Przemysł Zbrojeniowy

Szwajcaria wybiera: Rekomendacja dla F-35 i Patriotów

F-35 / Fot. U.S. Air Force, Staff Sgt. Thomas Barley
F-35 / Fot. U.S. Air Force, Staff Sgt. Thomas Barley

Federalna Rada Szwajcarii wysłała oficjalne dokumenty do parlamentu ws. zakupu nowego uzbrojenia do obrony powietrznego tego państwa. Rekomendacja merytoryczna mówi wyraźnie o potrzebie zakupu 36 F-35A i pięciu jednostek ogniowych systemu Patriot. Wcześniej na temat wyboru amerykańskiego samolotu pojawiały się nieoficjalne przecieki.

Rada Federalne jest pewna, że te dwa systemy będą najlepsze aby bronić Szwajcarii w przyszłości, a decyzja została ogłoszona 30 czerwca. Szwajcarzy chcieli kupić między 36 a 40 samolotów. Dostawy mają ruszyć w roku 2025 i zakończyć się w 2030. Nowa maszyna ma zastąpić dwa typu szwajcarskich samolotów bojowych. Starzejące się F/A-18C/D Hornet i kompletnie już przestarzałe F-5E Tiger II. Zgodnie z lokalnym prawem Szwajcarzy zgodzili się na kupno nowych myśliwców w narodowym referendum, a decyzja o kupnie samolotów przeszła większością zaledwie 50,1 proc. głosów.

W postępowaniu brało udział czterech konkurentów: dwóch europejskich (Dassault Rafale i Eurofighter Typhoon) i dwóch amerykańskich (Boeing F/A-18E/F Super Hornet i Lockheed Martin F-35A Lightning II). Nowe samoloty miały zostać zakupione w liczbie 36-40 egzemplarzy wraz z pakietami towarzyszącymi. Na ten cel zarezerwowano 6,5 mld USD (6 mld franków szwajcarskich), a kolejne 2 mld franków na system obrony przeciwrakietowej Patriot. Postępowanie jest ważne nie tylko ze względu na zaangażowane w nie pieniądze.

Szwajcaria jest obok Finlandii jedynym państwem europejskim, które przy wyborze nowego samolotu wielozadaniowego zdecydowała się przeprowadzić wyczerpujący cykl prób tak, aby wybrać najbardziej odpowiadający jej samolot, a obecne rekomendacje są jego wynikiem. Podobne testy prowadzono także w odniesieniu do systemów obrony powietrznej. Do niedawna uważano, że wybór będzie czysto merytoryczny, nie obciążony czynnikami politycznymi. 

Reklama
Reklama

Teraz wszystko w rękach parlamentu, co do którego pojawiały się z kolei nieoficjalne informacje, że może „z przyczyn politycznych” wybrać francuskie Rafale. Wydaje się jednak, że w obliczu oficjalnej technicznej rekomendacji zatwierdzenie F-35 i Patriotów powinno być formalnością. Z drugiej strony szwajcarska lewica groziła zerwaniem całego projektu zbrojeniowego dotyczącego kupna systemów obrony powietrznej, tzw. Air2030, jeżeli zostaną wybrane „rozwiązania amerykańskie”. Walka o F-35 może się więc dopiero rozpoczynać, pojawiają się głosy o konieczności zwołania drugiego referendum (sam program został zatwierdzony w jednym głosowaniu większością nieco ponad 50,1 proc. głosów).

Propozycja związana z F-35A otrzymała 336 punktów podczas gdy „druga propozycja” – o 95 punktów mniej. Lightning II został uznany za najlepszy, jeśli chodzi o efektywność z powodu „technicznej przewagi nad konkurentami”. Szwajcarzy wskazują w raporcie na „nowy, bardzo potężny i sieciocentryczny zestaw systemów do ochrony i monitorowania przestrzeni powietrznej”. F-35A ma dawać przewagę informacyjną i lepszą świadomość sytuacyjną pilotów w porównaniu z konkurentami.

Doceniono też fakt, że jest to maszyna znacznie trudniej wykrywalna, co zapewnia jej duża przeżywalność. Wskazano też na prostotę obsługi, niższe nakłady na wyszkolenie ich pilota i bogate zaplecze symulatorowe. Wytrenowanie pilota F-35A wg szwajcarskiej argumentacji ma wymagać o 20 proc. mniej nalotu oraz o połowę mniej startów i lądowań, w czasie których jak wiadomo struktura samolotu jest najbardziej narażona na przeciążenia i zużycie. Uznano też, że maszyna utrzyma prymat techniczny przez duża część swojego 30-letniego cyklu eksploatacji. Jest to przewaga nad należącymi do 4 (4.5) generacji konkurentami.

F-35A okazał się najkorzystniejszy także w zakresie możliwości wsparcia go jako produktu. Wskazywano na efektywny system utrzymania i szkolenia oraz wysoka pewność dostaw części zamiennych. Wynika to z dużej liczby produkowanych samolotów tego typu jak i ich rozpowszechnienia w Europie. F-35 uznano też za maszynę najbardziej interoperacyjną ze wszystkich, umożliwiającą najlepszą współprace z innymi systemami uzbrojenia. Jedynym elementem, w którym Lightning II nie był najlepszy, był zaoferowany offset.

Komentarze (1)

  1. olo

    Szwajcaria jak na razie nic nie wybiera, to tylko rekomendacja. Ciekawe jak zagra lewica.

    1. GB

      Szwajcaria na razie wybrała merytorycznie. Od parlamentu zaś zależy czy podpisze umowę. Tyle tylko że to już działanie polityczne, które z merytoryczną oceną F-35 nie ma nic wspólnego.