Reklama
  • Wiadomości

Rakietowa rewolucja na włosko-francuskich niszczycielach

Organizacja OCCAR oraz konsorcjami NAVIRIS i EUROSAM podpisały umowę na remont główny francuskich i włoskich niszczycieli obrony powietrznej typu Horizon/Orizzonte. Prace wycenione na 1,5 miliarda euro obejmą m.in. modernizację pokładowych systemów obrony przeciwlotniczej oraz walki elektronicznej. Warto przypomnieć, że włoskie niszczyciele tego typu wsparły ochronę polskiego nieba.

Autor. M.Dura
Reklama

Informacja o zakontraktowaniu modernizacji niszczycieli obrony powietrznej typu Horizon/Orizzonte ponownie pokazuje skuteczność działania międzynarodowej organizacji ds. współpracy w dziedzinie uzbrojenia OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement). To właśnie ona zajmuje się koordynacją programów realizowanych równolegle przez włoski i francuski przemysł zbrojeniowy.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Jest to o tyle trudne, że firmy z Włoch i Francji mają bardzo często własne, bardzo dobre rozwiązania i w ten sposób może dojść do ostrej rywalizacji utrudniającej realizację wspólnych projektów. OCCAR okazał się jednak organizacją, której jak dotąd udaje się dobrze koordynować działania obu stron. Dzięki temu zawierane są kolejne umowy zbiorcze, co przede wszystkim wpływa na mniejszą cenę, a ponadto pozwala na lepsze rozdzielenie prac pomiędzy firmami w obu państwach.

Kontrakt na modernizację niszczycieli typu Horizon/Orizzonte został zawarty po podpisaniu dwustronnego protokołu ustaleń MoU (Memorandum of Understanding) przez stronę francuską i włoską w dniu 20 czerwca 2023 r. Dokumenty podpisali przedstawiciele organizacji OCCAR oraz konsorcjów NAVIRIS i EUROSAM. NAVRIS to stosunkowo nowa spółka joint venture założona na początku 2020 roku przez włoski koncern stoczniowy Fincantieri i francuski koncern - Naval Group. Jednym z jej pierwszych zadań miała być właśnie modernizacja niszczycieli typu Horizon w ramach remontu głównego oraz rozwój europejskich, lekkich fregat EPC (European Patrol Corvette).

Reklama

Zobacz też

Reklama

Z kolei EUROSAM to konsorcjum założone w czerwcu 1989 roku w celu opracowania rodziny systemów rakietowych opartych o pociski przeciwlotnicze Aster-15 i Aster-30. Było to wspólne przedsięwzięciem firm Aérospatiale, Alenia i Thomson-CSF, kontynuowane przez ich następców, MBDA France, MBDA Italy oraz Thales (z równym udziałem procentowym 33,3%).

Obecnie podpisana umowa za 1,5 miliarda euro dotyczy remontu głównego połączonego z modernizacją czterech niszczycieli: dwóch włoskich („Andrea Doria" i „Caio Duilio") oraz dwóch francuskich typu Horizon („Forbin" i "Chevalier Paul"). Okręty będą unowocześniane kolejno i oddawane: pod koniec 2027 r. (pierwszy okręt włoski), w połowie 2029 r. (drugi okręt włoski), pod koniec 2029 r. (pierwszy okręt francuski) i pod koniec 2030 r. (drugi okręt francuski).

Reklama

Zobacz też

Reklama

Szczegóły co do zmian planowanych do wprowadzonych na niszczycielach nie zostały ujawnione. Jednak sama obecność konsorcjum Eurosam świadczy o tym, że bardzo mocno zmodernizowany zostanie system obrony przeciwlotniczej okrętów PAAMS (Principal Anti-Air Missile System) oparty o rakiety krótkiego zasięgu Aster-15 i średniego zasięgu Aster-30, odpalane z wyrzutni pionowego startu Sylver A50. W oficjalnym komunikacie wskazano również na daleko idącą modernizację systemu walki elektronicznej.

Niszczyciele przeciwlotnicze typu Horizon/Orizzonte są to okręty o wyporności 7050 ton, długości 152,87 m i szerokości 20,3 m. Dzięki dwóm turbinom gazowym oraz dwóm silnikom diesla jednostki te mogą się poruszać z maksymalną prędkością 29 w. Poza uzbrojeniem przeciwlotniczym okręty Horizon/Orizzonte są również uzbrojone m.in. w osiem rakiet przeciwokrętowych, nowoczesny system zwalczania okrętów podwodnych oraz śmigłowiec.

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama