Reklama
  • Wiadomości

Ruszyły próby myśliwców dla Finlandii

Właśnie zaczęły się praktyczne testy samolotów bojowych, których producenci ubiegają się o kontrakt na maszyny dla lotnictwa wojskowego Finlandii. W rywalizacji w tzw. programie H-X bierze udział pięć maszyn z Europy i Stanów Zjednoczonych.

Fińskie F/A-18C. Fot. USAF
Fińskie F/A-18C. Fot. USAF

Oferenci to Dassault Aviation (Rafale D/E), Eurofighter (Typhoon), Saab (Gripen), Lockheed Martin (F-35) i Boeing (F/A-19E/F Hornet). Jest o co walczyć, bowiem Helsinki są skłonne zainwestować w zakup od 7 do nawet 10 mld EUR (7,7 do 11,1 mld USD). W kwocie tej ma się zamknąć nie tylko kupno samolotów, ale także cały zestaw zdolności, do którego zaliczać się będą m.in.: pakiet wsparcia eksploatacji, szkolny, logistyczny, niezbędne zmiany w systemach zarzadzania i wymiany informacji, a także budowa niezbędnej infrastruktury.

Testy mają zostać przeprowadzone w dniach 9 stycznia – 26 lutego br. Każdy z konkurentów ma na nie dostarczyć od dwóch do czterech samolotów (para, lub dwie, czyli klucz). Już teraz wiadomo, że nie wszyscy oferenci wybiorą tutaj opcję maksimum. Nie jest to konieczne biorąc pod uwagę, że Finowie nie zdecydowali jeszcze nawet o tym w jakiej liczbie zostanie zakupiony nowy samolot (chociaż mają zastąpić fińskie F/A-18C/D, których obecnie eksploatuje się 62 egzemplarze). Będzie to zależało od zaprezentowanych zdolności proponowanych maszyn. Na razie Finlandię interesuje koszt-efekt proponowanych rozwiązań jako całości.

Próby każdej konstrukcji mają trwać ponad tydzień: Typhoon będzie testowany w dniach 9-17 stycznia, Rafale 20-28 stycznia, Gripen 29 stycznia – 6 luty, F-35 7-17 stycznia a F/A-18E/F 18-26 luty. Będą prowadzone z bazy Pirkkala obok portu lotniczego Satakunta. Mimo, że jak na Finlandię są to rejony raczej południowe, to i tak przewidywane temperatury mają być bardzo niskie, dzięki czemu będzie można zbadać sprawowanie się w tych warunkach sensorów pokładowych badanych samolotów.

Testy mają objąć badania laboratoryjne, symulacyjne i loty, w trakcie których maszyny będą porównywane z obecnie eksploatowanymi F/A-18C/D i Hawk 51. Fińskie siły powietrzne (Ilmavoimat) są autorem przygotowanych prób i będą chciały ocenić zdolności każdego rozwiązania w pięciu zakresach:

- zwalczania zagrożeń powietrznych;

- zwalczania zagrożeń lądowych;

- zwalczania zagrożeń morskich;

- przeprowadzenie uderzeń na odległe cele;

- prowadzenia działań rozpoznawczych i dozorowych (ISR).

W styczniu mają zostać też złożone wstępne propozycje cenowe całościowych rozwiązań. Wybór ma zostać dokonany w 2021 roku. Pełną gotowość operacyjną nowe maszyny mają osiągnąć w Finlandii w 2030 roku, kiedy to ostatecznie zostaną wycofane ze służby F/A-18C/D (będą wycofywane w latach 2025-2030).

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama