jako jedyne uległy awarii. I jakos żaden z tych F-35 nie dość ze nei był pierwszym seryjnym, to wylatał znacznie więcej godzin niż wasz rosyjski nielot Su-57, który, no popatrz rozmarował się po 8-miu godzinach kompletnie. A drugi Su-57 po tym jak ledwo wyladował od roku rdzewieje w hangarze. A F-35 lata juz ponad 750 sztuk, Su-57 lata całe ZERO.

    2. Zniesmaczony

      @Valdorku ex Davienku, to nie są bajki ze sputnika, tylko z prestiżowego zachodniego AIr Force Magazine. A co do tego F-35, to "NEI" był pierwszym seryjnym? Na prawdę? I nie odpowiedziałeś na pytanie @Valdorciu ex Davienciu, czy systemy w F-35 są niedopracowane? @Valdorku ex Davienciu, jak się rozbija pierwszy seryjny samolot to nie ma takiej tragedii, ale gdy rozbijają się maszyny, jak ta koreańska, które wyprodukowane są w setkach egzemplarzy i trzeba uziemić całą flotę, to już inna bajka. I doucz @Valdorciu ex Davienciu, Polska nie ma na swoim wyposażeniu SU-57. I nie lata 750 F-35, bo wszystkie koreańskie zostały uziemione.

    3. Valdore

      @Zniesmaczony, Air FOrce Magazine pisał o JEDNEJ awarii dotyczacej wskazań prędkości co automatycznei przełozyło saie na błędne wskazania choćby na HUD wiecx znowu kłamiesz. Po drugie nie ma kłopotów z instalacją tlenową, tylko piloci przesiadający sie na F-35 nei są przyzwyczajeni do nieco odmiennego sposobu jej pracy niż w starszych maszynach. Po trzecie systemy F-35 sa dopracowane, wypadek Koreańskeigo F-35 nie uziemił całej floty, ale jedynie maszyny koreańskie do czasu wyjaśnienia tej awarii. Po czwarte nie ejsteś Polakiem ale Rosjaninem wieć już skończ i wstydu sobie oszczędź:)

  6. Ech

    Su35 -to czesciowo embargo USa (inne kraje sie boja) wic zestawienie nie jest obiketwne. Wymuszne. Natmiast mnie ciekawi co wybierze Turcja. Jesli z Usa nie moga kupic F35, Francja po stronie Grecji - bralbym Eurofitera.

    1. Qba

      Turcja ma swoje TF-X

    2. Valdore

      Qba, Turcja z TF-X ma potezne problemy głównei z brakiem silników do tej maszyny, Ukraina takich nie ma. A z Europy i USA nic nei kupia bo są praktycznei na czarnej liscie.

  7. KD

    Nie ma znaczenia czy doszło do tej ćwiczebnej walki Rafale z Su-35 czy nie.. W prawdziwej walce suchar nie ma ŻADNYCH szans z francuskim myśliwcem. Gdyż Rafale jest od Su-35 nowszy, ma lepszy RCS, lepszy radar, lepsze systemy walki elektronicznej, lepsze uzbrojenie.

    1. Zniesmaczony

      @KD, Rafale to najlepszy samolot bojowy na świecie. Chodzi mi o czwarta generacje oczywiście.

    2. Bryxx

      Owszem ma znaczenie, po prostu chodzi o wiarygodność. Podobno branżowy portal pisze o czymś po raz kolejny autor tego portalu nie potrafi niczym uwiarygodnić tego czegoś. Ma to znaczenie , owszem i to ogromne. Nie ma znaczenia że sam uważam że Rafale taki pojedynek na pewno by wygrał bo jest obecnie najlepszy na świecie. Ale ma znaczenie że nie tylko komentujący ale i autorzy artykułów podobno poważnego i branżowego portalu nie potrafią przedstawić dowodu na coś o czym piszą. Ma znaczenie i to ogromne czy pojedynek, na podstawie którego oceniane są konkretne maszyny się odbył czy też nie.

  8. polski chrzan

    I znów te propagandowe bajki, jak to Rafalala wyłączyła Su-35 :) Propaganda dzikiego zachodu sięga już dna :)

    1. Zenio

      Z 'rynku' wyłączyła SU-35 prawie kompletnie ;-) Więc dna to sięga Sprzedaż SU-35 ;-)

    2. Tani35

      Nie bylbym pewny. Gdzie kupi samoloty Iran? Mjama? I takich panstw by jeszcze znalazl kilka. Z Su-35 jest jeden problem musi ich byc min 10 szt. I sa drogie . Sa drozsze jak ....F-35

    3. Valdore

      Tani, Iran i Mjanma bez problemu kupią w Chinach, do tego lepsze maszyny od Su-35. i taniej

  9. DIM

    A propos Rafale i Emiratów. na ewentualnie zwalniane w ten sposób ze służby samoloty Mirage 2000-9 szykuje się już Grecja. Greckie strony informują o wysłaniu do Emiratów ekspertów, oceniających stan techniczny tamtych maszyn dość wysoko i z niewielkim nalotem. Hellenic Armed Forces tradycyjnie już pozyskują od Emiratów to i owo. Poprzednio były to (nawet gratis !) części do okrętów i śmigłowców, z tam niepotrzebnych już, bogatych zapasów, do starszych modeli. Mirage 2000-9 uważa się tu za posiadające sporą przewagę, nad tureckimi F-16 bl. 52+, wciąż niezmodernizowanymi.

    1. Valdore

      DiM, akurat Mirage 2000-9 czyli eksportowa wersja Mirage 2000-5 Mk2 jest maszyna gorsza od f-16C bl 52+ , ledwo jest porównywalna w walkach pow-pow a znacznie słabsza w atakach na cele naziemne.

    2. Bryxx

      No, o tej gorszości Miragy od F-16 to wszyscy mogli się naocznie przekonać oglądając całkiem niedawno zdjęcia tychże F-16 zrobione przez pilotów greckich Miragy. A organoleptycznie przekonał się pewien Izraelsk pilot, pułkownik zresztą( a więc podobno najlepsiejszy pilot świata) pilotując tureckiego F-16 szkoda ze nie przeżył tego drugi członek załogi tego F-16.

    3. Valdore

      Bryxxiu juz nie histeryzuj bo robisz z siebie większego .... niz juz jesteś:)

  10. ito

    Rafale to bardzo dobry samolot, ale odbijał od reszty w górę ceną. Reszta zdrożała więc to się zmieniło. Do tego Amerykanie zachowują się w polityce jak słoń w składzie porcelany więc coraz więcej państw unika zakupów ich towarów, Natomiast Rosja chyba się wyprztykała z technologicznej przewagi nad "tygrysami", a wojna sankcyjna prowadzona przeciw niej przez zachód uniemożliwia substytucję co bardziej skomplikowanych rozwiązań. Podniosą się we współpracy z Chinami, albo nie. W końcu realnie są krajem zaledwie dwukrotnie większym niż Francja, który w ostatnim ćwierćwieczu zaliczył totalną zapaść.

    1. DIM

      @ito. Raczej proszę sprawdzić, że rosyjski, sumaryczny PKB niższy jest od francuskiego. Francja ma też najwyższą w Unii wydajność pracy. Wobec czego nie bardzo rozumiem stwierdzenia "realnie są krajem dwukrotnie większym niż Francja" - w czym realnie ?

    2. ito

      Ludnościowo. Napisałem- ciągle się dźwigają po transformacji i Jelcynie. A świat nie czeka.

  11. Zniesmaczony

    Jakoś dziwnie cisza o tym, że po ostatnim lądowaniu na "brzuchu" koreańskiego F-35, cała flota tego tego maszyn będących na wyposażeniu tego państwa została uziemiona. Jak można poczytać w zachodniej prasie (tytułów nie podam, bo komentarza mogą nie puścić, ale wystarczy wpisać w wyszukiwarce "Korean F-35 crush") przyczyna lądowania na brzuchu była awaria prawie wszystkich systemów awionicznych poza systemami kontroli lotu i silnika. Według zeznań pilota, w trakcie lotu usłyszał on serię huków, co zmusiło go do kontroli systemów samolotu. Z prasy tej dowiedzieć się tez można, że w ostanich czasach także w Japonii miało miejsce co najmniej siedem awaryjnych lądowań F-35. CDN niżej...

  12. weres

    czy ktoś znalazł info jak stare są francuskie rafale, które francuzi sprzedadzągrekom i chorwatom

    1. DIM

      Greckie Rafale dostarczane są po modernizacji do aktualnej wersji produkcyjnej i po "zerowaniu" przebiegu. Na razie przyleciało ich 6, w roku bieżącym przylecieć może 18, a docelowo Grecy zamierzają eksploatować 40 sztuk.

    2. Valdore

      Najnowsza obecnie wersja czyli Rafale F3R, bo innych Francja zwyczajnie nie posiada, a wersja F4 jeszcze nie weszła.

    3. weres

      dzięki za odpowiedź na czym polega takie ,,zerowanie'' przebiegu

  13. Buczacza

    No cóż blok wschodni się rozpadł. Wszystkie te państwa przechodzą na sprzęt zachodni. Państwa Arabskie podobnie. Do tego dochodzi konkurencja chińska. I powoli okazuje się, że król jest nagi. Do tego nie wiele ma do zaoferowania.. pgadzie mój osobisty i przenośny jak sądzicie...

    1. Zniesmaczony

      Dobrze @Buczu, że ty masz do zaoferowania swoje silniki odrzutowe i samochchody eksportowane z Polski do Rosji.

  14. Paweł69

    Pol roku temu propaganda RISYJSKA ogłosiła wszem i wobec ze dostarczy 4 szt Su 57 do końca roku Zapomnieli tylko napisać KTOREGO ROKU ;)) Rosjanie są śmieszni ze swoimi szumnymi zapowiedziami które życie zawsze weryfikuje , śmieszniejszy jest tylko ten prototyp szachmata z dykty który oczywiście polecii jak Buran ;))) A teraz zapraszam wychodzi wszystkich propagandystów z Petersburga do napinek ;)

    1. HeHe

      Doprawdy? Bezzałogowy Buran poleciał i wylądował. Był to jego jedyny lot kosmiczny przed rozpadem ZSRR.

    2. Valdore

      Paweł, Buran w końcu choc raz poleciał, co prawda bez załogi, bo by tego lotu nie przeżyła i niedokończony, ale poleciał. Su-75 to na razie makieta i nie poleci za szybkko.

    3. Rus (dałn)ol

      Właśnie. A poczytaj ile lotów wykonały wahadłowce z USA i ile w tym załogowych. Sam zdasz sobie więc sprawę że Rosja przy USA to podróba państwa. Hshaha

  15. Gulden

    Jakby nie patrzeć.Z samolotami jakoś im idzie,jak wynika z treści artykułu.Niestety,jeśli chodzi o okręty,to już nie bardzo.Z Mistralami zostali jak Zabłocki na mydle.I to samo z OP,oferowanymi australijczykom-zostali zdilejtowani wręcz modelowowo,a nawet kuksańcami.Nie ta liga widocznie.Bo z brazilijczykami dość dobrze w tym zakresie współpracują,kosztem przekazania im części technologii,bo tyle od nich brazylijczycy zdołali wydusić..Itd,itp.Tak czy siak,mają całkiem dobry przemysł zbrojeniowy,zaawansowany technicznie i starają się na tym zarabiać.ech,gdyby tak Polska miała z 30% potencjału w tym zakresie,co francuzi....byłoby pięknie,

    1. Wania

      Mistrale są w Egipcie i dobrze się mają... Rosja gdyby mogła to bez pytania na nowo by je zamówiła. Indie nadal współpracują z Francją, czego efektem zapewne będzie zamówienie morskich wersji rafalkow.

    2. ggnago

      Starczyłoby te 30% potencjału zdolności handlowych, a eksport polskiej broni zakasowałby sukcesy i komuny i sanacyjne SEPEWE

    3. Valdore

      Gulden, a to ciekawe bo na Mistralach zarobili sprzedając je Egiptowi, z francuskich OP zrezygnowała Australia bo przechodza na okrety atomowe, w Indiach, Brazyli itp jakos nie ma problemów z francuskimi okretami, ba modernizuja tez niemieckie 209-ki w Ameryce Płd. Ich wyrób czyli FREMM tyle ze w wersji włoskiej trafił do USA jako podstawa olbrzymiej serii fregat, Brazylia ma zamiar przy pomocy Francji budować swoje SSN-y.

  16. Afrik

    Może mi ktoś powiedzieć czym różni się S35 od Su30SM? Apropo's rywalizacji Rosja USA. Rządowe (polskie) media o tym nie napiszą, bo u nas nie ma wolności słowa, lecz pod Chabarowskiem nad rzeką Bikin Rosjanie wspólnie z Amerykanami od zera budują kopalnie złota. Embargo jest takie że rosyjskie Koleje budują pociągi na podzespołach Siemensa i Alstonu. W czerwcu widziałem je na własne oczy gdy pociągami jeździłem tam od Kaukazu po morze Kaspijskie. Taka średniej długości przejażdżka to 36 godzin w ekspresie.

    1. Tani35

      Su-35 to moderka Su-27 Su-30 sm to moderka Su-27 UB Pierwszy jest jednomiejscowy drugi dwumiejscowy Pierwszy ma silniejsze silniki AL-41 drugi starsza wersje 31. Obydwa sa samolotami wielozadaniowymi

    2. Rus (dałn)ol

      Skąd ty się gościu urwałeś? Embargo jest na pewne technologie. Głównie wojskowe.. nie kompromituj się więc takimi tekstami .

    3. Afrik

      Dzięki

  17. Tani35

    Jeju żeby nie młócić słomy. Francuski magazyn Air&Cosmos zajął się sprawą tych egipskich Su-35. Autor Francuz jest pracownikiem Agencji zajmujacej się tzw białym wywiadem. Sprawa jest jasna w Egipcie tych samolotów nie ma. O zadnej walce z Rafale nie pisze. Ilustrowal ten artykuł fotkami satelitarnymi zakładów w Komsomolsku gdzie stoi 15 egz plus znanymi z sieci fotkami z Żukowskiego. Ja jestem zadowolony bo wszystkie moje informacje potwierdził. Jak i tą że samoloty eksportowe mają oznaczenie Su-35. Nie ma zadnej innej litery np E. To jest Su-35. Na rynek rosyjski to 35s. Nie zgłaszał zadnych problemów technicznych tylko sankcje. Jest artykuł, ponieważ ja nie znam francuskiego bazuje na tlumaczeniu na rosyjski. Za ktore blogerowi rosyjskiemu dziękuję.

    1. yaro

      Też to piszę ale jak widzisz nawet reporter piszę te dyrdymały o walce z Rafaele a reszta towarzystwa się podnieca i wymyśla dodatkowe teorie w tym temacie.

    2. Greg

      No ale jak cię kręci łada... to powodzenia :)

  18. Tani35

    Nie, to jest wojna technologiczna i tak jak Rosja Chiny sa oblozone tymi samymi sankcjami. Panstwa Osi Moskwa i Pekin zmuszone sa przejsc na samowystarczalnosc co logicznie cofa je w rozwoju.Bo pewnej produkcji nie mieli bo taniej bylo kupic gotowe jak produkowac u siebie. Wiec lacza sily gdzie sie da blokujac a nawet zamykajac przed Aliantami swoj rynek. Szczegolnie w dziedzinie lotnictwa komercyjnego. Ma to oczywiscie skutki handlowe czyli sukcesy eksportowe lub raczej ich brak. Ale w tych krajach przemysl lotniczy nie jest komercyjny tylko panstwowy. Cel dla tych krajow to wyeliminowanie zachodniej konkurencji ze swojego rynku. Kraje te zrobily to wiec bedzie tylko lepiej ale dla nich nie dla nas. Ja napisze inaczej....mielismy taka kolonie gospodarcza brali wszystko i nie grymasili. Wychodowalismy sobie konkurenta,na razie slabego ale..... . Trzeba bylo? Sankcje sa zawsze korzystne bo jesli nie mozna kupic to MUSI sie wyprodukowac. I na to forsa musi byc. I jest....

  19. Prezes Polski

    Zachód jak zwykle ucieka Rosji. Do tej pory mieli sowieci dwa rozwiązania - ukraść albo kupić. Kupić nie mogą więc ruski wywiad będzie miał mnóstwo roboty.

    1. HeHe

      Zachód jak zwykle ucieka Rosji a zdolności bojowe rosyjskich sił zbrojnych w 2021 roku są przez najbardziej prestiżowy militarny think-tank Global Firepower jak zwykle sklasyfikowane na drugim miejscu w świecie. Bez żadnej zmiany w porównaniu do rankingów przeprowadzonych przez ten think-tank w poprzednich latach.

    2. Wania

      Rosja montowała zachodnie komponenty na swoich eksportowanych samolotach, więc teoretycznie mogła je skopiować. Jak widać technologicznie zachód też już Rosji uciekł jakby bardziej. W czasach ZSRR byli jeszcze w stanie skopiować ukradzione zachodnie technologie.

    3. Rus (dałn)ol

      Do rosyjskiego kolegi hehe. Bo na zachodzie nikt nie zgodzi się latać suku za stodołę byle mieć 2 armię świata . Tu jest wasz problem.

  20. Tani35

    A dopisze sprzedaz Su-34E do Algierii do stary feik juz dawno sprostowany przez Rosjan. Tego feika wyprodukowali francuzi.

  21. Tani35

    Su-35 to polityka. Su awansowały z trzeciego na drugie. Wykaz nie obejmuje sprzetu używanego. Jak i Jaka130 ktory jest samolotem bojowym i cieszy się wzięciem. Zresztą samolot ten wygrał w Wietnamie ze sprzetem zachodnim. Sankcje sankcje i sankcje to tło handlu samolotami. Jest jeden wygrany F-35. Reszta to sprzęt stokowy ma zbyt tylko dla tego że nie ma kolejki lub kraj nie może kupić F-35. No i RiP Tajfun czyli porażka przemysłu europejskiego. Wszystkie 30 sztuk zamówienia egipskiego jest w Rosji czyli od tzw ręki Iran może je kupić. Kary umowne i tak zapłaci Izrael czyli USA. Czyli sfinansuje ukochany Iran. Lub damoloty przejmie Rosja.

  22. Olender

    Cóż... Rosji zwyczajnie nie stać na nowe samoloty a te co oferuje to dobra technologia tyle że oparta na bardzo starych rozwiązaniach i już nie najlepsza. Tak jak ktoś już kiedyś powiedziała to prowadzenia wojny potrzebne są trzy rzeczy... Pieniądze, pieniądze i pieniądze, a tych w Rosji nie ma.

  23. DA(łn)VIEN

    80 maszyn za 15 mld $ czyli tyle co za pakiet defiladowy Wisły ,F35 i 250 Abramsow. Z tych 15 mld tylko 32 F35 będą coś warte

  24. Sidematic

    Ufff, jak to dobrze że Polska zlikwidowała swój przemysł lotniczy. Jeszcze by się okazało że trzeba coś produkować.

  25. yaro

    "Ten ostatni przeprowadził ćwiczebne walki tego samolotu z Rafale i okazało się, że radar francuskiej konstrukcji wyłączył z gry sensory pokładowe Su-35" - i tu właśnie autor mija się całkowicie z prawdą. Otóż żaden Su35 do Egiptu jeszcze nie dotarł, wszystkie są w Rosji nieodebrane przez Egipt. Rozbiło się o elektronikę która nie jest rosyjska, do radarów brakuje modułów skanowania które nie zostały dostarczone że względu na embargo i Sukhoj nie dał rady z zamiennikiem, także żadnej walki nie było bo samoloty te nie mają sprawnych radarów.

    1. Rus (dałn)ol

      Dziwne Tass pisał że Rosja dostarczy pierwsze su 35 dla Egiptu w 2020 roku. Kto kłamie? Choć tu i tu ruski to może oboje...

    2. yaro

      @Rus tu masz informację sprawdzoną "Ich efektem jest m.in. brak możliwości wyposażenia rosyjskich samolotów Su-35 w importowane do tej pory podzespoły. Dotyczy to anten fazowanych dla stacji radiolokacyjnych i elementów awioniki, które były pozyskiwane od państw europejskich i od Izraela. Nie udało się znaleźć dla nich zamienników. Rosjanie poprosili potencjalnych klientów o wydłużenie czasu oczekiwania na rozwiązanie zaistniałych problemów. Mimo rosyjskich prób Indonezja zrezygnowała z zakupu Su-35. Poinformował o tym dowódca indonezyjskich wojsk lotniczych marszałek Fadjar Prasetyo. Wstrzymana została także realizacja zamówienia na 30 samolotów Su-35 dla Egiptu. Oznacza to, że kilkanaście wyprodukowanych do tej pory samolotów nie zostanie skompletowanych i dostarczonych do odbiorcy do czasu rozwiązania problemu."

    3. HeHe

      Jeżeli "tu i tu ruski" to OBAJ. W jęz. polskim OBOJE oznacza dwie osoby różnej płci. Proponuję więcej czytania rozmówek ukraińsko-polskich.