Reklama

Słowacka wieża dla niemieckiego transportera

Kołowy transporter opancerzony Boxer z systemem wieżowym TURRA 30 V9 podczas targów IDET 2025 w Brnie.
Kołowy transporter opancerzony Boxer z systemem wieżowym TURRA 30 V9 podczas targów IDET 2025 w Brnie.
Autor. Antoni Walkowski / Defence24

Podczas czeskich targów IDET 2025 została zaprezentowana nowa konfiguracja niemiecko-holenderskiego transportera opancerzonego Boxer, który otrzymał wieżę bezzałogową Turra 30-SA (V9) słowackiej produkcji.

Kołowy transporter opancerzony Boxer to platforma, którą zintegrowano już z kilkoma systemami wieżowymi jak, chociażby izraelski Samson Mk2, niemiecki RCT30 lub Lance 2.0. Do grona konstrukcji, z jakimi ją połączono, doliczyć teraz należy słowackiej produkcji bezzałogową Turrę 30, w odmianie Turra 30-SA (V9). Wyróżnia się ona m.in. zastosowaniem elementów pozwalających na wykrywanie różnego typu zagrożeń jak m.in. przeciwpancerne pociski kierowane czy bezzałogowce. Pojazd w takiej konfiguracji pokazano na stoisku niemieckiego koncernu Rheinmetall podczas czeskich targów IDET 2025.

Kołowy transporter opancerzony Boxer z systemem wieżowym TURRA 30 V9 podczas targów IDET 2025 w Brnie.
Kołowy transporter opancerzony Boxer z systemem wieżowym TURRA 30 V9 podczas targów IDET 2025 w Brnie.
Autor. Antoni Walkowski / Defence24

Uzbrojenie główne pojazdu stanowi armata napędowa Bushmaster II kal. 30 mm, którą uzupełnia sprzężony karabin maszynowy kal. 7.62 mm. Do zwalczania celów opancerzonych służą dwa pociski kierowane Spike LR/LR2 umieszczone w zewnętrznej wyrzutni. Opancerzenie wieży jest na poziomie 1 normy STANAG 4569. Wieża jest napędzana elektrycznie, w pełni stabilizowana, umożliwia prowadzenie ognia w zakresie kątów podniesienia od -10 do +70 stopni w pionie i 360 stopni w poziomie. System celowniczy, składający się z dziennej kamery TV CCD, kamery działającej w podczerwieni i dalmierza laserowego połączony jest mechanicznie z armatą.

Reklama

Prezentowana odmiana SA cechuje się m.in. poprawionymi parametrami dotyczącymi tworzenia świadomości sytuacyjnej załogi pod kątem wystąpienia potencjalnych zagrożeń. Mowa tutaj o wykrywaniu, identyfikacji oraz klasyfikacji zagrożeń powietrznych i naziemnych (np. snajperów, przeciwpancernych pocisków kierowanych czy dronów) w czasie rzeczywistym, zarówno w dzień, jak i w nocy. Daje to także większe możliwości podczas walk w środowisku miejskim, gdzie odległość od zagrożeń jest często niewielka. Opisywana odmiana jest lżejsza względem poprzednich, zachowując identyczny poziom ochrony balistycznej.

Kołowy transporter opancerzony Boxer ze zmodernizowaną wieżą Turra 30 na targach IDET 2025.
Kołowy transporter opancerzony Boxer ze zmodernizowaną wieżą Turra 30 na targach IDET 2025.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Za produkcję wieży Turra 30 odpowiada prywatne przedsiębiorstwo EVPU (posiadające swoje oddziały zarówno na Słowacji, jak i w Czechach), które dotychczas otrzymało zamówienie dotyczące dostarczenia 60 wież na potrzeby słowackich kołowych transporterów opancerzonych BOV 8x8 Vydra. Podwozie wozu stanowi wspomniany niemiecko-holenderski kołowy transporter opancerzony 8x8 napędzany przez silnik wysokoprężny MTU 8V 199 TE20 o mocy 710 KM. Pozwala on na rozpędzenie pojazdu do około 100 km/h przy zasięgu operacyjnym wynoszącym do 1100 km.

Czytaj też

Do kogo skierowany jest Boxer w takiej konfiguracji? Trudno odpowiedzieć, ponieważ kwestia pozyskiwania kołowych bojowych wozów piechoty na Słowacji została już parę lat temu rozstrzygnięta, zaś Czesi następcy swojego Pandura II widzą raczej gdzie indziej (Patria AMV XP lub Pandur II EVO). Sam pojazd jest w swojej kategorii bardzo udaną konstrukcją o wysokim poziome ochrony, zaś posadowiona na nim wieża pozwala żołnierzom na skuteczne eliminowanie wskazanych celów dzięki wysokiej sile ognia.

Kołowy transporter opancerzony Boxer ze zmodernizowaną wieżą Turra 30 na targach IDET 2025.
Kołowy transporter opancerzony Boxer ze zmodernizowaną wieżą Turra 30 na targach IDET 2025.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (4)

  1. xdx

    Dla małego kraju jak Czechy istotna cecha może być modułowa budowa pojazdu - pare godzin i masz całkiem inny pojazd o innych zdolnościach

    1. w-t

      Zgadza się. Do tego można rotować sprawne moduły i podwozia tak, by uszodzenia bojowe ograniczone tylko do podwozia lub modułu nie oznaczały wyłączenia z działań wozu w konfiguracji akurat potrzebnej najbardziej. Czesi nie mają też takiego problemu z tematem przepraw przez przeszkody wodne, jak inne kraje, w tym Polska.

  2. Takijeden

    @Remov Kompletna nieprawda. Obie wieże mają taką samą siłę ognia, ale nasza jest lepiej opancerzona.

  3. x0Czarny0x

    Trzeba pogadać z Czechami i razem zamówić Rosomaki/AMV XP. Może wyjdzie taniej. My tylko zainstalujemy swoją wieże.

  4. Bellcross

    Ja chcę i żądam porównania eksperta tej wieży z naszą zssw30

    1. Remov

      Słowacka jest lepsza i 5 razy tańsza

Reklama