- Wiadomości
Szwecja dostarczy następcę NATO-wskich AWACS-ów?
Saab odpowiedział na zapytanie o informacje (RFI) Agencji Wsparcia i Zamówień NATO (Support and Procurement Agency) dotyczące zdolności tej firmy do dostarczenia rozwiązań z zakresu prowadzenia nadzoru i kontroli. Odpowiedź Saaba oparta jest na systemie GlobalEye, czyli nowym samolocie wczesnego ostrzegania i dozoru.

Autor. Maciej Szopa
GlobalEye to wielodomenowe rozwiązanie wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej (Airborne Early Warning & Control (AEW&C). Dysponuje szeregiem aktywnych i pasywnych czujników, które zapewniają dalekie wykrywanie i identyfikację obiektów w powietrzu, na morzu i nad lądem. Rozwiązanie to powstało na zamówienie Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które zamówiły trzy takie maszyny. Weszły one już do służby, a następnie ZEA domówiły kolejne dwie, które mają zostać wdrożone do roku 2025. System powstał więc z myślą o rynku eksportowym, jednak w obliczu wojny w Ukrainie w czerwcu 2022 roku dwie takie maszyny (z opcją na kolejne dwie) zamówił także kraj producenta, czyli Szwecja.
GlobalEye, przedstawiony jako rozwiązanie o dobrym stosunku koszt-efekt - powstał w oparciu o popularnego bizjeta Bombardier 6000, a którego grzbiecie posadowiony jest radar wczesnego ostrzegania Saaba Erieye ER. Jak podaje Saab radiolokator ten ma zasięg do 550 km przy założeniu, że samolot znajduje się na wysokości między 10 a 11 km.
Zobacz też
Poprzez dostarczanie informacji w czasie rzeczywistym do jednostek w siłach powietrznych, armii i marynarki wojennej, GlobalEye umożliwia zwiększenie świadomości sytuacyjnej otaczających obszarów i wczesne wykrywanie zagrożeń. Może być również wykorzystywany do zadań niewojskowych, takich jak prowadzenie i koordynacja misji ratunkowych podczas klęsk żywiołowych lub większych wypadków na morzu lub lądzie.
"Saab jest sprawdzoną i zaufaną częścią obronnej bazy przemysłowej NATO i jesteśmy obecni w ponad dwóch trzecich krajów członkowskich. Nasze rozwiązania, w tym GlobalEye, są od początku opracowywane tak, aby były zgodne z wymaganiami NATO. Jestem przekonany, że możemy wnieść ważne zdolności, które wzmocnią NATO i przyniosą korzyści krajom członkowskim", powiedział Carl-Johan Bergholm, szef Saab's business area Surveillance.
Zobacz też
Zapytanie o informację zostało wysłane w ramach programu Alliance Future Surveillance and Control (AFSC). Ma on doprowadzić do wprowadzenia zdolności zastępującej obecne samoloty AWACS, używane od przełomu lat 70. i 80. XX wieku. Maszyny te są wciąż modernizowane, ale są oparte na konstrukcji Boeinga 707, więc muszą zostać zastąpione do 2035 roku.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS