Reklama

Siły zbrojne

Słowacja odbiera pierwszą „bojową Wydrę”

W ramach słowackiego programu BOV 8x8 Patria dostarczy tamtejszym siłom zbrojnym 76 bojowych kołowych wozów piechoty Patria AMV XP.
W ramach słowackiego programu BOV 8x8 Patria dostarczy tamtejszym siłom zbrojnym 76 bojowych kołowych wozów piechoty Patria AMV XP.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Słowacja odebrała pierwszy kołowy bojowy wóz piechoty Vydra (słowacka nazwa Patria AMV XP) wyposażony w rodzimej produkcji system wieżowy Turra 30. W uroczystym odbiorze uczestniczył m.in. prezydent Peter Pellegrini oraz minister obrony Robert Kaliňák.

Podczas wizyty oficjeli politycznych podkreślona została konieczność stałej modernizacji armii, czego przykładem jest nie tylko odbiór wspomnianego „kuzyna Rosomaka”, ale także dwóch myśliwców F-16 Block 70, które przed kilkoma dniami wylądowały na Słowacji. Wspomniano także o stale zwiększającej się liczbie osób w armii, która ma być w tym roku rekordowa. Jednak głównym bohaterem wydarzenia był kołowy bojowy wóz piechoty BOV 8x8 Vydra z rodzimej produkcji bezzałogową wieżą Turra 30. Pojazd w tej konfiguracji był możliwy do zobaczenia podczas MSPO 2022 w Polsce. Słowacka armia otrzyma łącznie 76 pojazdów rodziny Vydra, w tym 60 kołowych bojowych wozów piechoty wyposażonych w system wieżowy Turra-30, 10 pojazdów ewakuacji medycznej oraz sześć wozów dowodzenia. Dostawy mają zakończyć się w roku 2027.

W październiku zeszłego roku odebrany został pierwszy egzemplarz KTO Vydra w wersji wozu ewakuacji medycznej, wyprodukowany jeszcze w fińskich zakładach. Produkcja pierwszego słowackiego egzemplarza rozpoczęła się w marcu tego roku. Jednym z większych beneficjentów offsetu będzie wspomniany zakład CSM Industry w Tisovcu, który na potrzeby programu pozyskania transporterów Vydra został zmodernizowany. Oprócz tego miał on zwiększyć zatrudnienie w celu sprostaniu realizacji projektu. Bratysława w postępowaniu dotyczącym nowego KTO dla słowackiej armii wymagała ulokowania przynajmniej 40% wartości kontraktu w tamtejszym przemyśle zbrojeniowym, w przypadku zwycięskiej Patrii ma być to aż 60%.

Czytaj też

AMV XP to najnowsza wersja kołowego transportera opancerzonego AMV 8×8 stworzonego przez fińską spółkę Patria. Konstrukcję tę po raz pierwszy publicznie zaprezentowano w 2015 roku. Głównymi zmianami względem wariantu bazowego jest podwyższenie dopuszczalnej masy całkowitej oraz wymiarów pojazdu, co z kolei pozwoliło na istotne wzmocnienie opancerzenia. Masę bojową zwiększono z 26 do 30-32 ton, co pozwoliło m.in. na wzmocnienie odporności transportera na ostrzał. W celu utrzymania mobilności i dzielności terenowej na dotychczasowych poziomach zastosowano nowy silnik o mocy 612 KM, a także usprawnione zawieszenie hydropneumatyczne. Dzięki modułowej konstrukcji wóz może zostać przebudowany do wielu wersji specjalistycznych, a w wariancie bojowym otrzymuje uzbrojenie w postaci wybranego przez klienta modułu wieżowego.

Słowacki kołowy transporter opancerzony Vydra w wariancie wozu ewakuacji medycznej
Słowacki kołowy transporter opancerzony Vydra w wariancie wozu ewakuacji medycznej
Autor. Ministerstwo Obrony Słowacji.

Turra 30 to słowacki bezzałogowy system uzbrojenia opracowany przez przedsiębiorstwo EVPÚ a.s. z siedzibą w mieście Nová Dubnica. W zależności od życzenia klienta może zostać wyposażony w różne rodzaje armat automatycznych kal. 30 mm, w tym napędową Mk44 Bushmaster II lub pochodną automatycznej 2A42 (np. zmodernizowaną GTS-30 słowackiej produkcji). Dodatkowym uzbrojeniem jest karabin maszynowy kalibru 7,62 mm. Na wieży można również zamontować zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (np. Spike LR2). Moduł uzbrojenia jest napędzany elektrycznie zarówno w elewacji, jak i azymucie.

Reklama

Posiada pełną stabilizację żyroskopową, a także umożliwia prowadzenie ognia w zakresie od -10 do +70 stopni w pionie i 360 stopni w poziomie.System celowniczy składa się z kamer: dziennej, telewizyjnej (CCD) oraz termowizyjnej, a także dalmierza laserowego. Układ jest mechanicznie sprzężony z armatą. Wyposażono go także w moduł obserwacyjny przeznaczony dla dowódcy pojazdu, który umożliwia ręczne sterowanie uzbrojeniem na postoju oraz w ruchu.

Bezzałogowa wieża Turra 30.
Bezzałogowa wieża Turra 30.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama

Komentarze (1)

  1. user_1050711

    "-10 do +70 stopni w pionie" - czyli o 10 stopni wyżej, niż potrafi ZSSW-30 (wg info sprze 1,5 roku) oraz 25 stopni wyżej niż potrafi jakoby Lynx. A roje dronów nadchodzą... nadlatują.... desantowane będą...

Reklama