Reklama

Technologie

Kolejne dwa GlobalEye dla ZEA

Fot. Saab
Fot. Saab

Firma Saab poinformowała o otrzymaniu od Zjednoczonych Emiratów Arabskich zamówienia na kolejne dwa samoloty wczesnego ostrzegania GlobalEye. Wartość kontraktu wynosi 1,018 mld dolarów a dostawy mają zostać zrealizowane do roku 2025. Będą to kolejne samoloty pozyskane w ramach aneksu do umowy z 2015 roku. Łącznie ZEA będzie posiadać 5 samolotów Saab GlobalEye.

Jesteśmy dumni, że Zjednoczone Emiraty Arabskie nadal okazują duże zaufanie Saabowi i naszym rozwiązaniom. Udowadnia to, że Saab pozostaje w czołówce, jeśli chodzi o zaawansowane technologie. Program GlobalEye działa zgodnie z planem, a my cieszymy się efektywną współpracę z klientem.

Micael Johansson, prezes i CEO Saab

Umowa została zawarta 30 grudnia 2020 roku, ale ujawniona przez Saab 4 stycznia 2021 roku. Okres realizacji kontraktu określono na lata 2020-2025 a miejscem realizacji prac są Gothenburg, Linköping, Arboga, Järfälla oraz Luleå w Szwecji oraz  zakłady Saab w miejscowości Centurion w RPA. Kontrakt stanowi kolejny aneks do umowy z 2015 roku, na mocy której ZEA nabyły za 1,27 mld USD dwa samoloty GlobalEye. W listopadzie 2017 r. kontrakt rozszerzono o kolejny egzemplarz, którego cena wyniosła 238 mln USD. Samoloty zamówione w grudniu 2020 zwiększają łączną liczbę maszyn Saab GlobalEye dla ZEA do pięciu. Zapowiedź tej transakcji pojawiła się po raz pierwszy podczas Dubai Airshow 2019.

GlobalEye to samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia opracowany na złożone w listopadzie 2015 r. zamówienie Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Maszyna wykorzystuje płatowiec i część systemów biznesowego samolotu odrzutowego Bombardier Global 6000. GlobalEye może przebywać do 11 godzin w powietrzu, jest wyposażony w radar AESA Erieye ER pracujący w paśmie X, zdolny do śledzenia naziemnych celów ruchomych, statków powietrznych, rakietowych pocisków manewrujących. Radar zdolny jest do działania w warunkach aktywnego przeciwdziałania radioelektronicznego i wykrywania celów o obniżonej sygnaturze radarowej.

Dodatkowo samoloty GlobalEye posiadają na wyposażeniu głowicy optoelektroniczną FLIR Systems Star Safire 380HD oraz stację GMTI. Jest ona przeznaczoną do zadań ESM/ELINT, czyli wykrywania, identyfikacji i śledzenia celów naziemnych, głowice optoelektroniczne, systemy IFF, samoobrony, automatycznej identyfikacji AIS, wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.

System jest skalowalny i może być dostosowany do potrzeb użytkownika. W najbardziej rozbudowanym wariancie składa się z radaru Erieye ER, pracującego w paśmie X, radaru obserwacji powierzchni Selex ES Seaspray 7500E dysponującego trybem SAR, głowicy elektrooptycznej FLIR Systems Star Safire 380HD oraz systemu śledzenia i wykrywania źródeł promieniowania radiowego ESM/ELINT jak również systemu samoobrony wykrywający również promień lasera.

Reklama
Reklama

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama