W zakładach Saab w Linkoping odbył się rollout pierwszego wyprodukowanego egzemplarza samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab GlobalEye. Maszyna została zaprezentowana w barwach Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które zakupiły 3 samoloty tego typu.
Saab GlobalEye oparty jest na płatowcu Bombardier Global 6000. Jest to maszyna pod względem osiągów zbliżona do samolotów Gulfstream G550, które w minionym roku pozyskały Polskie Siły Powietrzne do transportu najważniejszych osób w państwie. Bombardier Global 6000 jest nieco bardziej przestronny i pojemny, choć napędzany takimi samymi silnikami Rolls-Royce BR710. Dzięki temu GlobalEye moperować z prędkością przekraczającą 900 km/h i zapewnia możliwość prowadzenia misji przez ponad 11 godzin bez tankowania.
Maszyna wyposażona jest w radar Erieye ER (Extended Range) z charakterystyczną, „belkową” anteną umieszczoną nad kadłubem samolotu–nosiciela. Jest to system oparty na azotku galu w standardzie AESA produkowany i opracowany całkowicie przez koncern Saab. Jak zapewnia producent, zasięg i skuteczność wykrywania obiektów przez Erieye znacznie przekracza możliwości innych obecnie stosowanych systemów tego typu. Dotyczy to również celów o obniżonej sygnaturze radarowej. Erieye ER ma zapewniać 70 proc. wyższe osiągi w zakresie zasięgu wykrywania względem wcześniejszych generacji tego radaru.
System jest skalowalny i może być dostosowany do potrzeb użytkownika. W najbardziej rozbudowanym wariancie składa się z radaru Erieye ER, pracującego w paśmie X, radaru obserwacji powierzchni Selex ES Seaspray 7500E dysponującego trybem SAR, głowicy elektrooptycznej FLIR Systems Star Safire 380HD oraz systemu śledzenia i wykrywania źródeł promieniowania radiowego ESM/ELINT jak również systemu samoobrony wykrywający również promień lasera.
Całość ma umożliwiać wykrywanie szerokiej gamy celów powietrznych, wodnych i naziemnych z opcją SAR oraz GMTI (Ground Moving Target Indication), a więc umożliwia wykrywanie i śledzenie celów w czasie. Jest to przydatne nie tylko podczas konfliktu zbrojnego. W przypadku np. śledzenia operacji przemytniczych umożliwia to wykrycie samolotu który zrzuca kontrabandę do morza, łodzi która ją podejmuje oraz pojazdu na który została przeładowana. Samolot jest również przydatny w operacjach antypirackich czy poszukiwawczo-ratowniczych, zarówno do poszukiwania rozbitków jak i zarządzania i kierowania akcją.
Przestrzeń użytkowa w samolocie GlobalEye podzielona jest na kilka sekcji. Tylną cześć samolotu zajmuje pomieszczenie dla systemów elektronicznych. Przemieszczając się w stronę kabiny pilotów znajdziemy przedział operacyjny z 5 stanowiskami operatorów i sześcioosobową salę konferencyjno-wypoczynkową oraz przedział z kuchnią i toaletą.
Zaprezentowana w Linkoping maszyna nosi barwy sił powietrznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jest to jeden z trzech samolotów zamówionych przez ten kraj. Niestety, ze względu na to iż maszyna należy do klienta nie było możliwości wejścia na pokład i zapoznania się na żywo z układem kabiny operatorów. Maszyna jest gotowa do testów naziemnych i lotów próbnych w obecnej konfiguracji, którą określono jako ostateczną. Maszyna musi zostać przetestowana w zakresie działania systemu, ale również wpływu zmian w konstrukcji na charakterystyki lotu, boczny wiatr, oblodzenie czy stabilność podczas lotu z różnymi prędkościami.
niki
Kownacki coś niedawno mówił że brakuje nam tego rodzaju samolotów. To dlaczego nie kupił ich tylko cywilne wersje? Przyjdzie wojna to 7 dni i naszej armii nie ma.
Richi Fagelon
Jeżeli chodzi o lotnictwo to tylko 5 do 7 godzin wystarczy, a nie dni. Skoro już przy tym temacie, to rządzący muszą mieć czym ewakuować się z kraju na czas W. Macierewicz już przetestował ten samolot i wybranych pilotów a nawet trasy a miłościwie nam panującego prezydenta Andrzeja Dudę nawet nie dopuścił do tego luksusu - a niech tam sobie jeździ tą swoją limuzyną. Ciekaw jestem, co zrobi Błaszczak w tym temacie ? Pewnie zmieni wybrańców - bo przecież nie samoloty.
Julek
u nas bardziej potrzebne taksówki niż takie zabawki
ito
Wypadałoby pilnie kupić dla naszych, tyle że na bazie Gulftreama. Zasięg NDR wzrósłby do rozsądnych rozmiarów. Orka z rakietami manewrującymi zaczęłaby mieć sens. JSOWy też. I F16 miałyby szansę wystartować zanim im zbombardują pasy.
tichy
Mocowanie anteny jak na samolotach okresu I wojny światowej.
Gts
Zbyt estetycznie to nie wyglada, ale wyglad wazny w tym przypadku jest sprawa trzeciorzedna. Mozna to bylo ladniej wkomponowac.
Davien
WoW to w pierwszej światowej były radary na samolotach??
Jarek
Do czego służyły anteny na samolotach z okresu I Wojny Światowej :)
LOBO
A kiedy polskie AWACSy ?? Czasu na zbrojenia coraz mniej, a wojsko w rozsypce...
Lord Godar
Zdanie kluczowe artykułu: \"Jest to system oparty na azotku galu w standardzie AESA produkowany i opracowany całkowicie przez koncern Saab.\" Można ? Można ... Są więc dla naszego przemysłu alternatywne drogi pozyskania tych technologii . A Szwedzi już dawno proponowali nam tego typu maszyny . Wpisują się one dosyć dobrze w nasze potrzeby .
rexc
Z tego co wiem GaN produkują: Leonardo w powiązaniu z Francuzami, Toshiba, Amerykanie .. Szwedzi raczej nie a radary możemy opracować sami choć nie mamy np. doświadczenia z SAR. Choć masz rację że źródeł technologii jest więcej
Gts
Opracowana przez Saaba... ta jasne. Wielokrotnie ostatnio przekonuje sie ile jest bajek w twierdzeniach tej firmy. I nie kolego, u nas nie mozna. Mozesz oczekiwac nie wiadomo czego od naszego przemyslu, ale jiestety odgornw planowanie niczego nie zmieni bo lezy u nas organizacja pracy, system wynagradzania i zarzadzania projektami. Mozesz komus kazac cos zrobic ale to nie komuna. Apwcjalistow trzeba znalezc i im za to zaplacic, tymczaeem na potege lykaja ich firmy zagraniczne bo Polska bardziej troszczy sie o nierobow i dovjal dla nich. Dzis ludzie bez wyksztalcenia i wiedzy sa lepiej oplacani niz specjalisci po politechnikach z wiedza na teamt matetrialow, technologii , procesow produkcyjnych, zarzadzania nimi i wielu innych szerokich zagadnien o ktorych laicy na stolkach z poboznymi zyczeniami pojecia nie maja.
ROBERT T
BZDURA. SAR mamy na BRYZACH od 10 lat - radar ARS 800
ed
Potrzebujemy, mamy już podobne cywilne, niski koszt, 2, 3 sztuki.
komandoch
ze 2 takie by się przydały
dropik
mao . 4 minimum
Podbipieta
Dobre te 3
Boczek
No ale przecież można do spółki i wspólnie użytkować z S, FIN i innymi sąsiadami (V4?), którzy byli by chętni. ### Tu trzeba szukać współpracy ze Szwedami, a nie tam gdzie nie są zbyt silni - jak OP czy nawodne.
adrian
Mieliśmy kupić 3 takie i 3 mpa ale coś lipa widze bo wiadomo że my nic kupic nie umiemy
muminek
Przecież kupiliśmy sprzęt do wożenia naszych - hm ... nie wiem jak ich nazwać, gdzie indziej to państwowe VIP-y ... u nas wojsko pielgrzymuje ze świętymi relikwiami jpwII po Afganistanie ... Taka różnica pomiędzy państwami a parodią państwa jaka się staliśmy.
Waldi77
Polska powinna kupić kilka sztuk samolotów wczesnego ostrzegania.
ytyu
Nie sądzę. W obrębie bańki A2AD takie samoloty nad terytorium bez głębi strategicznej będą bezużyteczne. Spadną w pierwszych minutach ewentualnego ataku. Nam zaś pilnie potrzeba czegoś co przełamie bańkę antydostępową a w drugiej kolejności samolotów tego typu. AWACS-y mamy przecież u sojuszników.
adrian
były plany na 3 takie i 3 mpa ale lipa cos
koc
Izrael tego nie wie, że nie ma głębi strategicznej i posiada takie samoloty.
Harry 2
A dla Polski kiedy?
SuperSpec
Najpierw dialog techniczny potem konsultacje społeczne potem doradztwo techniczne potem rozmowy z producentami potem już prawie zamówienie i następne wybory parlamentarne, anulowanie wszystkiego i z powrotem od nowa
SAS
To by były samoloty bardzo niebezpieczne dla naszych wrogów więc generalicja razem z politykami nigdy nie dopuści do zakupu tych samolotów.
$$
Hehe dobre Juz prawie już za tydzień ...
Eryk
Szkodą że Polska nie dogadała się na współprodukcję AN 70 z Ukrainą . Ten samolot ma najlepsze możliwości transportu i przebudowy na AWACS.
IPO
2 to mało od bidy 4
Eryk
A my co? Dalej będziemy puszczać latawce przez kolejne 20 lat...
JSM
Ekstra, bierzemy.